Her er de kommende dansklæreres typiske sprogbøffer

Tidligere censor på læreruddannelsen Bjarne Købmand Petersen har samlet eksempler på de kommende dansklæreres fejl i eksamensopgaver. Her er fem udvalgte

"For få lærer(e), for mange elever". Elever demonstrerer med et banner - måske med en bevidst stavefejl - foran Odense Rådhus i forbindelse med nedlæggelse af en lang række lærerstillinger for et par år siden. -
"For få lærer(e), for mange elever". Elever demonstrerer med et banner - måske med en bevidst stavefejl - foran Odense Rådhus i forbindelse med nedlæggelse af en lang række lærerstillinger for et par år siden. -. Foto: Mads Jensen.

Mange kommende dansklærere er dygtige, men der er også en del, hvis skriftsprog ikke lever op til, hvad man burde kunne forvente af dem, der skal undervise vores børn i dansk i fremtiden. Her er fem af de typiske sprogfejl hos kommende dansklærere:

1. Hun forsvare ham
Den klassiske fejl i skriftlig dansk handler om, at skribenten ikke kan høre nutids-r'et. Forsvarer og forsvare lyder ens, og har man ikke den grammatiske fornemmelse for, hvornår det er henholdsvis nutid og infinitiv, opstår der fejl.

Andre typiske eksempler er lære/lærer, høre/hører samt ikke mindst ændre/ændrer, som i Dansk Sprognævns store stavefejlsundersøgelse fra 2013 baseret på opgaver fra folkeskolens afgangsprøve blev udpeget som Danmarks mest almindelige stavefejl.

2. Teksten ligge nog op til
 
 I dette eksempel bliver verberne ligge og lægge forvekslet. hvilket er meget udbredt. Mere overraskende er det måske, at den kommende dansklærer ikke kan stave til et så almindeligt ord som "nok".

3. Undervisnings udfordringer 
Sammensatte navneord skal så godt som altid skrives som et ord. Modsat forholder det sig på engelsk, hvor man ofte deler i to eller flere ord. Eksemplet fra en eksamensopgave er måske ikke grelt, men kan godt giver nogle undervisningsudfordringer i den pågældende studerendes senere karriere som dansklærer.

4. Måske skul de tal om det
De forkortede ord kan være en afsmitning fra kommunikation på sms og sociale medier, hvor sådanne afsnupninger er udbredt. Men der er måske også lidt kludder i syntaksen som i dette længere og mere kryptiske eksempel fra en anden eksamenopgave:

"I klassen der er dansk undervisning er der mange ting på spil som der også vedrøre andre fag som har for få timer som det ofte har været diskuteret i medierne og folkeskolen og tilsvarene – oss i min egen praktik." 

5. Læren må tage sig sammen
En klassisk stavefejl er også, at i ord, hvor samme stavelse skal gentages, får man den kun skrevet én gang. Som en anden studerende skriver, er det "blevet svære og svære". Bjarne Købmand Petersens kommentar er - med en ekstra stavelse tilføjet - identisk med dette punkts overskrift.