Prøv avisen

Ordet: Lazarus

Chefen for Den Internationale Valutafond (IMF) Dominique Strauss-Kahn har trukket sig fra sin stilling, meddeler organisationen. --IMF chief Dominique Strauss-Kahn listens as he stands before judge Melissa Jackson during his arraignment in Manhattan Crimi Foto: Godong.

Lazarus er den eneste i Jesu lignelser, der er kaldt ved navn, og det er ikke tilfældigt

Så døde den fattige, og han blev af englene båret hen i Abrahams skød. Også den rige døde og blev begravet. Da han slog øjnene op i dødsriget, hvor han pintes, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans skød. Fader Abraham! råbte han, forbarm dig over mig og send Lazarus, så han kan dyppe spidsen af sin finger i vand, og læske min tunge, for jeg pines i disse luer. Men Abraham svarede: Barn, husk på, at du fik dit gode mens du levede, og Lazarus på samme måde det onde; nu trøstes han her, mens du pines.

Luk. 16, 22-25

Jesus anvender her en fortælling, der var kendt på hans tid. Ja, den fandtes i flere forskellige udgaver, og i nogle af dem hedder den fattige, der lå ved den rige mands hus, også Lazarus. Jeg synes, det er nyttigt at vide det, for så bliver det tydeligere, hvad lignelsen handler om.

De fortællinger, Jesus har brugt, handler om, at en ugudelig mand godt kan have medgang, men det bliver ikke ved med at gå. Ja det kan måske gå et helt liv igennem, men så heller ikke længere, for han vil blive straffet i dødsriget. Omvendt kan en god og from mand godt rammes af modgang og ulykker, men han skal være tålmodig, for Gud vil belønne ham efter døden.

Denne tankegang møder vi, når Abraham siger til den rige mand: Barn, husk på, at du fik dit gode, mens du levede, og Lazarus på samme måde det onde. Nu trøstes han her, mens du pines. I dødsriget bliver det endelig retfærdigt.

Alt dette om forholdene i dødsriget og gengældelsen dér er overtaget fra de jødiske fortællinger og står som en modsætning til det, lignelsen nu vil have frem.

Dens budskab er indeholdt i navnet Lazarus, som betyder Gud hjælper. Lazarus er den eneste i Jesu lignelser, der er kaldt ved navn, og det er ikke tilfældigt. Lignelsen handler nemlig om, hvordan vi for alvor kommer til at forstå, at uden Guds hjælp, uden hans nåde og tilgivelse, klarer vi os ikke hverken i livet eller efter døden. Mere om det i morgen.

Ebbe Paludan