Prøv avisen

Eiffels arv i Portugal

Gustave Eiffel har tegnet jernbanebroen Maria Pia, der er fra 1877. Den ligger ved Douro-floden i Porto, men den blev i 1991 afløst af en nyere og mere tidssvarende bro af beton og er i dag kun et nationalt monument. Foto: Scanpix

Den franske civilingeniør og brobygger, der boede i en landsby i det nordlige Portugal i mere end to år, satte sit præg på datidens infrastruktur

Alle kender Eiffeltårnet i Paris. Derimod er det sikkert kun de færreste, der er klar over, at den franske ingeniør og designer konstruerede en række værker i Portugal, der var en forløber for hans meget berømte tårn.

Det ironiske er dog, at mens de fleste af Eiffels egne værker i Portugal ikke længere er i brug i dag, lever hans stil videre, fordi nogle af landets mest kendte vartegn og monumenter er tegnet af henholdsvis en elev af og en kompagnon til Eiffel.

Det gælder for eksempel Dom Luis I-broen over Douro-floden, der er blevet et kendetegn for den næststørste by Porto.

Dom Luis I-broen fra 1886 er tegnet af den belgiske ingeniør Théophile Seyrig, som i mange år var Gustave Eiffels kompagnon. Selv var Eiffel mester for jernbanebroen Maria Pia fra 1877. Den ligger en kilometer længere oppe ad Douro-floden i Porto, men den blev i 1991 afløst af en nyere og mere tidssvarende bro af beton og er i dag kun et nationalt monument.

Seyrig samarbejdede med Eiffel om at designe María Pia-broen, men det var kompagnonen, der senere fik opgaven med at bygge Dom Luis I-broen.

Et andet eksempel på Eiffels stil er det mekaniske vidunder Santa Justa-elevatoren i Lissabon.

Elevatoren, der blev indviet i 1902, hæver en snes passagerer ad gangen fra den lave bydel Baixa-Chiado til den høje Bairro-Alto. Santa Justa-elevatoren er tegnet af Raoul Mesnier de Ponsard, der var en af Eiffels beundrere og elever.

Og det ses tydeligt i den neogotiske stil og brugen af materialer som jern og stål. I de første år fungerede elevatoren ved hjælp af damp, men i 1907 blev der installeret elmotorer til at hejse kabinen de 45 meter op og ned i Lissabons centrum. I dag benyttes elevatoren mest af turister. Indbyggerne selv har fået en gratis rullende trappe på metrostationen Baixa-Chiado, og den benytter de fleste sig af.

Men Gustave Eiffel stod selv for andre værker i Portugal, deriblandt en jernbaneviadukt i den nordlige by Viana do Castelo, som dog ikke længere eksisterer. Både denne viadukt og broen Maria Pia i Oporto var en slags prøveklude for ét af hans andre kendte værker, nemlig Gabarit-viadukten over Truyere-kløften i Frankrig.

Den franske viadukt er 122 meter høj og har 448 meters spænd mellem jernpillerne og er opført ud fra samme principper som de to mindre modeller i Portugal.

Eiffel boede i den lille landsby Barcelos tæt ved Porto i årene 1875 til 1877, mens byggeriet af Maria Pia-broen stod på. Det siges, at han her forelskede sig i en lokal pige ved navn Maria Adelaida, og selvom han også tegnede en jernbanebro i Barcelos, er forelskelsen måske forklaringen på, at den allerede kendte ingeniør blev boende i landsbyen så længe. Eiffel lavede også en anden bro i byen Pinhão, og desuden skal han have været med til at designe jernbanestationen Alcántara-Mar i Lissabon.

Den franske arkitekt havde også mange opgaver i andre lande.

Selvom der ikke er officielt bevis for det, er det meget sandsynligt, at det var Eiffel, der tegnede jernbroen over Huécar-slugten i den spanske by Cuenca, som sammen med de karakteristiske hængende huse har været med til at placere Cuenca på Unes- cos kulturarvliste.

Desuden konstruerede han værker i en række sydamerikanske lande, blandt andet hovedbanegården i Santiago de Chile, jernbanestationen i La Paz i Bolivia, der nu er busstation, en hængebro og to jernbroer i Venezuela, og han var med til at tegne katedralen i Chiclayo i det nordlige Peru.

Selvom Eiffel også fik tid til at hjælpe sin franske arkitektkollega Frédéric Auguste Bartholdi med at lave Frihedsgudinden i New York, var det hans eget tårn i Paris, der gjorde ham verdensberømt. Eiffeltårnet, der blev bygget til Verdensudstillingen i 1889, skulle egentlig have været revet ned igen. Men det skete heldigvis ikke. Og hvad ville byernes by også have været i dag uden det ikoniske jerntårn.

Det mekaniske vidunder Santa Justa elevatoren i Baixa-Chiado i Lissabon. Man kan køre helt op i tårnet og nyde udsigten, eller man kan stå af lige før og via en overdækket gangbro komme til Bairro-Alto. Den er tegnet af den franske ingeniør Raoul Mesnier de Ponsard, der var både elev og beundrer af Gustave Eiffel. Foto: Jens Ulrich Pedersen