Kulisser fra ”Star Wars”- film er stor turistattraktion

I dag er kulissebyen Mos Espa i det sydlige Tunesien ved at forfalde, men en årlig musikfestival på stedet skal skabe nyt liv i området

Kulissebyen Mos Espa i Tunesien bliver hvert år gravet fri af sandet. Den legendariske "Star Wars"-kulisseby er gennem årene forfaldet, og nu har myndighederne iværksat en kampagne for at skaffe midler, så man kan restaurere byen.
Kulissebyen Mos Espa i Tunesien bliver hvert år gravet fri af sandet. Den legendariske "Star Wars"-kulisseby er gennem årene forfaldet, og nu har myndighederne iværksat en kampagne for at skaffe midler, så man kan restaurere byen.

Bilen bumper op og ned, først ad landevej og siden gennem ørkensand. Endelig dukker den lille by med de små rødbrune, kuppelformede huse op. En stor sandklit læner sig op ad dem i den ene side, som om den er ved at fortære husene et efter et.

Det er den også. Sandklitten flytter sig langsomt og udgør en trussel mod den lille by, som er en af Tunesiens store turistattraktioner. Mos Espa, som byen hedder, er dog ikke en rigtig by. Det er en kulisseby, og kendere af ”Star Wars”-filmene vil vide, at det er byen, hvor Anakin Skywalker, den senere Darth Vader, vokser op.

I ”Star Wars”-universet ligger Mos Espa på ørkenplaneten Tatooine, som også Luke Skywalker kom fra i den allerførste ”Star Wars”-film fra 1977. Allerede dengang valgte instruktøren George Lucas at bruge forskellige øde steder i Tunesien som location for optagelserne, og de fleste af dem kan stadig besøges. Obi-Wan Kenobis hytte ligger således på øen Djerba, det indre af Lukes barndomshjem fungerer som hotel i Matmata, mens det ydre står midt i saltørkenen Chott El Jerid. I det sydøstlige Tunesien finder man endvidere byen Tataouine, som inspirerede til den fiktive planets navn.

Da George Lucas cirka 20 år senere vendte tilbage for at optage de seneste tre ”Star Wars”-film, var det især området omkring oasebyen Tozeur, som blev brugt. Lukes barndomshjem blev genopbygget i Chott El Jerid, og Mos Espa blev opført i ørkenen nord for Nafta lidt vest for Tozeur.

I dag er stedet i lettere forfald. Vind, vejr og slitage fra de mange besøgende har gjort deres. Flere steder er der huller i væggene, og indenfor er skrøbeligheden tydelig. Husene er kun en tynd væg på et skelet af træ, og flere af dem er uden tag, da de kun skulle filmes fra jorden og ikke ses fra oven.

George Lucas lod netop byen stå, så den kunne besøges af ”Star Wars”-fans og andre rejsende dog efter sigende med en klausul om, at stedet ikke måtte udnyttes kommercielt. Derfor er der hverken boder med souvenirs eller forfriskninger i vente, når man kører den gode halve time ud i ørkenen for at gå rundt mellem husene eller nyde den flotte solnedgang.

En gang om året vender fremtiden dog tilbage til ”Star Wars”-byen. I februar i år blev festivalen Les Dunes Electroniques (”De elektroniske klitter”) holdt med 5000 unge deltagere, der festede til elektronisk musik leveret af franske og tunesiske kunstnere og djs. Førstedagen var helliget de lokale traditioner i form af klassisk historiefortælling og traditionel Sufi Stambali-show med trommer, sang og dans. Eksotisk, kulørt og fascinerende. Næste dag fandt selve festivalen sted ved ”Star Wars”-byen efterfulgt af et stort poolparty på et hotel i Nafta den sidste dag. Det var således fortid og fremtid, det tunesiske og det internationale, som mødtes. Og det var helt bevidst, fortalte ophavsmanden til idéen, den unge hotelejer fra Nafta Patrick Elouarghi.

”Det er vigtigt at blande kulturerne. Traditionen skal vækkes til live, men kan ikke forblive uberørt og lukket som folklore. Den skal møde det moderne og det internationale, det nye Tunesien,” forklarede Patrick Elouarghi og fortsatte:

”Vi har valgt at bruge Star Wars-stedet til en festival for elektronisk musik, da det er et sted, som giver os lov til at drømme. Star Wars-filmen er science fiction og skildrer kampen om fremtiden og fremtiden for Tunesien er de unge, som lytter og fester til elektronisk musik. Samtidig er det et åbent sted med god plads og frihed under stjernehimmelen.”

Med 5000 deltagere til Les Dunes Electroniques blev afviklingen af festivalen lidt af en logistisk udfordring for arrangørerne. To lastbiler med elgeneratorer skulle køres ud i sandet sammen med scene, lys, kabler til internetopkobling for ikke at tale om 70.000 øl, sodavand, isterninger og mad.

Ud over at skabe en event for unge er målet med den nystartede festival, som skal være en årlig begivenhed, at tiltrække flere turister til den sydlige del af Tunesien.

Festivalen i Mos Espa og de andre ”Star Wars”-steder er dog ikke de eneste attraktioner, som skal trække folk til området. Der satses nu på helårsturister, hvorfor der anlægges golfbaner og opføres wellnesshoteller.

I en bjergkløft fragter et gammelt fransk tog fra kolonitiden hver dag turister på fotosafari gennem de flotte klippeformationer med et par obligatoriske stop undervejs. Området, som er en udløber af Atlasbjergene, bliver brugt til minedrift, da bjergene byder på lag af fosfor.

Kører man sydpå gennem saltørkenen Chott El Jerid, kommer man frem til en anden turistdestination. Byen Douz ligger på kanten af Sahara og er derfor udgangspunkt for ørkenudflugter, hvad enten det er længere ture med overnatning i telt eller korte ture på kamel eller på såkaldte atvere små crossere med fire brede hjul.

Saharas sandvidder indbyder til så vel stilhed og meditation som leg og underholdning. Det trækker turister til, på samme måde som musikfestival og ”Star Wars”-kulisser får turister til at finde vej til Mos Espa. Sandklitten får derfor heller ikke lov til at fortære kulissebyen, som årligt graves fri af sand.