Hvordan afhjælper vi præstemangel?

”Bed derfor høstens herre.”

Lukasevangeliet 10, 2

”Høsten er stor, men arbejderne få. Bed derfor høstens herre om at sende arbejdere ud til sin høst.” Ordene er fra Jesu udsendelsestale Luk. 10, 2, hvor Jesus udsender 72 disciple. I den anledning opfordrer han dem til at bede høstens herre om at sende arbejdere til sin høst.

Det er sikkert også grunden til, at teksten lyder ved ordinationer. Her lyder det ved intimationen (det, som læses op fra prædikestolen, og hvor den nye præst bliver præsenteret):

”Vor Herre Jesus har selv sagt: ’Høsten er stor, men arbejderne er få. Bed derfor høstens herre om at sende arbejdere ud til sin høst.’”

Derefter beder man ifølge ritualet denne bøn: ”Lad os alle bede! Vi takker dig Herre, vor Gud, himmelske Fader, fordi du, vor synd og uværdighed til trods, har ladet dit ord forkynde i din kirke, og vi beder dig, at vore prædikanter altid må prædike dit evangelium ret, til din ære og vor salighed. Amen.”

Man må spørge: Hvorfor beder vi da ikke Gud om at sende arbejdere til sin høst? Vi beder alene om, at den rette forkyndelse må lyde – til Guds ære og til vor salighed; men hvor er bønnen til Gud om at sende arbejdere ud til sin høst? Det kan undre, når det nu netop bliver læst op og understreget.

Vi klager over, at der er mangel på teologistuderende, at mange menigheder mangler præster, og at der er mange genopslag. Men hvor lyder i grunden bønnen til Gud om at sende arbejdere til sin høst?

Det burde i virkeligheden være et fast led i enhver kirkebøn og i hvert fald ved ordinationer. I denne tid drøftes der mulige ændringer af liturgi i kirken.

Mit lille bidrag til en eventuel kommende revision af ordinationsritualet er følgende: Efter intimationen beder præst og menighed denne bøn:

”Vi takker dig Herre, vor Gud, himmelske Fader, fordi du, vor synd og uværdighed til trods, har ladet dit ord forkynde i din kirke, og vi beder dig: Send arbejdere til din høst. Kald og udrust flere til præstetjenesten i din kirke og giv, at vore prædikanter altid må prædike dit evangelium ret, til din ære og vor salighed. Amen.”

Steen Skovsgaard er tidligere biskop i Lolland-Falsters Stift.