Pinse
1. Introduktion

I pinsen fejrer kristne verden over, at Helligånden kom til disciplene og gjorde dem i stand til at tale adskillige sprog og udbrede kristendommen. Men hvad og hvor er Helligånden i dag? Gå på opdagelse i vores tema og find svaret.

 

2. Kort om pinsen

Pinsens svære budskab

Selvom højtiden er årets tredjestørste, har folkekirken svært ved at gøre fortællingen om pinsen begribelig. I stedet for ånd bør kirken fokusere mere på nærværet mellem mennesker, lyder rådet fra forsker og biskop

3. Helligånden

Jagten på Helligånden

I pinsen fejrer kristne verden over, at Helligånden kom til disciplene og gjorde dem i stand til at tale adskillige sprog og udbrede kristendommen. Men hvad og hvor er Helligånden i dag?

Fem præster: Sådan forklarer vi Helligånden

Pinsen har ikke samme folkelige gennemslagskraft som julen og påsken. Kristeligt Dagblad har spurgt fem præster, hvordan de fortæller om Helligånden

Interview

Helligånden lader os låne Guds øjne

Pinsen er en uventet nyskabelse. Man tror, at alt er slut, og at man er alene, men så viser Gud os alligevel, at han er med os - ved igen at blæse sin ånd ind i mennesket. Det siger salmedigteren Iben Krogsdal, der er aktuel med samlingen ”Vild opstandelse”

4. Pinsemad
Lørdagsmad

Pinse med friske fisk og rabarber

Rabarber var en klassisk pinsespise, længe før biskop Jan Lindhardt og fiskebranchen fandt sammen

Biskoppens pinsefisk er slået an

Jan Lindhardts sammenkobling af pinse og fisk får 10-20 procent flere danskere til at fejre højtiden med en fiskeret

5. Pinse og eksistens
Debat

Sognepræst: Pinse handler om alt det, der binder os sammen som mennesker

Pinse omtales ofte som den højtid, der er sværest at forstå, mens Helligånden får skyld for at være noget luftigt noget, som ikke erfares konkret. Vores verdensbillede giver ellers gode forudsætninger for at forkynde helligånd ved at ”tænke ud af boksen", skriver Carsten Mulnæs

Professor: Pinsen er lidt luftig - men budskabet er egentlig ganske enkelt

Pinsen, der efter jul og påske er kirkeårets tredje store højtidsfest, fejrer Helligåndens komme. Når det kan være svært at få greb om, er det ifølge professor emeritus i teologi Theodor Jørgensen, fordi vi ikke tænker elementært nok om Helligånden som Guds skaberånd

Kun ånden formår. Det er pinse igen

Ånden er den usynlige, underfulde kraft, der giver alting liv, skriver dagens kronikør, pastor emeritus Christian Andersen

6. Læs mere om pinsen

Ånden fra Kierkegaard og Grundtvig er stadig virksom

Søren Kierkegaard og N.F.S. Grundtvig var uenige om det meste også om, hvad ånd er. Men deres åndsforståelse kan meget vel være grunden til, at karismatiske bevægelser har det så svært i Danmark, mener professor

7. Seneste artikler

Fra trøst til leg: Sådan mærker vi Helligånden

I pinsen fejres Helligånden, som mange ofte har lidt svært ved at forklare og forstå. Seks vidt forskellige personer fortæller her, hvordan de oplever Helligåndens tilstedeværelse i deres liv

Børn og voksne finder ro ved at være i naturen

Naturoplevelser kan gøre os mennesker mere intelligente, mindre stressede og mindre deprimerede. Alligevel tilbringer danske børn mindre og mindre tid i naturen, og det er en skam, mener eksperter. For der er meget at vinde – for både store og små – ved at gå ud i naturen

Se flere