Ø-ferier er vejen frem

Danmarks største færgerederi, Færgen A/S, vil udvikle ø-ferie-konceptet i nært samarbejde med lokale kræfter

Rederiet Færgen A/S sejler blandt andet på ruterne Rønne-Ystad, Kalundborg-Samsø samt Esbjerg-Fanø, og netop på disse tre ruter blev 2016 et særligt godt år.
Rederiet Færgen A/S sejler blandt andet på ruterne Rønne-Ystad, Kalundborg-Samsø samt Esbjerg-Fanø, og netop på disse tre ruter blev 2016 et særligt godt år. .

Selvom rederiet Færgen A/S i 2018 mister retten til at sejle på de bornholmske ruter, så har rederiet ingen intentioner om at afgive pladsen som Danmarks største færgerederi. Derfor er der mange bolde i spil, og en af de større er at se nærmere på muligheden for at erhverve nye ruter, mens man fortsætter udviklingen af konceptet ø-ferier.

Det kunne salgs- og marketingchef Lindy Kjøller oplyse, da han på et pressemøde forleden både gjorde status over det forgangne år og så lidt fremad.

Rederiet Færgen A/S sejler blandt andet på ruterne Rønne-Ystad, Kalundborg-Samsø samt Esbjerg-Fanø, og netop på disse tre ruter blev 2016 et særligt godt år.

På samtlige syv ruter, som Færgen A/S sejler på, var der vækst, men på de tre nævnte blev der sat rekord i antallet af fragtede personbiler.

På alle syv ruter steg det samlede antal fragtede personbiler med 6,3 procent, mens antallet af fragtede passagerer steg med 3,6 procent i forhold til 2015.

Lindy Kjøller havde ros og positive ord til politikerne.

Foråret 2016 blev færgebilletterne væsentligt billigere uden for højsæsonen, efter et politisk flertal indførte det såkaldte landevejsprincip.For eksempel er en standardbillet med bil til ruten mellem Kalundborg og Samsø faldet med 40 procent fra 422 kroner 250 kroner uden for højsæsonen.

At de billigere færgebilletter i ydersæsonen har betydet flere solgte færgebilletter både til lokale, men i særdeleshed også til gæster, tyder alt på.

Nogle egentlige analyse over, hvordan tallet fordeler sig mellem lokale og turister, og hvilken indflydelse de billigere færgebilletter har haft på turistindtægterne på øerne, foreligger endnu ikke, men et par tal tyder på, at det går den rigtige vej. Der var for eksempel fem gange så mange campister på Fanøs campingpladser i efterårsferien 2016 som i 2015. Samsø melder på nuværende tidspunkt om mellem 20-30 procent flere overnatningsbookninger end i samme periode i 2016.

Men både Færgen A/S og andre turismeaktører ved godt, at billigere færgebilletter alene ikke er nok til at trække endnu flere turister til øerne.

Det er her, at konceptet med ø-ferier kommer ind i billedet. Færgen A/S har udviklet bookingportalen Dansk Ø-ferie, hvor man kan booke både transport, ophold og oplevelser på et sted. Her kan man også booke og planlægge sin egen ø-hop-ferie, et koncept, der er bedst kendt fra Grækenland, men som også vinder frem herhjemme.

Nu går man videre med ø-konceptet. I samarbejde med lokale turistorganisationer og Dansk Kyst- og Naturturisme skal ø-ferie-konceptet styrkes ved at tillægge hver ø sin særlige signatur.

Als (Færgen A/S sejler på ruten mellem Fyn og Als) skal have danmarkshistorien som fokus, mens Fanø knyttes til aktiviteter ved Vadehavet.

Vilde heste skal være med til at styrke Langelands brand (Færgen A/S sejler mellem Lolland og Langeland), og endelig skal Samsø i fremtiden være øen for folk, der sætter yoga i højsædet.

Samsø skal lægge grund til et såkaldt yoga-folkemøde, og i det hele taget vrimler det med events og begivenheder på øerne, for det er ikke kun strand, hav og smuk natur, der trækker turisterne til. Aktiviteter og spændende begivenheder spiller også en afgørende rolle.