Du sidder hjemme i sofaen og netsurfer derudad. Pludselig dukker der bannerreklamer op, der tilbyder alle mulige spændende produkter.
Men du skal passe på. Flere danskere oplever nemlig, at de ender med at blive opkrævet for et abonnement, selv om de kun har købt et enkelt produkt hos udenlandske virksomheder.
Senest er det særligt kosttilskud, der har lokket folk i fælden.
Det fortæller Lars Arent, leder af Forbruger Europa, der vejleder om rettigheder for forbrugere. Her får man mange henvendelser fra forbrugere, der sidder i saksen.
- Abonnementsfælderne dukker op i en ny forklædning i form af prøvepakker, hvor forbrugerne er overraskede over, at det ikke kun er prøvepakkerne, de har modtaget.
- Men pludselig dukker der nye store regninger op, som de ikke mener at have sagt ja til, siger han.
Er du en af de uheldige, er der flere ting, du kan gøre. For det første skal du kontakte virksomheden på skrift og give din utilfredshed til kende.
- Det er virksomheden, der skal bevise, at den har indgået en aftale og tydeligt har oplyst den fulde pris for dig.
- Og i sager, hvor vi vurderer, at kravet om tydelighed ikke er opfyldt, er det svært for virksomheden at bevise, siger Lars Arent.
Hvis virksomheden også har sendt et inkassofirma efter dig, skal du også protestere over for dette firma.
For ifølge reglerne må inkassofirmaet ikke blive ved med at rykke og sende gebyrer, hvis du har protesteret mod betalingskravet, fortæller Lars Arent.
- Så skal de tage et retligt skridt over for dig. Det er vores erfaring, at det ikke sker, når der er så stor usikkerhed om, hvorvidt et krav er gyldigt eller ej, siger han.
Lars Arent understreger også, at du skal lade være med at betale, hvis du mener, at opkrævningen er uberettiget.
Det er også muligt at klage til Politiets Administrative Center (PAC), hvis inkassofirmaet for eksempel bliver ved med at sende dig rykkere, selv om du har klaget.
PAC tilbyder ikke personlig betjening, men du har mulighed for at få vejledning ved at ringe til PAC's enheder, fremgår det på politiets hjemmeside.
Du kan også klage til Forbrugerombudsmanden, der blandt andet fører tilsyn med e-handelsloven.
Men ifølge Lars Arent er det bedste råd, at du i første omgang undlader at betale, og at du kontakter virksomheden og det eventuelle inkassofirma.
- I mange situationer er det nok, fordi virksomheden og inkassofirmaet oftest er klar over, at de er ude i en lidt tynd sag, siger han.
Derudover kan du også kontakte Forbruger Europa, som kan hjælpe og vejlede i den konkrete sag.
/ritzau fokus/