Begik du livet, bedrev du livet

Domprovst Poul Henning Bartholin bruger Tom Kristensens digt Mannakorn til trøst i sjælesorgssamtaler

Det er ikke kun skuespillerne og instruktør Lars von Trier, der har fået ros for arbejdet med filmen Melancholia. Også scenograf Jette Lehmann har modtaget priser for sit arbejde, hvor hun blandt andet byggede en festsal op fra bunden. For første gang er der også chance for, at hun eller andre fra hendes fag kan få en pris under lørdagens Bodil-fest.
Det er ikke kun skuespillerne og instruktør Lars von Trier, der har fået ros for arbejdet med filmen Melancholia. Også scenograf Jette Lehmann har modtaget priser for sit arbejde, hvor hun blandt andet byggede en festsal op fra bunden. For første gang er der også chance for, at hun eller andre fra hendes fag kan få en pris under lørdagens Bodil-fest.

Allerede som ung stiftede domprovst i Aarhus, 60-årige Poul Henning Bartholin, bekendtskab med forfatteren Tom Kristensen (1893-1974). Domprovsten gik i gymnasiet i Svendborg i samme periode, som den kendte forfatter boede på den nærliggende Thurø. Derfor stødte han på ham både i bybilledet og gennem læsningen af hans værker i danskundervisningen.

Dengang var det primært den kendte roman Hærværk, som Poul Henning Bartholin fascineredes af, men senere, da han begyndte at læse teologi, fik han øjnene op for forfatterens lyrik, og særligt digtet Mannakorn fra 1954 har gjort indtryk på ham:

Begik du livet,
bedrev du livet,
som det er givet,
du bør og gør,
saa er det givet,
at alt i livet,-
det blev dig givet,fordi du tør.

For alt i livet,
som blev dig givet,
er lys og mørke,
i sammenspil,
og har du vovet,
og har du lovet,
og har du svigtet,
så var du til.

Begik du livet,
bedrev du livet,
som det er givet,
du må og skal,
så husk at livet,
er blevet givet,
til dig i kraft af
et syndefald.

Det afgørende for mig er, at her er et liv med alle nuancer og facetter, som er beskrevet fuldstændig kongruent i Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente. Det er sådan, at livet er og som livet er, sådan er du. Derfor må du acceptere både det og dig selv, siger Poul Henning Bartholin.

LÆS OGSÅ: Dagligt brød er mere end brød

I sine unge dage var domprovsten fascineret af Tom Kristensens sproglige nøgternhed og nøjsomhed, men via sit arbejde med teologien blev han klar over, at der er mere at sige om det at det også er en erkendelse af, hvor rigt livet er.

Det kan læses som en mørk beskrivelse, men det er også en erkendelse af lys. Jeg tror ikke, at jeg har mødt et menneske i sjælesorg, som ikke har haft brug for at vide, at det er godkendt med alle de mangler og fejl, det har. Og det kan være vigtigt at få sagt til mennesker også i sjælesorg , at de er gode nok, selvom der er moral og principper, de ikke formår at overholde. For Gud er vi alle gode nok, selvom vi aldrig bliver fejlfri. Det ligger der noget opbyggeligt i, siger han.Selvom Poul Henning Bar-tholin ikke deler den dødsdrift og det sortsyn, som Tom Kristensen præsenterede i sine værker, er han glad for, at den del af menneskelivet også skildres, og fra sit arbejde og mødet med mange mennesker ved han, hvad forfatteren taler om.

Der er mange mennesker, som stiller spørgsmål ved, hvad meningen med livet egentlig er. Der er mennesker, som går ned i sådan en drift, og det er uhyggeligt at se, hvordan nogle mennesker kan gå til i misbrug. I dag kan Tom Kristensens forfatterskab måske få os til at se, at der er mennesker, som vi er nødt til at tage os bedre af, siger Poul Henning Bartholin.