Med 27-årige Simon på jagt efter virtuelle væsener i Københavns kirker

Sammen med Pokémon Go-spilleren Simon Stålhandske er Kristeligt Dagblad taget på jagt efter virtuelle væsener i københavnske kirker. Fremtidsforsker efterlyser etiske grænser i det digitale rum

27-årige Simon Stålhandske har brugt de sidste dage på at vandre Københavns gader tynde med sin smartphone i jagten på virtuelle væsner. Men han vil ikke selv opsøge figurerne i kirker eller andre steder, hvor man skal vise respekt og ydmyghed.
27-årige Simon Stålhandske har brugt de sidste dage på at vandre Københavns gader tynde med sin smartphone i jagten på virtuelle væsner. Men han vil ikke selv opsøge figurerne i kirker eller andre steder, hvor man skal vise respekt og ydmyghed. Foto: Julie Greve Bentsen.

”Der sker noget spændende ovre ved indgangen til den kirke,” siger 27-årige Simon Stålhandske og holder sin mobiltelefon frem.

Skærmen viser et interaktivt kort over Københavns gader, og et lille blåt symbol viser, at der er noget på færde ved Sankt Petri Kirke.

Simon Stålhandske er kandidat i spil fra IT-Universitetet i København og en af de første danskere, som er begyndt at jage mærkelige små væsener i det virtuelle spil ”Pokémon Go”, der netop er kommet til landet. 

Pokémon er en forkortelse af "pocket" og "monster", altså lommemonster. Spillet går ud på at fange væsener i alle former og størrelser ved hjælp af telefonen, som lægger et slags ekstra filter over skærmbilledet, så det ser ud som om, at de små væsener går rundt i gadebilledet.

 Millioner af brugere verden over dyster allerede i spillet, som i løbet af den seneste uge har rejst en række etiske spørgsmål. For hvad gør man, hvis en sjælden figur dukker op i private haver? Og kan man tillade sig at spille i kirker eller på kirkegårde, hvor folk kommer for at dyrke deres tro eller sørge? Er der steder, hvor spillet ikke kan forsvares?

Sammen med Simon Stålhandske har Kristeligt Dagblad sat sig for at finde ud af, om man overhovedet kan finde figurerne i Københavns kirker. Den tanke bryder den 27-årige spiller sig ikke umiddelbart om.

”Jeg synes, at det er respektløst at spille i en kirke. Det er ikke et sted for leg. Det er selvfølgelig svært at sætte en fast grænse op for, hvor man skal spille, men hvis stemningen er højtidelig, og det virker respektløst, vil jeg ikke spille der,” siger han.

Anne Marie Dahl er fremtidsforsker. Hun siger, at netop de udfordringer, som opstår, når det digitale liv intimiderer andre menneskers rum, vil blive et stort tema fremover.

”Hvem ved, om der pludselig hopper en Pokémon-figur op i mit soveværelse? Det er vi både lovmæssigt og organisatorisk på bagkant med at få reguleret. For hvem bestemmer i det digitale rum, skal der være demokrati, og hvem står for det etiske, når der eksempelvis dukker Pokémon-figurer op i kirkerne,” spørger hun.

De forbehold er ikke umiddelbart tænkt ind i Pokémon Go. Det bliver tydeligt ved Sankt Petri Kirke, hvor en lilla rotte med blottede tænder, en af de såkaldte Pokémons, pludselig hopper faretruende op og ned på græsplænen foran kirken, da Simon Stålhandske retter sin mobiltelefon derhen.

Pokémon-figuren Rattata står klar på plænen, da Simon Stålhandske retter sin telefon mod Sankt Petri Kirke.
Pokémon-figuren Rattata står klar på plænen, da Simon Stålhandske retter sin telefon mod Sankt Petri Kirke. Foto: Simon Stålhandske

Han skubber lynhurtigt fingeren henover skærmen og sender en slags bold afsted mod det gale dyr. Rotten bliver indkapslet i bolden, og Simon Stålhandske får point på telefonen. Han kaster igen et blik på det interaktive kort og retter opmærksomheden mod en række dansende punkter ved Rundetårn og Trinitatis Kirke.

”Se, der er nogen, der har lagt lokkemad ud, så finder vi nok en Pokémon” siger han.

Ganske rigtigt. Da vi når indgangen til Trinitatis Kirke, følger et gult elefantlignende væsen efter og står og kigger olmt ud fra mobilskærmen midt på kirkens stengulv.

Kirkens præst Kirsten Sandholt kender ikke spillet, men hvis folk vil spille i kirken, håber hun, at de vil tage en dialog med hende først.
 
”Vi er åbne for turister og alle andre, og hvad de kommer og laver, står jeg ikke og kontrollerer i døren. Men jeg synes, at det er et generelt problem, hvis man bare vader ind over grænserne uden at spørge først. Det gælder kirken, og det gælder alt muligt andet,” siger sognepræsten.

”Hvis folk henvendte sig først, kunne vi tage en samtale om det og måske finde et sted. For mig er der for eksempel stor forskel på våbenhuset og alteret i en kirke,” tilføjer hun.

Også i Trinitatis Kirke er der gevinst.
Også i Trinitatis Kirke er der gevinst. Foto: Simon Stålhandske

Fremtidsforker Anne Marie Dahl mener, at både lovgivere og almindelige borgere skal diskutere, hvor grænserne skal gå for denne type teknologi i fremtiden.

"Selvom teknologien kan bruges til noget godt, kan man også forestille sig, at den kan bruges til noget halvkriminelt som overvågning,” siger Anne Marie Dahl. 

”Er det en rettighed, fordi det er muligt?,” spørger hun.

Samme spørgsmål rejste de to etikprofessorer Thomas Ploug og Jacob Dahl Rendtorff i sidste uge i Kristeligt Dagblad. De påpegede, at samme dilemma findes med virksomheder, der producerer pornografi, våben, alkohol og tobak. Nogle vil gerne have et produkt, som generelt opfattes som umoralsk. Derfor må man appellere til både borgerne og virksomheder om at sætte nogle etisk forsvarlige grænser.

Alligevel forudser Anne Marie Dahl, at de digitale universer også kan føre mange positive ting med sig.

”Jeg kunne sagtens forestille mig, at man kunne bruge det motiverende i folkeskolen i forbindelse med undervisning, hvor lærerne for eksempel kan lægge nogle digitale læringsposter ud, som eleverne kan gå ud og finde svaret på. Hele læringsdelen, som nu også kan få plads i det virtuelle rum, så læreren digitalt kan kommunikere med børnene, er fantastisk,” siger Anne Marie Dahl.

Tilbage på gaden indfanger Simon Stålhandske endnu en Pokémon ved Helligåndskirken, som også bliver sidste stop på kirkerundturen. 

Selvom han ikke selv vil spille inde i kirken, tror han ikke, at andre vil holde sig tilbage fra at gøre det.

”Når man spiller et spil, adlyder man de regler, der er blevet givet for spillet. Så hvis en spiller ser, at der er Pokémons i en kirke, tænker de måske ikke videre over det,” siger Simon Stålhandske.

Alligevel har han svært ved at skjule sin begejstring for spillet.

”Det er en rigtig god måde at opleve byen på, og så er det også ren nostalgi, fordi jeg kender figurerne fra dengang, jeg spillede Pokémon på computer i min barndom. I går mødte jeg også syv gutter, der sad og spillede på Nørrebro. Vi gav hånd, og jeg fik en masse tips til gode strategier. Hvilket andet spil på en mobiltelefon har man den oplevelse med,” spørger han.

I videoen nedenfor fortæller Simon Stålhandske, hvad det er, han jagter: