Lego-pengetank køber e-læringsplatform for milliarder

Pengetanken bag Lego, Kirkbi A/S, har tirsdag købt amerikansk e-læringsplatform for 6,7 milliarder kroner.

Pengetanken bag Lego, Kirkbi A/S, ventes tirsdag at lukke en aftale om at købe den amerikanske e-læringsplatform Brainpop for 875 millioner dollar. (Arkivfoto).
Pengetanken bag Lego, Kirkbi A/S, ventes tirsdag at lukke en aftale om at købe den amerikanske e-læringsplatform Brainpop for 875 millioner dollar. (Arkivfoto). Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix.

Kirkbi A/S, pengetanken bag Lego, har tirsdag køb den amerikanske virksomhed Brainpop. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Ifølge det amerikanske medie The Wall Street Journal for 875 millioner dollar, svarende til cirka 6,7 milliarder danske kroner.

Brainpop laver undervisningsmateriale til 5-18-årige i form af små videoer og bliver brugt i over 25 procent af de amerikanske skoler. Videoerne bliver årligt set af mere end 25 millioner elever.

Brainpop er lige som Lego et familieejet selskab og har base i den amerikanske delstat New York. Med handlen overtager Kirkbi også Brainpops ejer, FWD Media Inc.

Jørgen Vig Knudstorp, executive chairman for Lego Brand Group, mener, at virksomheden er et godt match til Kirkbi.

- Dette er en virksomhed med substans: Den har kendskab til, hvordan man engagerer børn og gør dem nysgerrige og interesserede, siger han til The Wall Street Journal.

De seneste par år har Kirkbi købt en række mindre selskaber som led i en strategi, der skal få selskabet ud over Lego-klodsen.

Desuden investerede Kirkbi tidligere på året en milliard dollar - cirka 7,7 milliarder kroner - i spiludviklingsvirksomheden Epic Games. Lego-koncernen samarbejder med Epic Games om at lave en børnevenlig udgave af metaverset Fortnite.

Det er ikke meningen, at Brainpops univers skal inkludere Lego-figurer, lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.

/ritzau/