Opkøb og øget salg af stomiposer giver Coloplast vokseværk

Coloplast har tre fjerdedele gennem sit regnskabsår omsat for over to milliarder kroner mere end sidste år.

Et voksende salg af særligt stomiposer og et opkøb er blandt grundene til, at danske Coloplast, der laver blandt andet stomiposer, bandager og katetre, oplever vokseværk i omsætningen.

Det fremgår af regnskabet for de første tre kvartaler af selskabets skæve regnskabsår, som starter 1. oktober.

Omsætningen de første tre kvartaler er i år 15 procent højere end de første tre kvartaler sidste år. I kroner og øre er det forskellen på 16,5 milliarder kroner og 14,3 milliarder kroner.

Vokseværket har flere forskellige årsager. Noget af det skyldes simpelthen, at den danske krone er svækket over for den amerikanske dollar, det britiske pund og den kinesiske yen.

Det betyder, at de tre valutaer kaster flere danske kroner af sig, når man veksler dem.

Derudover har Coloplast opkøbt Atos Medical i det andet af de tre kvartaler. De to faktorer står for halvdelen af væksten i omsætning.

Men resten er det, der kaldes organisk vækst.

Selv fremhæver topchef Kristian Villumsen salget af stomiposer i Europa og USA samt Coloplasts afdeling for tilbehør inden urologi.

- Kina har fortsat en negativ effekt på vores vækst i Stomi og Sårpleje, som følge af covid-19-relaterede restriktioner. Uden for Kina er tilgangen af nye patienter og mængden af procedure stort set tilbage til niveauet før covid-19, siger han i forbindelse med regnskabet.

/ritzau/