Kristendom er udefra og indefra

”Den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste.”

Johannesevangeliet 4, 14

Som udtryk for denne epokes mere diffuse religiøsitet hører man ofte, at ”Gud er inde i dig selv”. Det er i dit eget indre, du skal finde det guddommelige.

Det kan være et hårdt og ubarmhjertigt budskab – som om det hele skal klares ved det, du finder inde i dig selv. Det kan medføre skuffelse og fortvivlelse. Hvis jeg nu ikke finder noget særligt derinde? Ikke rigtig mærker noget? Kristendommen er mere nådig: Du får skænket det, du behøver, og som du ikke kan give dig selv, og så kan det vokse i dig. Og når du ikke mærker det, så kom til gudstjeneste, eller bed en bøn, eller syng en salme. Så åbner du dig for at høre noget tale til dig.

Gudstjenesten giver et spektrum af muligheder: Du hører fortællinger, får et sanseligt tegn i nadveren, inddrages og bliver erindret om det tilhørsforhold, din dåb er udtryk for. Du hører tilgivelse, og du modtager velsignelse. Hvis du ønsker det: Opsøg skriftemål med håndspålæggelse, få genoprettelse. I de forskellige former kommer noget dig i møde udefra, igen og igen, noget større, end du kan sige dig selv og hente i dig selv, men du kan tilegne dig det og gøre det til dit.

Bibelcitatet ovenfor er fra Jesu samtale med en samaritansk kvinde ved brønden i Sykar. I forlængelse af det citerede siger Jesus: ”Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv.”

Her er tale om noget udefra og noget indeni. Noget guddommeligt, der bliver givet, så det kan blive dit, strømme i dig og ud fra dig til andre.

Det er som at høre et kald og blive sat i bevægelse. Kaldet kommer udefra, bevægelsen sker indefra.

Når danskernes tro skal måles, spørger sociologerne, om man tror på en personlig Gud. Det er vildledende. Gud er jo ikke en person på samme begrænsede måde som et menneske. Men det drejer sig om, at det, der kalder udefra, kan føre til et personligt forhold, et jeg-du-forhold til Gud. Det guddommelige udefra undfanger noget i dig. Det betyder ikke, at et menneske derved ”har” Gud i sig.

Gud er større end som så, men der er oprettet et forhold til Gud, som bygger på tegn og en kalden udefra.

Johannes Værge er pastor emeritus og forfatter.