Seneste

artikler skrevet af Joav Melchior

Rabbiner: Jeg er overrasket over, hvor let den kristne Gud tilgiver

I lignelsen om den fortabte søn skulle faderen have lært sin søn, hvad trofast arbejde handler om. Det tror jeg, er mere i overensstemmelse med, hvem Gud er, skriver rabbiner Joav Melchior til biskop Steen Skovsgaard. Bemærk at artiklen er på norsk

Rabbiner: Troen på Gud bør være centrum for alt

Det vigtigste af alle buddene er at læse Toraen. Meningen er, at Toraens lære skal være levende i os hele tiden, uanset hvor vi er, skriver rabbiner Joav Melchior i sin præsentation af jødedommen. Bemærk at artiklen er på norsk

Rabbiner: Det er ikke kun sindet, der er vigtigt

I buddhismen søger man tilflugt i sindet. I jødedommen handler det derimod om at knytte sjæl og krop sammen, skriver Rabbiner Joav Melchior til buddhist Anders Riisgaard Rasmussen. Bemærk at artiklen er på norsk

Rabbiner: Korantekster kan give håb til de troende

Men selvom vi også finder tekster om fremtiden i jødedommen, vil jeg hellere bruge tid på at gøre denne verden til et bedre sted, skriver rabbiner Joav Melchior i sin respons på imam Kassem Rachids indlæg om islam. Bemærk, at artiklen er på norsk

Bestemmer manden i et jødisk ægteskab?

"Det er den gældende civilret og ikke jødedommen, der afgør spørgsmål som eksempelvis, hvor børnene i et ægteskab må opholde sig," svarer rabbiner Joav Melchior

- Gud giver en ny begyndelse

Hvordan kommer jeg godt ind i det nye år? Læs rabbiner Joav Melchiors beskrivelse af den jødiske vej til forsoning

Hvis Elias skulle komme

Ved det jødiske påskemåltid er der forskellige traditioner, der knytter sig til profetierne om Elias komme, skriver rabbiner Joav Melchior

Man skal finde en middelvej

Man skal undgå både ekstrem diet og oversspisning, skriver overrabiner Joav Melchior i et svar om synet på kroppen.

forrige næste