EU vil lancere undersøgelse af statsstøtte til kinesiske biler

EU vil undersøge, om Kina giver statsstøtte til elektriske biler. Det siger Ursula von der Leyen.

EU vil undersøge, om Kina giver statsstøtte til elektriske biler, siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen. DI ser det som nødvendigt, selvom det kan føre til straftold og dermed højere priser på kinesiske biler.
EU vil undersøge, om Kina giver statsstøtte til elektriske biler, siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen. DI ser det som nødvendigt, selvom det kan føre til straftold og dermed højere priser på kinesiske biler. Foto: Yves Herman/Reuters.

EU vil lancere en undersøgelse af statsstøtte til elektriske biler, der bliver eksporteret fra Kina. Det siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, i åbningstale i EU-Parlamentet i Strasbourg.

- De globale markeder oversvømmes af billigere kinesiske biler.

- Prisen på kinesiske elbiler bliver holdt kunstigt lave via subsidier, siger Ursula von der Leyen.

Den europæiske bilindustri er udfordret af Kina, der tager stadig større markedsdele, når det gælder elektriske biler.

Det rammer den europæiske bilindustri i EU-landene Tyskland, Frankrig og Italien. Derfor er der stigende pres på EU-Kommissionen for at finde løsninger.

Forslaget blev præsenteret onsdag i EU-Parlamentet i Strasbourg, hvor Ursula von der Leyen holdt sin åbningstale forud for de sidste ni måneder frem til EU-parlamentsvalget i juni næste år.

Udmeldingen kommer, på et tidspunkt hvor EU arbejder på at finde en fælles linje over for Kina. Her har Ursula von der Leyen hidtil lagt sig på en linje, der ikke vil afkoble Europa fra Kina, men forsøge at mindske risikoen fra investeringer og udveksling af teknologi.

Undersøgelsen af statsstøtte kan dog være et første skridt til at tage tiltag for at begrænse kinesiske elbilers adgang til det europæiske marked. Eksempelvis ved at pålægge dem afgifter.

Hos Dansk Industri (DI) er seniorchefkonsulent i DI Global Handel og Investeringer Peter Bay Kirkegaard ikke i tvivl om, at europæiske virksomheder oplever unfair konkurrence fra kinesiske virksomheder på en række områder.

- Derfor er det kun ret og rimeligt, at kommissionen nu får undersøgt, om der er behov for at indføre straftold på kinesiske biler, så der kan blive rettet op på en eventuel ulige konkurrencesituation, siger Peter Bay Kirkegaard.

Han erkender, at det kan komme til at ramme forbrugerne som højere priser.

- Men det er et nødvendigt onde for at beskytte europæiske virksomheder og arbejdspladser mod urimelig konkurrence, siger Peter Bay Kirkegaard.

/ritzau/