Var Jesus tolerant?

”Han gav sig til at jage dem ud.”

Lukasevangeliet 19, 45

I morgen, den 16. november, er det FN’s internationale tolerancedag. Det kan være en anledning til at overveje ordet tolerance. For var Jesus tolerant? Ikke over for alt og alle. Da han ser, hvordan de driver handel på tempelpladsen, bliver det for meget for ham, og han jager dem ud med ordene: ”Mit hus skal være et bedehus” (vers 46.) Den handel kunne han ikke tolerere. Farisæernes hykleri er han heller ikke tolerant over for. ”Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere!” (Mat 23,23), og han skælder dem hæder og ære fra, så der er grænser for hans tolerance.

Den østrigske videnskabsfilosof, Karl Popper (1902-1994) taler om toleranceparadokset. For som han siger: Ubegrænset tolerance må nødvendigvis føre til, at tolerancen forsvinder. Hvis vi er ubegrænset tolerante over for de intolerante, hvis vi ikke er rede til at forsvare et tolerant samfund mod de intolerante anslag, vil de tolerante blive udslettet og dermed også tolerancen.

Det indebærer ifølge Popper ikke, at vi altid bør undertrykke fremsættelse af intolerante doktriner. Så længe vi kan imødegå dem med rationel argumentation, og den offentlige mening kan holde dem i ave, vil undertrykkelse afgjort være yderst uklogt. ”Men vi skulle hævde retten til at undertrykke dem om nødvendigt endda med magt; for det kan let vise sig, at de ikke er villige til at møde os på det rationelle arguments plan, men begynder at underkende ethvert argument (…) Vi skal derfor i tolerancens navn hævde vor ret til ikke at tolerere de intolerante.”

I Nudansk Ordbog kan man finde to definitioner på tolerance: 1) fordragelighed over for anderledes tænkende eller 2) tilladt unøjagtighed i maskindele.

Normalt vil man nok mene, at det er den første definition, som er den bedste. Men tolerance er netop ikke bare fordragelighed. Tolerance mellem mennesker og kulturer kan i virkeligheden bedst defineres som en højst tilladt afstand eller unøjagtighed. Hvis afstanden bliver for stor, kommer der slør i maskineriet, og vi risikerer at slå hinanden i stykker, og bliver den for lille, risikerer vi også at ødelægge hinanden.

Steen Skovsgaard er tidligere biskop i Lolland-Falsters Stift.