”Kristen tro handler ikke om Bibelen”

"Jeg tror ikke på Bibelen, men på Gud, så derfor har jeg svært ved at blive forarget eller stødt over Bibelens tekster," siger natkirkepræst i Vor Frue Kirke i København Christian Monrad. Læs eller genlæs interviewet fra 2012

"I min optik står og falder troen med, om man tror på, at Gud blev menneske, lod sig korsfæste og vigtigst af alt opstod fra de døde. Selvom jeg har fået denne fortælling gennem Bibelen, kunne jeg lige så godt have fået overleveret den mundtligt. For mig ligger troens kerne et stykke uden for Bibelen," siger natkirkepræst Christian Monrad.
"I min optik står og falder troen med, om man tror på, at Gud blev menneske, lod sig korsfæste og vigtigst af alt opstod fra de døde. Selvom jeg har fået denne fortælling gennem Bibelen, kunne jeg lige så godt have fået overleveret den mundtligt. For mig ligger troens kerne et stykke uden for Bibelen," siger natkirkepræst Christian Monrad.

Er der en historie eller en formulering, du kunne tænke dig at skrive ud af Bibelen?

Jeg tror ikke på Bibelen, men på Gud, så derfor har jeg svært ved at blive forarget eller stødt over Bibelens tekster. Modsat mener jeg faktisk, at det er en misforståelse, når folk mener, at Bibelens tekster skal tolkes helt konkret.

Men er der dele af Bibelen, du bruger i din tro?
Der er bestemt meget fra Bibelen, jeg kan bruge. Jeg læser Det Nye Testamente som et vidnesbyrd om, hvad kristne mennesker har sagt og tænkt om Gud gennem de sidste 2000 år.

Hvilke fortællinger fra Bibelen er så en del af din tro?
I min optik står og falder troen med, om man tror på, at Gud blev menneske, lod sig korsfæste og vigtigst af alt opstod fra de døde. Selvom jeg har fået denne fortælling gennem Bibelen, kunne jeg lige så godt have fået overleveret den mundtligt. For mig ligger troens kerne et stykke uden for Bibelen.

Hvor selektiv mener du, at man kan være, når man læser Bibelen?
For at gribe fat i et aktuelt eksempel i et af sine breve til korintherne skriver Paulus at mænd, der ligger med mænd ikke skal arve Guds Rige (1. Kor. 6,9).

Men det læser jeg som en udtalelse bundet til den historiske og socialbetingede situation, han var i, da han skrev brevene som en del af en ganske lille kristen menighed på 40- 50 mennesker. Mand-kvinde-forholdene var nødvendige for at sikre gruppens overlevelse og videreførelse."

"Et andet sted i skriver han til korintherne, at 'Alt er tilladt, men ikke alt gavner' og viser hermed, at den kristne Gud ikke er moralist, men at noget er mere hensigtsmæssigt for menneskenes og kristendommens overlevelse og udbredelse end andet. Derfor er Paulus' holdning til homoseksuelle ikke etisk betinget, men en praktisk foranstaltning. Det skal man være opmærksom på, når man læser hans breve i dag.

Det vil sige, at der er forskel på at plukke udsnit fra Bibelen efter behov og smag og så på ikke at rette sig efter den i det hele taget?
Ja, og problemet opstår netop, når man tager nogle af Bibelens tekster alvorligt og ikke andre. Paulus skriver også (i 1. Kor. 3, red.), at kvinder skal dække deres hår til, når de beder til Gud, og det er der ikke mange, der mener skal efterleves i dag.

Til gengæld trækker de samme kristne ordene fra Paulus' breve frem som sandhed i debatten om de homoseksuelle. Men jeg mener, at vi aldrig kan trække essensen ud af evangelierne, og derfor er det befriende, at Bibelen handler om troen og ikke definerer den.

Mener du, at Bibelen stadig har stor betydning for vores opfattelse af det at være kristen i dag?
Mange mennesker betegner sig i dag som ikke-kristne, fordi de ikke tager Bibelen bogstaveligt. Jeg ser det som en stor udfordring at få kommunikeret, at kristen tro ikke handler om Bibelen, men om at tro på Gud og Jesu opstandelse.

Interviewet blev første gang bragt i juli 2012.