Det vigtigste at vide om den hellige by Jerusalem

Jerusalem er en hellig by for både muslimer, jøder og kristne. Det religiøse epicenter har dog længe været genstand for både religiøs og politisk konflikt. Bliv klogere på Jerusalems historie og religionernes tilhørsforhold til byen

Jerusalem er en vigtig by for både muslimer, jøder og kristne, som alle har helligsteder i byen. Den gyldne kuppel omkranser Klippehelligdommen og er et centralt vartegn i Jerusalem.
Jerusalem er en vigtig by for både muslimer, jøder og kristne, som alle har helligsteder i byen. Den gyldne kuppel omkranser Klippehelligdommen og er et centralt vartegn i Jerusalem. Foto: Yuri Cortez/AFP/Ritzau Scanpix.

Hvert år valfarter flere tusinde kristne, jøder og muslimer til Jerusalem. Jerusalem er helligsted for alle tre religioner, men byen er også arnested for konflikt.

Jerusalems geografi og demografi

Jerusalem er en by, der deles af Israel og det palæstinensiske selvstyre. Den vestlige del af byen tilhører Israel, mens den østlige del af byen styres af palæstinenserne.

Israel ligger ved Middelhavets østlige bred og grænser op mod Egypten, Jordan, Syrien, Libanon og de palæstinensiske territorier.

Der bor tæt på en million mennesker i Jerusalem, hvoraf 61 procent af indbyggerne er jøder, og de resterende 39 procent er arabere.

Jerusalem er den israelske by med flest ultraortodokse jøder. Hele 35 procent af den jødiske befolkning i Jerusalem er ultraortodokse, og de karakteristiske hatte og slangekrøller er derfor ofte at se i bybilledet.

Siden Israels besættelse af Palæstina har de israelske områder spredt sig markant. De røde områder er under palæstinensisk selvstyre, mens de grå områder er israelske og styres af den israelske regering.
Siden Israels besættelse af Palæstina har de israelske områder spredt sig markant. De røde områder er under palæstinensisk selvstyre, mens de grå områder er israelske og styres af den israelske regering. Foto: Isabelle Hazen

Jerusalems historie

Jerusalem menes at have været beboet allerede siden omkring 3500 f.Kr. og har en lang, konfliktfyldt historie.

Omkring år 1000 f.Kr. erobrede kong David Jerusalem fra jebusitterne og gjorde byen til den israelitternes hovedstad. Ikke længe efter erobringen byggede kong Salomon, Davids søn, jødernes første tempel, som dannede centrum for den israelitiske religion.

Knap et halvt årtusind senere blev Jerusalem erobret af babylonierne under kong Nebukadnesar II. Den babylonske konge ødelagde templet, og israelitterne blev forvist. Eksilet varede de næste 50 år, hvorefter perserne overtog området og tillod israelitterne at vende tilbage og genopbygge templet.

Under den makedonske konge Alexander den Stores korte regeringstid i 336-323 f.Kr formåede han at erobre store dele af verden, herunder Jerusalem. Siden har byen været erobret og styret af flere forskellige grupper, herunder seleukiderne, hasmonæerne, romerne, byzantinerne og osmannerne.

Det Osmanniske Rige blev opløst efter Første Verdenskrig, hvorefter området blev underlagt britisk kontrol.

Mellemkrigstiden blev katalysatoren for Israel-Palæstina-konflikten, der fortsat udspiller sig i dag, med Jerusalem som del af konfliktens kerne. Jerusalem deles af Israel og det palæstinensiske selvstyre, der begge opfatter Jerusalem som hovedstad.

Religioner i Jerusalem

Jerusalem er en mosaik af religioner. I byen findes både moskéer, synagoger og kirker, og dertil både muslimske, jødiske og kristne helligdomme. Alle de tre store abrahamitiske religioner (fællesbetegnelser for de religioner, der spores tilbage til patriarken Abraham) har nemlig et særligt tilhørsforhold til stedet.

Jødedommen og Jerusalem

For jøder er Jerusalem den absolut helligste by, og det er der flere årsager til.

Ifølge jødisk tradition har Gud givet Israel til jøderne, og da kong David erobrede området omkring 1000 f.Kr., udnævnte han Jerusalem til israelitternes hovedstad.

Efter kong Davids erobring af Jerusalem byggede hans søn, kong Salomon, jødernes første tempel. Templet blev bygget på Morija-bjerget, det sted, hvor Abraham næsten ofrede sin søn Isak og viste sin hengivenhed til Gud. Beretningen om patriarken Abraham er ikke kun central for jødedommen, men også kristne og muslimer.

Også jødernes andet tempel blev bygget her, efter babylonierne destruerede det første tempel i 586 f.Kr. Det andet tempel blev destrueret af romerne i 70 e.Kr., men rester af templet står fortsat og kendes som Grædemuren.

Templets ødelæggelse mindes fortsat hvert år under højtiden tisha b’av.

Grædemuren udgør resterne af det andet jødiske tempel, der blev destrueret 70 e.Kr. af det romerske styre. I dag er muren et af de helligste steder i jødedommen.
Grædemuren udgør resterne af det andet jødiske tempel, der blev destrueret 70 e.Kr. af det romerske styre. I dag er muren et af de helligste steder i jødedommen. Foto: Dan/flickr.com

Islam og Jerusalem

Jerusalem er den tredje helligste by efter Mekka og Medina i islam. På arabisk kaldes byen al-Quds, som betyder “helligdommen”.

Det, der særligt knytter muslimerne til Jerusalem er, at det er her profeten Muhammed angiveligt tog sin himmelrejse, hvor han rejste gennem de syv himle og kom i nærhed med Gud, hvor han modtog påbuddet om de fem daglige bønner, som er den anden søjle i islam. Muslimer fejrer årligt denne begivenhed på isra og mi’raj.

Klippehelligdommen med den gyldne kuppel markerer det sted, hvor Muhammed fór til himmels, og på samme plads ligger al-Aqsa moskéen, som er en af de helligste moskéer i islam. Dette sted er også hvor Abraham (Ibrahim i islam) ofrede Isak (Ismael i islam), og hvor jødernes tempel lå.

Klippehelligdommens karakteristiske guldfarvede kuppel er et centralt vartegn i Jerusalem. Bygningen er opført hvor det tidligere jødiske tempel lå og omkranser det sted, hvor muslimernes profet Muhammed angiveligt tog sin himmelrejse.
Klippehelligdommens karakteristiske guldfarvede kuppel er et centralt vartegn i Jerusalem. Bygningen er opført hvor det tidligere jødiske tempel lå og omkranser det sted, hvor muslimernes profet Muhammed angiveligt tog sin himmelrejse. Foto: Ammar Awad/Reuters/Ritzau Scanpix

Kristendommen og Jerusalem

Jerusalem er en central del af Det Nye Testamente. Det er her, hvor evangeliernes mest dramatiske begivenheder udspiller sig. Her blev Jesus dømt til døden, korsfæstet og begravet, hvorefter han ifølge den bibelske beretning genopstod - begivenheder kristne mindes under påske.

I Jerusalems gamle bydel ligger Via Dolorosa (smertens vej), som er den rute, Jesus bar korset på vej til henrettelsespladsen Golgata. På denne korsfæstelsesplads ligger i dag Gravkirken. Gravkirken blev først bygget i det 4. århundrede og indeholder desuden Jesu formodede grav, hvorfor den er et kendt pilgrimsmål for kristne.