Seneste

artikler skrevet af Per Westh Jensen

10 vigtigste ting at vide om dødsstraf

Det er retfærdigt at henrette seriemordere, mener fortalere for dødsstraf. Nej, det strider mod menneskets basale ret til liv, hævder modstanderne. Vurder selv argumenterne for og imod dødsstraf

Syv heavy metal-stjerner, der har fundet Gud

I disse dage løber heavy metal-festivalen Copenhell af stablen. Musikgenren befinder sig umiddelbart langt fra salmesang og orgelmusik, men her kan du møde syv af metal-genrens store stjerner, som er religiøse og har udtalt sig åbent om det

Leo, Pius eller Bonifatius?

En ny pave skal vælge et navn. Her er de 10 hyppigst benyttede pavenavne

De 10 mest anvendte pavenavne

Leo, Pius eller Bonifatius? En ny pave skal som noget af det første vælge sig et nyt navn. Her er de ti hyppigst benyttede pavenavne gennem tiden

Quiz dig klogere på De Ti Bud

"Jeg er Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Du må ikke have andre guder end mig." Sådan lyder begyndelsen på De Ti Bud. Ved hvilket bjerg gav Gud De Ti Bud til israelitterne? Prøv quizzen og test din viden om De Ti Bud

Nyt job til pavens tidligere butler

Hospitalsjob venter Paolo Gabriele, der i efteråret 2012 blev idømt 18 måneders fængsel for videregivelse af hundredvis af pavens fortrolige dokumenter

Test din viden om bibelske personer

Hvor godt kender du Bibelens personer? Afprøv din viden i vores nye quiz om centrale og mindre kendte personer fra Det Nye og Det Gamle Testamente

10 forudsigelser af Jesu fødsel

Hvert år ved juletid fejrer millioner af kristne, at Gud lod sig føde som mennesket Jesus. Her er ti af de bibelske profetier, der forudsiger begivenhederne ved Jesu fødsel

Megakirke aflyser debatmøde med Obama og Romney

De to amerikanske præsidentkandidater og megakirkepræsten Rick Warren har aflyst planlagt debatmøde. Parterne giver forskellige forklaringer på, hvorfor arrangementet er aflyst

10 bibelhelte fra Hollywood

Se 10 skuespillere, der er trådt ind i rollen som bibelsk helt på det store lærred

"Kringsatt af fiender" afvises til ny norsk salmebog

MED AFSTEMNING Nordahl Griegs digt Til ungdommen fik ikke kirkens blå stempel. Heller ikke hans efterkommere ønskede det optaget i salmebogen, fordi det er et ateistisk digt

Filosof-duel skal fremhæve argumenter for og imod Gud

De er rygende uenige om svaret, men ateister og kristne finder alligevel fælles fodslag ved at arrangere et debatarrangement om Guds eksistens onsdag. Argumenterne skal frem i lyset, lyder det fra begge sider

10 banebrydende jøder

Einstein, Freud og andre vigtige mænd. De 10 personer på denne liste har to ting til fælles: De er alle jøder, og de har alle været banebrydende inden for deres felt, som spænder fra politik over filosofi, musik og fysik til religion

Fem teologiske stridigheder, der splittede kirken

Når kirkens teologer og lærde har diskuteret kirkens lære har bølgerne ofte gået højt. Læs om fem store teologiske stridigheder, der medførte kirkesplittelser

BILLEDSERIE: 10 religiøse sportsfolk

Sporten har gjort dem rige og berømte. Samtidig bekender mange af de bedste idrætsudøvere sig til en religiøs retning

BILLEDSERIE: 10 kendte mormoner

Se 10 af de kendteste medlemmer og tidligere medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige

Forsker: Religion svækker kulturel integration

Undersøgelse blandt vietnamesere i Danmark viser, at religiøs praksis mindsker tilflytteres kulturelle integration i Danmark. Til gengæld forhindrer multietnicitet og religion ikke i sig selv god integration, siger religionsforsker

Her er USA's rigeste præster

Krisen rammer ikke alle lige hårdt. Det er store beløb, der ruller ind på bankkontoen hos de bedst betalte præster i USA

Jøder og muslimer: Lovforslag gør ingen forskel

Selvom alle trossamfund i Danmark nu får mulighed for at vie personer af samme køn, afviser blandt andre Mosaisk Trossamfund og Det Islamiske Troessamfund at benytte sig af muligheden

BILLEDSERIE: Verdens vildeste kirkebygninger

Både salt, is, klipper, træ og LEGO er blevet brugt som bygningsmateriale til disse kirker fra hele verden. Se billeder af 10 af de vildeste kirkekonstruktioner

Træk en bøn i automaten

Bedeautomat kan mod et mindre beløb fremsige mere end 300 bønner fra alverdens religioner

BILLEDSERIE: "Guds iglo" åbner i Tyskland

En kirke bygget af sne og is åbnede i sidste uge i Mitterfirminansreut i Tyskland. Det sker 100 år efter den første snekirke blev bygget i en protestaktion

Salmesang giver blodtryksnedgang

Kirkegængere har lavere blodtryk, viser norsk undersøgelse. Årsagen til de troendes gode helbred er usikker, siger ekspert

Amerikanske præsidenter lever længere

Amerikanske præsidenters store arbejdspres forkorter ikke deres levetid, siger forsker. Tværtimod lever mænd i det høje embede ofte længere end de almindelige borgere

Hvad er metaetik?

I metaetik diskuterer man fundamentet for at opstille etiske retningslinjer

BILLEDSERIE: Hærvejens kirker

Langs den jyske hærvej har flere kirker gennem århundreder åbnet de tunge kirkedøre for pilgrimme fra nær og fjern. Se en række af hærvejens kirker i denne billedserie

Megakirke aflyser gudstjenester til fordel for naboer

Kirkebænkene vil stå tomme i Saddleback Church i weekenden, når den californiske kirkes 20.000 medlemmer udskifter gudstjenesten med konkret hjælp til nabolaget. Kritikere undrer sig over, at projektet skal foregå i kirketiden

Julekalender 5. december: Ditto, nabo

Trænger du til et åndehul i juletravlheden? Her får du en ny, sjov vinkel på julen hver dag i december. Værsgo' og åbn dagens låge!

BILLEDSERIE: Tværreligiøs mode på podiet

Modefolk forsøger at gå foran i bestræbelserne på at forene jøder og muslimer. Se billeder fra modeudstillingen "inSalaam inShalom"

Kirkeåret skydes ind med nye digitale bibeludgivelser

Bibelen stormer frem i den digitale verden. For nylig blev Bibelen det mest hentede program på mobilmarkedet. Nu opruster Bibelselskabet også med en række digitale bibeludgivelser

forrige