Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Guggenheim-museet: Bilbaos ikoniske museum

Guggenheim-museet i Bilbao anses for en af de seneste årtiers mest nyskabende bygninger. Klik på pilen til højre og se flere billeder. Foto: Jesper Møller

Guggenheim-museet er nok mere kendt for sit spektakulære ydre end for sine mange flotte kunstgenstande, men der venter også store oplevelser indenfor

På afstand er konturen af en siddende terrier ikke til at tage fejl af, selvom den overvejende grønne farve ikke just er det, man normalt forbinder med en hund.

Når man kommer tættere på, suppleres den grønne farve af utallige andre fra de omkring 60.000 blomster, der dækker den 13 meter høje figur.

Vi befinder os i den nordlige spanske by Bilbao, nærmere betegnet foran hovedindgangen til det berømte Guggenheim-museum.

Her vogter Puppy, som hunden kaldes. Figuren er skabt af den amerikanske kunstner Jeff Koons, og oprindelig var det meningen, at den kun skulle stå foran museet midlertidigt i forbindelse med åbningen.

Men Puppy blev så populær, at den siden har fået lov til blive stående, og den har nu udviklet sig til hele byens foretrukne kæledyr og museets maskot.

Efter at have betragtet Puppy vil de fleste være tilbøjelige til at gå ind på museet, men vent endelig en stund med det.

Først bør museet nydes udefra. Guggenheim-museet er tegnet af den amerikansk-canadiske arkitekt Frank Gehry, og lige fra åbningen i 1997 vakte det international opsigt og beundring for sit fantasifulde ydre.

Museet er en skulptur i sig selv, der er opført i limsten, glas og titanium. Det er ikke mindst de store skinnende titaniumplader, der giver det nærmeste metalliske, men særdeles spektakulære udseende.

Bygningens fremtoning skifter en smule afhængigt af tidspunktet på dagen og solens placering, og man kan betragte museet i lang tid og stadig finde nye detaljer.

Guggenheim-museet ligger lige ned til Nervión-floden, og gå endelig over på den modsatte side af floden, hvorfra man lidt på afstand har det perfekte overblik over det arkitektoniske mesterværk.

Endelig bør man også bruge lidt tid på at spadsere rundt om det 57 meter høje museum og iagttage det fra alle vinkler.

Guggenheim-museet udmærker sig ved at være mere berømt for sit fascinerende ydre end for kunstgenstandene indenfor.

Men der er bestemt også meget at komme efter indendøre. Det gælder i første omgang museets store åbne og luftige centrale område, der giver den samme fornemmelse af storhed som ydersiden.

Men nogle vil nok opleve lidt af et antiklimaks ved at komme ind i museet, der netop på grund af det store åbne område i første omgang kan virke ganske tomt. Af museets 24.000 kvadratmeter benyttes således kun de 11.000 til udstillinger.

Men så snart man går på opdagelse på de tre etager, ændrer denne opfattelse sig. Guggenheim-museet er viet til moderne kunst, og det rummer en overflod af både faste og skiftende udstillinger.

Som udgangspunkt huser stueetagen de permanente udstillinger, mens de midlertidige findes på de to øverste etager. Blandt førstnævnte er Richard Sennas ”The Matter of Time”, der består af otte enorme metalskulpturer, hvoraf den tungeste vejer 180 tons. Den finder man i det største af museets i alt 20 gallerier.

Variationen er stor blandt de skiftende udstillinger. Her i sommer kunne man blandt andet opleve udstillingen ”A Retrospective” af Jeff Koons. Amerikaneren fik således lejlighed til at vise andre af sine værker end maskotten Puppy.

Gennem tiden har en række af verdens mest fremtrædende samtidskunstnere haft deres værker til skue. Heriblandt amerikanske Andy Warhol, engelske David Hockney samt vores egen Asger Jorn.

Derudover er lokale spanske og baskiske kunstnere også flittigt repræsenteret. Der er jævnligt udstillinger med fokus på et geografisk område, og netop i dag, den 10. oktober, åbner der for eksempel en udstilling med moderne kunst fra Afrika.

Blandt de nyere tiltag er, at et af gallerierne er viet til levende billeder. Her vises forskellige film og video med fokus på moderne kunst.

Opførelsen af Guggenheim-museet var i sin tid et forsøg fra de lokale myndigheders side på at forandre Bilbaos renommé og tiltrække flere turister. Og det må siges at være lykkedes i rigt mål.

Straks efter at den daværende spanske kong Juan Carlos officielt åbnede museet den 18. oktober 1997, spredte rygterne sig verden over om et ekstravagant og nyskabende stykke arkitektur.

Sidenhen er besøgende fra hele kloden strømmet til Bilbao, og investeringen i museet har tjent sig mangefold ind i form af øgede turistindtægter.

Lokalt taler man om ”Guggenheim-effekten”, fordi åbningen af museet har sat skub i en stor fornyelse af byen med grønne områder og en række andre nye arkitektoniske og kunstneriske seværdigheder.

Det har igen tiltrukket endnu flere turister, og Bilbao er med andre ord blevet sat på det internationale landkort - ikke mindst takket være Guggenheim-museet.

Jeff Koons' enorme blomsterhund, Puppy, vogter foran indgangen til museet. Foto: Jesper Møller
”Les Trois Grces” af Niki de Saint Phalle var på udstilling tidligere i år. Foto: Jesper Møller