Prøv avisen

Jomfruen af Guadalupe i Spanien

Klostrets skorstene er tydeligvis af arabisk oprindelse. En stor del af Spanien var under muslimsk herredømme i næsten otte århundreder, og det bærer byggestilen præg af selv i dag.

Mens Jomfruen af Guadalupe i en landsby i Spanien kun besøges af få pilgrimme, så valfarter millioner af mennesker hvert år til hendes navnesøster i den mexicanske by Tepeyac

Hvert år i begyndelsen af december strømmer mexicanske katolikker til basilikaen i Tepeyac nord for hovedstaden Mexico City for at bede til Jomfruen af Guadalupe den 12. i måneden. Sidste år valfartede seks millioner til helligdommen.

Det betyder, at den mexicanske jomfru i løbet af bare én dag får 15-20 gange så mange besøg som klostret i den spanske provinsby Guadalupe på et helt år, selvom den originale jomfru efter sigende befinder sig i Spanien.

Spanske og mexicanske katolikker har i århundreder stredes om autenticiteten af de to jomfrufigurer.

Men hvis det er sandt, at den mexicanske jomfru er en kopi af den originale spanske, må det konstateres, at kopien langt overgår originalen i popularitet.

Det vil formentlig aldrig kunne efterprøves, om de to ”frøkener” har forbindelse med hinanden. Men det er i hvert fald dokumenteret, at spanske erobrere, der især kom fra Extremadura-regionen, hvor klostret i Guadalupe ligger, medbragte billeder af deres jomfru, da de tog til Amerika i kølvandet på Christopher Columbus opdagelse i 1492.

Kun få år efter krydsede erobreren Hernan Cortés således Atlanten, og med et lille kontingent soldater underlagde han sig det, der i dag er Mexico. Både Cortés og efterfølgende katolske missionærer tog replikaer og billeder af Jomfruen af Guadalupe med sig til Mexico og brugte dem til at omvende de indfødte. Og ikke kun i Mexico, men på store dele af kontinentet. Der findes da også helligdomme til ære for Jomfruen af Guadalupe i andre lande som Peru, Colombia, Bolivia og Ecuador.

Kun omkring 30 år efter den spanske erobring af Mexico viste Jomfru Maria sig ifølge legenden for den indfødte bonde Juan Diego. Det skulle være sket hele fire gange i dagene mellem den 9. og den 12. december 1531 i Tepeyac, og netop her rejstes en helligdom, der senere er blevet det mest populære religiøse valfartssted for mexicanerne.

Mexicanerne står fast på, at billedet af deres jomfru var afbildet på Juan Diegos kjortel, og altså ikke var en kopi af spaniernes jomfru. Og den katolske kirke har da også gjort Juan Diego til helgen, hvilket er tegn på, at kirken erkender mysteriet.

Men hvorfor hedder begge jomfruer så Guadalupe? Ifølge mexicanerne fordi jomfruen på de indfødtes eget sprog, aztekisk, betegnede sig selv som ”coatlaxopeuh”, der udtales meget ligesom det spanske ”guadalupe”, og som betyder ”den der maser slangen”.

Det skulle hentyde til, at jomfruen kom og udryddede de indfødtes traditioner med at ofre mennesker til deres guder.

Oprindelsen til den spanske jomfru er mere jordnær. I 1326 fandt en fårehyrde en figur af hende på bredden af floden Guadalupe, knapt 250 kilometer sydvest for Madrid.

Navnet Guadalupe er oprindelig arabisk og betyder ”den skjulte flod”. Hvordan figuren havnede på flodbredden er uvist, men den menes at være kommet til Spanien fra Rom i starten af det 8. århundrede. Dengang var den sydlige del af den iberiske halvø netop blevet invaderet af arabere, og figuren blev skjult for ikke at falde i hænderne på de islamiske besættere.

På stedet rejstes et lille kapel, som senere blev bygget til et kloster. Igennem fire århundreder blev helligdommen og klostret passet af munke af San Hieronymus-ordenen, men stod derefter forladt hen i mange år.

Siden begyndelsen af det 20. århundrede har en lille snes franciskanermunke beboet klostret og finansieret vedligeholdelsen med indtægterne fra pilgrimme og turister og fra et herberg, der er en del af klostret.

I middelalderen var Guadalupe en betydningsfuld by på grund af jomfruen og klostret. Det katolske kongepar Isabella og Ferdinand opholdt sig flere gange i klostret, og det var her, de gav Christopher Columbus opgaven med at finde søvejen til Indien, som senere viste sig at være Amerika.

Det første Columbus gjorde, da han vendte hjem til Spanien i 1493, var at takke Jomfruen af Guadalupe for at have bragt ham sikkert tilbage.

Sammen med Jomfruen af Pilar er Guadalupe den spanske katolske kirkes største kvindelige symbol. Hun er erklæret for ”dronningen over alle spanske territorier” og skytshelgeninde for spanskheden (la Hispanidad).

Guadalupe er i dag en charmerende og malerisk, men hensygnende provinsby på godt 2000 indbyggere, klemt inde mellem bjerge i det sydvestlige Spanien. Selvom byen har sit unikke kloster, der er bygget i flere stilarter, og som er optaget på Unescos verdenskulturarvliste, kommer der langt færre pilgrimme og turister i et stadig mindre troende Spanien end for blot et halvt århundrede siden. Og det gør det ikke bedre, at Guadalupe står i skyggen af sin mexicanske tvillingesøster - der måske kun er en kopi af den ægte!

Byen Guadalupe ånder og lever for sin jomfru, som afbildes alle steder. Her et motiv fra en vægfacade. - Alle fotos: Jens Ulrich Pedersen.
Klostret i Guadalupe stammer fra det 14. århundrede. I 1982 besøgte pave Johannes Paul II klostret, og i 1993 kom det med på Unescos verdensarvsliste.