Den typiske antijødiske person i Danmark i dag er en mand, der stemmer på et parti i blå blok. Han har ingen, kort uddannelse eller en erhvervsuddannelse og bor typisk i landområder, landsbyer, mindre byer eller mellemstore byer i Danmark, forklarer religionssociolog Brian Arly Jacobsen
Skal skolen medvirke til trosoplæring eller være religiøst neutral? Faget kristendomskundskab har været en politisk kamplads i mange år, vurderer religionssociolog Brian Arly Jacobsen, som giver et bud på, hvorfor faget fortsat diskuteres politisk
Journalister og mediefolk skal blive bedre til at høre, hvordan antimuslimske ytringer lyder, så de kan skelne mellem antimuslimske og islamkritiske udsagn. Generelt kan man sige, at de genkender antisemitiske, men ikke antimuslimske ytringer, vurderer religionssociolog Brian Arly Jacobsen
I det 16. og 17. århundrede var ghettoer de kvarterer i en by, hvor jøderne ved tvang skulle bo. I dag bliver ordet brugt om almene boligområder, der opfylder nogle politisk udvalgte kriterier, påpeger religionssociolog Brian Arly Jacobsen
Valeur har skrevet en vigtig og nødvendig roman, der skal erindre os om et glemt historisk kapitel. Det er en roman, som vil være særdeles velegnet til et fælles undervisningsforløb i eksempelvis gymnasiet mellem fag som dansk, historie og religion, vurderer religionssociolog Brian Arly Jacobsen
Hvad vil det sige at være ateist? Og hvor mange ateister er der i Danmark? Det er der mere en ét svar på. Det er dog sikkert, at antallet stiger, skriver religionsociolog Brian Arly Jacobsen
Forholdet mellem køn og ligestilling i islam kan se vidt forskelligt ud, alt efter om det er en traditionel, en moderat eller en feministisk muslim, der taler om det, mener religionsociolog Brian Arly Jacobsen og redegør for de forskellige holdninger
Frem til det tyrkiske valg den 24. juni i år vil der være øget interesse for de tyrkiske moskéer, men moskéerne kan selv medvirke til at undgå eventuelle misforståelser ved at være åbne, vurderer religionssociolog Brian Arly Jacobsen
Islam er på vej mod at blive verdens største religion, men hvor mange muslimer findes der i Danmark, hvor det endnu er den danske folkekirke, som er statsreligion? Svaret må baseres på et estimat, som dog er ret sandsynligt, siger religionssociolog
Kan man sige noget om, hvordan det religiøse landskab er om 30 år? Det har analyseinstituttet PEW forsøgt - men det er nærmest umuligt at vurdere indflydelse fra vækkelser, masseomvendelse, eller pludselig stigning i antal af ikke-troende, skriver ph.d. Brian Arly Jacobsen i religionsanalysen
Hvis religiøse grupper ønsker et opgør med fundamentalismebegrebet, og hvis vi skal acceptere ikke at benævne visse missionske miljøer i Danmark som fundamentalistiske, så skal det naturligvis gælde for alle religiøse miljøer, herunder naturligvis også de muslimske, mener dagens kronikør
Vi forstår i dag en fundamentalist som en del af en religiøs gruppe, der traditionelt tolker og efterlever religiøse skrifter og traditioner. En fundamentalist var oprindeligt en kristen, der ønskede at stoppe samfundets forfald i 1800-tallets USA
De få studier af muslimers religiøse værdier, praksis og de religiøse institutioners måde at praktisere islam på i en dansk kontekst, der er lavet herhjemme, er efterhånden forældede, skriver islamforsker Brian Arly Jacobsen
TV2's udsendelser retter et berettiget fokus på de yderligtgående moskéer, men mangler desværre nuancering og præcisering i portrættet af moskéer generelt. Her kan TV2 indvende, at det ikke er ærindet, men ikke desto mindre bliver det rammen for debatten, mener islamforsker Brian Arly Jacobsen
I den politiske debat er begrebet sekularisering genstand for en stigende interesse. Men hvad betyder det egentlig? Ph.d. og lektor Brian Arly Jacobsen præsenterer her to almindelige, men modsætningsfyldte forståelser
Når kristne juletraditioner og -ritualer er så udbredte i folkeskolerne i Danmark, skyldes det danske normer, som både er religiøse og sekulære, skriver seks mennesker, der alle er tilknyttet religionssociologi ved Københavns Universitet
Det er overraskende, at Jyllands-Postens undersøgelse af danske muslimers tro viser en anden tendens end to tidligere danske undersøgelser. Måske har forskningen et metodologisk problem, vurderer lektor Brian Arly Jacobsen
Stigende interesse for åbningsgudstjenesten viser danskernes interesse for religionens position i samfundet, skriver lektor og ph.d. Brian Arly Jakobsen oven på Folketingets åbning tirsdag
Hvis kirken fremover politiseres, som vi ser i det seneste regeringsprogram, risikerer den at blive en del af hverdagens partipolitiske kamp, mener lektor Brian Arly Jacobsen
Religionspolitiske spørgsmål er allerede en central del af den danske offentlighed. Men valgkampen viser, at partierne har svært ved at forholde sig til forholdet mellem religion og samfund, mener lektor Brian Arly Jacobsen
Statens religionsneutralitet er en forudsætning for en fri debat, hvor statens repræsentanter ikke på forhånd har afgjort, hvad der er sandt, når det handler om religion og samfundets værdier, mener lektor Brian Arly Jacobsen
Hvad er islamisk ekstremisme? Det er der flere meninger om, og i det følgende præsenteres og forklares baggrunden for islamisk ekstremisme som et samfundsmæssigt fænomen, skriver islamforsker Brian Arly Jacobsen
Forholdet mellem religion og fred er ofte blevet italesat på en måde, hvor religion enten fremstår som årsag til eller forebyggelse mod krig, skriver adjunkt Brian Arly Jacobsen
Ny global undersøgelse af antisemitisme viser en lang række interessante resultater, nogle mere overraskende end andre, skriver religionssociolog, ph.d. Brian Arly Jacobsen
I dag åbner en ny moské på Nørrebro. Men i 1967 åbnede den første egentlige moské i Skandinavien i Hvidovre. "Vi kan kun udtrykke glæde i kommunen over, at moskeen bliver opført her," sagde borgmesteren dengang. Religionsforsker Brian Arly Jacobsen fortæller historien
Der synes at være en udbredt tilslutning blandt landets regioner til at transformere det monoreligiøse rum til et nyt inkluderende rum på landets nye hospitaler, vurderer religionsforsker Brian Arly Jacobsen
Danske politikere og borgere forstår den danske folkekirke ud fra ånd, tro, værdier - men vi lever i en tid, hvor vi fordeler pengene efter, hvad der kan måles og vejes, skriver religionsforsker Brian Arly Jacobsen
Det er et grundlæggende syn i islams historie, at man skal man prioritere menneskers velfærd og interesser samt bevare menneskeliv, svarer ph.d. Brian Arly Jacobsen
Den selvhævdende islamkritiker er en særlig kategori i den offentlige debat, som under dække af kritisk stillingtagen til islam som politisk ideologi ofte ender med at ramme alle muslimer, skriver islamforsker Brian Arly Jakobsen
Debatter om konfirmationsforberedelse har de seneste par år fyldt mere i den danske offentlighed på baggrund af flere byråds ønske om at ændre konfirmationsforberedelsens placering på skoleskemaet. Den nye skolereform vil ikke gøre situationen lettere, forudser dagens to kronikøre
En spørgeskemaundersøgelse fra maj viser, at cirka 62 procent af kommunalpolitikerne svarer ja til spørgsmålet om, hvorvidt kommunen skal acceptere forskellige spiseregler i institutioners madordninger baseret på borgernes religiøse baggrund, skriver adjunkt, ph.d. Brian Arly Jacobsen
Når kirke- og ligestillingsminister Manu Sareen opfordrer kvindelige studerende til at klage til Ligebehandlingsnævnet, er der risiko for at få en slags dansk høflighedssharia: Følger censorer ikke de danske høflighedsregler, skal de fyres af ligestillingsmæssige årsager, skriver islamforsker Brian Arly Jacobsen
Undersøgelser tyder på, at antallet af personer, der bliver muslimer gennem konvertering synes at være nogenlunde lig med antallet af muslimer, der forlader islam, svarer religionssociolog Brian Arly Jacobsen
Vi kender stadig ikke bagmanden eller det faktiske motiv for overfaldet. Alligevel antages overfaldet at være motiveret af Hedegaards markante islamkritik, skriver ph.d., adjunkt Brian Arly Jacobsen
Danske virksomheder bør i langt højere grad reflektere over, hvordan man skal forholde sig til religionsrelaterede konflikter på arbejdspladsen, mener adjunkt, ph.d., Brian Arly Jacobsen
"Fatwaen mod Salman Rushdie kom til at blive opfattet af nogle som et tidligt signal om et sammenstød mellem på den ene side troen på den uforanderlige guds ord og på den ene side de sekulæres tro på en ubetinget ret til ytringsfrihed," skriver adjunkt, ph.d. Brian Arly Jacobsen
Forskerne er ikke enige om, hvilken forbindelse halvmånen har til islam. Først med Det Osmanniske Imperium (1299-1922) blev halvmånen og stjernen forbundet med den muslimske verden, skriver religionsforsker Brian Arly Jacobsen
Ifølge den ældste normative definition, som stadig bruges af jøder til selv-identifikation, er man jøde, hvis man er født af en jødisk mor eller er konverteret til jødedommen, svarer religionsforsker Brian Arly Jacobsen
Mit skøn er cirka 100 om året, men der findes ingen sikre opgørelser over antallet af konvertitter i Danmark, svarer religionsforsker Brian Arly Jacobsen
Når man læser Koranen med videnskabelige briller, opfattes den som en tekst, som kan og skal analyseres på lige fod med alle andre tekster, svarer religionsforsker Brian Arly Jacobsen
Danskernes religiøse praksis har altid været påvirket af religiøse traditioner fra andre områder i verden, skriver religionssociolog Brian Arly Jacobsen
Spørgsmålet om den islamiske niqab er kontroversielt, men hvad lærer Koranen egentlig om det ansigtsdækkende slør? Religionssociolog Brian Arly Jacobsen svarer
I mange muslimske lande er der dødsstraf for frafald fra islam. Historisk set har muslimske jurister dog udviklet retslige institutioner for at omgå denne form for straf, fortæller religionsforsker Brian Arly Jacobsen