Seneste

artikler skrevet af Sven Thorgaard

Martin Heidegger og de lange, mørke skygger

Han skrev om den menneskelige eksistens, og hvad meningen med at leve er. Men han beskæftigede sig også med døden, og den lange troskab mod de tyske nazister kaster et dunkelt lys over den kendte filosof

Sådan påvirkede verdenskrigene forestillingen om Gud

Da to verdenskrige brød ud i Europa, tvang en ny virkelighed nordeuropæerne til at tage stilling til, hvem Gud var i lidelsen og hvilket ansvar den kristne havde for samfundets udvikling. Det beskriver tysk historieprofessor i en ny udgivelse

Jürgen Moltmann satte fokus på det kristne håb

En Gud i himlen er noget for engle, mente den store befrielsesteolog Jürgen Moltmann, der i stedet lagde vægt på den Gud, der levede på jorden: Jesus. Moltmann gjorde det til sit livsværk at fortolke nazismens rædsler i et teologisk lys og fandt deri håbets teologi

Indføring

Erasmus af Rotterdam (1466-1536)

Europæisk åndsliv tog et kvantespring i 14-1500-tallet, da renæssancens humanister genoplivede antikkens filosofi og litteratur. På denne europæiske himmel var Erasmus af Rotterdam en humanistisk og intellektuel superstjerne, der var en af periodens flittigste forfattere - og Luthers værdige modstander

Da Villy Sørensens klassiker hev Jesus ned fra piedestalen

Den danske forfatter Villy Sørensens bog fra 1992 om Jesus og den kristne tro satte et fornyet fokus på, hvordan Kristus kunne forstås politisk. Vi puster støvet af en klassiker om den kristne kirkes hovedperson

Essay

Verdenshistorien er en skandale

Krig, lidelse og udstødelse har været menneskets kår til alle tider. Man kan protestere mod dette gennem litteraturen, som den italienske forfatter Elsa Morante gjorde i sit hovedværk "Historien"

Søren Krarup har sat en tyk streg under kristendommens "du skal"

Lev dit liv, gå ind i verden sammen med din næste og vær stedet og næsten tro, skrev teolog og politiker Søren Krarup allerede i sit værk "Loven" i 1980. Her afslørede han det verdenssyn, som har præget hans teologi lige siden

Refleksion

Luthers begreber i dag: Er der noget om nåden?

I jubilæumsåret for reformationen diskuterer man lutherske kernebegreber – men hvad med de lidt tungere begreber som Guds nåde? Sven Thorgaard trækker en linje fra Kain og Abel til den norske forfatter Karl Ove Knausgaard

Hvem er Martin A. Hansen?

Det kristne evangelium skal frisættes gennem kunsten, mente Martin A. Hansen, der gennem sin litteratur skrev sig frem til en kristen tolkning af tilværelsen

Pontoppidan sætter spot på et åndløst samfund

Folkekirkepræster, der forsømmer de svageste, og en overfladisk grådighed, som præger et samfund på gravens rand. Det er temaerne i Henrik Pontoppidans roman ”De dødes rige”, som måske kan sige mere om vores moderne samtid, end vi tror

Filosofi

Filosoffen Schopenhauer ville forstå mennesket gennem krop og sanser

Én af 1800-tallets store tænkere, filosoffen Arthur Schopenhauer, fremhævede kroppen som et middel til erkendelse. Han mente, at Kant og andre tænkere fra oplysningstiden overså krop og sansning i deres søgen efter at forstå verden

Befrielsesteologi

Dorothee Sölle blev kaldt protestantismens dårlige samvittighed

Dorothee Sölle var en kontroversiel skikkelse i sin samtid. Hun kombinerede kristen mystik med venstreorienteret, politisk engagement og en god del feminisme. Og så byggede hun sin teologi på fortællingerne fra Auschwitz

Hvad var Jesu hemmelighed?

Hvorfor var Jesus noget helt særligt? Valgmenighedspræst og tidligere højskoleforstander Sven Thorgaard ser på Kristi hemmelighed i lyset af tidligere pave Benedikts bog "Jesus af Nazareth"

Synspunkt

Habermas delte livet op i systemverden og livsverden

Den tyske filosof Jürgen Habermas mente, at mennesket lever i to verdener på samme tid. Den ene handler om relationer til andre og sig selv, den anden om videnskab og produktion. Men hvor hører det religiøse hjemme, spørger valgmenighedspræst Sven Thorgaard

Synspunkt

For Knausgaard er Guds nåde at ophæve modsætninger

Mennesket forstår sig selv som ”os” mod ”dem”, men for Gud er vi alle lige. Det sætter den norske forfatter Karl Ove Knausgård litterært i spil, når han beskriver menneskets kamp for at blive set og for at skille sig ud

Synspunkt

"Vi skal ikke fortrænge døden, blot fordi den udfordrer os"

Påsketiden handler om forholdet til døden og troen på det evige liv. Men hvad sker der med et samfund, der fortrænger døden, fordi troen på opstandelsen er borte, spørger tidligere højskoleforstander Sven Thorgaard i en eftertanke til påsken

Debat

Findes der tilgivelse for alt?

Den nye ungarske film Sauls Søn minder os igen om holocaust, og det rejser så igen den teologiske diskussion om, hvorvidt der findes tilgivelse for alt, skriver Sven Thorgaard

Boganbefaling

"Gud alene kan modstå tiden med evigheden"

Vi mennesker må forstå, at tilværelsen er tæt forbundet med undergangen - og at noget godt også herefter er i vente, forklarer Sven Thorgaard med udgangspunkt i ét af den danske teolog K. E. Løgstrups tre hovedværker "Skabelse og tilintetgørelse" fra 1978

Debat

Nationalstatens historiske arv lader sig ikke fornægte

Englænderne har på grund af deres ”glorværdige” fortid aldrig været helhjertede europæere. De havde det meget bedre med selv at bestemme det hele, mener Sven Thorgaard

Indføring

Bonhoeffer: Gud kalder den kristne til aktiv handling

Hans indsats i den tyske modstandskamp kostede den tyske teolog Dietrich Bonhoeffer livet få uger før Tysklands kapitulation i 1945. Men hans teologi har haft stor betydning for eftertiden. I dag ville han være fyldt 110 år

Teologen Løgstrups suveræne livsytringer taler til enhver

Hvordan skal vi forstå den danske teolog K.E. Løgstrups suveræne livsytringer? De handler blandt andet om, at vi ikke kan kræve af vores næste, men kun af os selv, forklarer tidligere højskoleforstander og valgmenighedspræst Sven Thorgaard

Synspunkt

Dostojevskij beder Kristus stå til ansvar for menneskers frihed

Bør menneskers frihed rumme friheden til at fejle? Det spørgsmål behandler den russiske forfatter Fjodor Dostojevskijs fortælling Storinkvisitoren, der udgør en lille del og samtidigt i et højdepunkt i den store roman "Brødrene Karamazow"

Indføring

Julen som teologiens fødsel

Julefortællingens Gud er endegyldigt blevet den, der meddeler sig til os ved bogstaveligt talt at dele sig med os, siger Bonhoeffer - én af det tyvende århundredes store teologer. Læs teolog Sven Thorgaards julerefleksion her

Synspunkt

Skal kristne forstå Jesus som sakramente eller eksempel?

Man kan vælge at forstå Jesu liv som enten et sakramente eller som et eksempel, den kristne skal forsøge at efterfølge - eller man kan kombinere de to forståelser, skriver valgmenighedspræst Sven Thorgaard

Boganbefaling

Pave Johannes Paul II om ondskab

Man behøver ikke være katolik for at lytte til melodien i den nu hedengangne pave Johannes Paul II's litterære svanesang - en bog, hvor han blandt andet rejser spørgsmålet om ondskab i det 20. århundrede. Læs første del af ny serie om klassikere på religion.dk

Synspunkt

"Ingen kristen nåde uden dom"

Kristendom består af både dom og nåde. Men en grundtvigiansk tilgang kan overse dommen, mener valgmenighedspræst Sven Thorgaard, der forklarer, hvorfor dommen spiller en vigtig rolle for hans kristne tro

Debat

Historiske paralleller til dagens flygtninge

Tyskland har lært af historien og går i spidsen men en humanitær åbenhed over for verdens flygtninge. Danmark sjoske som sædvanlig bagefter, skriver pastor emeritus

Debat

Har grundtvigianernes forkyndelse været et bedrag?

Nøjes man med at tale om Guds kærlighed til mennesker, så bliver forkyndelsen til plidderpladder, der ingen tilknytning har til dette liv, mener pastor emeritus Sven Thorgaard

5 breve til en ateist

"Kun den troende kender tvivlens forbandelse"

Selvom der findes mange svar i Bibelen, kan selv en troende af og til tvivle, skriver tidligere valgmenighedspræst og højskoleforstander Sven Thorgaard

5 breve til en ateist

4. brev: Er døden vejen til helvede eller til evigt liv?

Hvis Jesus er herre over døden, også vores død, hvordan kan et helvede så eksistere? I spørgsmålet om evigt liv og helvedes eksistens når tidligere valgmenighedspræst Sven Thorgaard til et punkt, hvor hans egen tro kommer på stærk prøve

5 breve til en ateist

3. brev: Tror kristne på retfærdighed?

Gang på gang må vi spørge: Hvad er meningen? Slethed belønnes og godhed straffes. Hvorfor sørger den almægtige Gud ikke for mere retfærdighed på jorden?

5 breve til en ateist

Andet brev: Derfor er barnedåben en gave

"Her kommer Jesus dine små" synger vi i kirken. Men hvorfor venter vi ikke med at døbe vores børn, til de er gamle nok til selv at sige ja?

5 breve til en ateist

Første brev til en ateist: Taler kristne for meget om synden?

Tidligere valgmenighedspræst og højskoleforstander Sven Thorgaard forklarer i 5 breve sin kristentro til en opdigtet ateist. Læs første brev og forstå, hvorfor tale om synd ikke skal skræmme os væk fra troen

Interview

"Vi skal ikke efterplapre Grundtvig"

Folkekirken kan kun bestå i forkyndelsen: Gå du hen og gør ligeså. Det vil sige, at vores menneskelighed er defineret gennem Jesus Kristus, siger valgmenighedspræst Peter Hedegaard

Supermarkeder og årgangsvin har erstattet vores kristne tro

I 1950'erne flyttede fællesskaberne fra kirken ind i supermarkederne. I dag handler det mest om årgangsvine og kropspleje. Men kan vi leve med det? Spørger tidligere højskoleforstander Sven Thorgaard

Danmarks kristne arv

Indre Missions fødsel i industrialiseringens skygge

Indre Missions præster fik mange steder sat brændevinen på porten og var dermed med til at skabe økonomisk fremgang ved både landbrug og industri, men fik aldrig for alvor tag i Københavns arbejderklasse

Introduktion til Eberhard Jüngels teologi 2

"Kain er ethvert menneskes mulighed"

Eberhard Jüngels syn på de sidste tider, muligheden for frelse og forholdet til den gudløse gennem historien om Kain og Abel

Eberhard Jüngels teologi del 1

Vor menneskelighed er defineret gennem Jesus

Indføring: Ifølge den tyske teolog Eberhard Jüngel definerer Jesus os som mennesker. Ser vi, siger Jüngel, på Jesu liv, kan vi konkludere, at det er sandt menneskeligt at kæmpe for retfærdighed

forrige