Seneste

artikler skrevet af Emily Helle Bredholt Andersen

Ny digital kirke skal give unge "hudsult"

Hvis kirken skal nå de unge, må den vække et behov for at mødes i fællesskaber. En gruppe sogne fra Horsens har valgt at gå den digitale vej med en facebookgruppe kaldet Getsemane. Målet er at få halvdelen af byens unge med

10 klassiske bønner til bededag

Bønnen har været en fast del af den kristne tro, helt tilbage fra da Jesus lærte sine disciple af bede Fadervor. Siden da er der kommet et væld af bønner til. Vi har samlet 10 klassiske bønner her

Hvorfor afskaffede Luther pilgrimsvandring?

I disse år er pilgrimsrejser populære. Både for troende, men også for folk, der blot ønsker et stille afbræk fra hverdagen. For 500 år siden var pilgrimsrejserne dog ikke lige så populære, i hvert fald ikke hos den tyske munk Martin Luther, som i forbindelse med Reformationen afskaffede dem

Lær 10 populære salmer at kende

Der er nogle salmer, som sætter sig i bevidstheden og bliver hængende resten af livet. Her er 10 salmer, som er populære blandt danskerne

Baggrund

Hvad er den kristne dåbsoplæring?

Det kristne dåbsritual kan muligvis spores helt tilbage til Paulus’ breve. Og ligesom selve dåbsritualet har også den oplæring, der ligger forud for selve dåben, katekesen, undergået en række betydelige forandringer siden oldkirken. Men hvad består dåbsoplæringen i, og hvordan har den forandret sig?

Kom udklædt til festlige fastelavnsfejringer i landets kirker

Flere af landets kirker har taget de folkelige fastelavnstraditioner til sig, og de inviterer derfor til fastelavnsgudstjenester med alt hvad en barnlig sjæl kan begære. Nedenfor guider vi til fastelavnsgudstjenester for en hver smag

Guide til pilgrimsvandringer

5 tips til unge, der gerne vil gå en pilgrimsvandring

Har du en spirende pilgrim i maven eller er du måske allerede i gang med at planlægge en pilgrimstur? Her kan du læse 5 gode råd fra Anna Udby Mortensdatter, der selv gik Camino de Santiago i 2013

Julekalender 2016

21. december: Gæt dagens julesalme

Kan du gætte dagens salme og forfatterens navn? Hver dag kan du teste din viden om julens sange og salmer i kristendom.dk's julekalender

Julekalender 2016

7. december: Gæt dagens julesalme

Hvilken salme blev oprindeligt udgivet i 1840 under titlen “Børnenes Julesang”? Åbn dagens låge og gæt titel og sjove fakta om dagens julesalme i kristendom.dk's julekalender

Julekalender 2016

5. december: Gæt dagens julesalme

Hvilken populær dansk julesalme gemmer sig bag den latinske titel "Puer natus in Bethlehem”? Hver dag op til jul kan du teste din viden om julens sange og salmer i kristendom.dk's julekalender

Julekalender 2016

4. december: Gæt dagens julesalme

Alle dage op til jul kan du teste din viden om julens sange og salmer i kristendom.dk's julekalender

Julekalender 2016

1. december: Gæt dagens julesalme

Hver dag op til jul kan du teste din viden om julens sange og salmer i kristendom.dk's julekalender.

Julekalender 2016

6. december: Gæt dagens julesalme

Alle dage op til jul kan du teste din viden om julens sange og salmer i kristendom.dk's julekalender

7 høstgudstjenester i september og oktober

I det tidlige efterår pyntes flere af de danske kirker med høstens gaver for at fejre frugtbarheden og naturen. Her får du en guide til syv høstgudstjenester i landets kirker

Sådan skrifter man i den katolske kirke

Når vi føler skyld, kan vi gå til vores nærmeste for trøst eller vi kan bede om tilgivelse hos den, vi føler, vi har handlet forkert imod. Men i den katolske kirke kan man også gå til en præst med sin skyld. Det kaldes at skrifte

forrige næste