Modne modeller er blevet 'in' i modeverdenen

Gråt hår og rynker er ikke længere bandlyst i modeverdenen og resten af samfundet. Et meget positivt signal, mener teolog og kvindeforsker

Det finske modehus Marimekko sendte under modeugen i New York tidligere på måneden 81-årige Carmen Dell’Orefice på podiet, da modehuset viste sin seneste kollektion ved et modeshow. –
Det finske modehus Marimekko sendte under modeugen i New York tidligere på måneden 81-årige Carmen Dell’Orefice på podiet, da modehuset viste sin seneste kollektion ved et modeshow. –. Foto: Carmen Dell’Orefice/Facebook.

Det vakte opsigt, da amerikanske Carmen DellOrefice for nylig under modeugen i New York gik modeshow for det finske tekstil- og tøjmærke Marimekko. Ikke så meget på grund af de farverige rober, hun bar. Snarere fordi DellOrefice med sine 81 år må være blandt de ældste, der har gået et professionelt modeshow arrangeret af et af de store, internationale modehuse. Det var dog ikke DellOrefices modeldebut. Helt tilbage i 1947 lavede hun sin første modelforside for det amerikanske modemagasin Vogue. Dengang var hun bare 16 år.

LÆS OGSÅ: Nu må erfaring og alder godt kunne ses på hårfarven

Tilfældet med en ældre model på podiet er ikke enestående. Flere magasiner, designere og tøj- og makeupmærker vælger at samarbejde med modne modeller med gråt hår og linjer i ansigtet, kendte som ukendte. Således valgte den amerikanske tøjkæde American Apparel, der har afdelinger over hele verden, den 60-årige Jacky OShaughnessy som model for en af firmaets seneste kampagner. Jacky OShaughnessy med fyldigt, skulderlangt gråt hår er egentlig forfatter og blev opdaget, da hun sad og røg en aftencigaret. Herhjemme har kvindemagasinet Liv i denne måned skuespilleren Benedikte Hansen, 53 år, på forsiden.

Charlotte Torpegaard er forfatter og skønhedsekspert og har arbejdet i modebranchen i mange år. Hun står bag internet-bloggen ilovebeauty.dk, der månedligt har over 70.000 besøg. Hun mener, at der langsomt, men sikkert opstår en større rummelighed for at hylde andet end blot det purunge skønhedsideal. Og fra hendes læserskare er der stor efterspørgsel på netop det.

Jeg får tit e-mail fra kvindelige læsere, der opfordrer mig til at skrive mere for dem over 50. De vil tages alvorligt, og i dag er man på ingen måde færdig, når man er 60. Tværtimod. I dag er det stadig ungt, siger hun.

Charlotte Torpegaard mener, at tendensen med at bruge modne modeller er et udtryk for, at forbrugerne har fået mere magt og mere at skulle have sagt. Der er grænser for, hvad man vil finde sig i.

Hvor det i gamle dage var modehusene og medierne, der dikterede, hvordan man skulle se ud og agere, er det i dag forbrugerne selv, der styrer. Og derfor ser vi også flere ældre modeller. Forbrugerne vil have troværdighed, og det er ikke troværdigt, hvis en 16-årig pige reklamerer for en rynkecreme, du skal bruge, når du er i 40erne eller 60erne. Ingen gider at købe noget, de ikke tror på.

Selvom modellerne gerne må være ældre, skal de stadig være smukke ligesom Carmen DellOrefice. Der skal være noget at stræbe efter og se op til, påpeger Charlotte Torpegaard.

De skal stadig repræsentere en drømmeverden, og der skal være nogen, man kan spejle sig i og lade sig inspirere af, siger hun.

Også modehuse og tøjmærker målrettet mænd hiver nu og da mandlige sølvræve på scenen. Det er dog ikke lige så bemærkelsesværdigt, som når det sker på kvindesiden, for historisk har det altid været lettere for mænd at ældes, vurderer skønhedseksperten.

Traditionelt har grå stænk givet mænd pondus. Men vi ser, at også modne mænd i højere grad er begyndt at tage sig af, hvordan de ser ud. De skal jo leve op til kvinderne.

Ann Quist er chefredaktørpå det relativt nye danske livsstilsmagasin Liv, der skriver til kvinder fra 40 år og opefter. Hun mener, at der stadig er lang vej igen, før det for alvor bliver opfattet som direkte attraktivt at være ældre. Hun er dog overbevist om, at det har en effekt, at både medier og modebranchen i højere grad giver plads til modeller med stor livserfaring.

Vi etablerede primært Liv, fordi det manglede, og vi identificerede et behov. Men også som en modreaktion på, at flere magasiner og ugeblade, der tidligere havde henvendt sig til en ældre målgruppe, nu i den grad dyrkede det helt unge skønhedsideal. Vi mener, det er forstokket, når reklamebureauer ytrer, at man partout skal gå efter de unge, og at det er de unge, der har magten. Vi nægter at blive opfattet som en befolkningsgruppe, der ikke længere er attraktiv, og alle undersøgelser viser da også, at det er folk i alderen fra 40 år og opefter, der har både tiden, pengene, lysten og overskuddet, siger chefredaktøren.

At Marimekko brugte en 81-årig kvinde som catwalk-model, opfatter hun mest som listigt reklamefremstød, der skulle vække opsigt, snarere end som et forsøg på at vise mere rummelighed over for de ældre segmenter.

Men jeg håber da, at det på sigt vil ændre sig fra blot at være en gimmick til en mere gennemgribende tendens, som gør det cool at være erfaren, siger Ann Qvist, der dog er helt sikker på, at det i dag er en del lettere at ældes som kvinde, end det var tilfældet for bare 20 til 30 år siden:

Hvor livet dengang lakkede mod enden, når man var i 50erne og 60erne, er det i dag dér, det hele for alvor begynder.

Teolog og forfatter Lisbeth Smedegaard Andersen, knap 78 år, er ved at lægge sidste hånd på en bog om 200 års kvindehistorie. Derudover er hun aktiv underviser og foredragsholder på fuld tid, hvilket nogle gange overrasker hende selv. Det faktum, at folk stadig hyrer hende, selvom hun er kommet op i årene. Hun er enig med Torpegaard og Qvist i, at man i dag ikke er passé, blot fordi man nærmer sig eller har nået pensionsalderen.

Der er bedre muligheder end tidligere for kvinderne. Man holder ikke op med at dyrke sport, og man gør selv meget for at holde sig ajour. Det tror jeg, der er meget respekt for, siger hun.

Hun mener, at udviklingen hænger sammen med kvindernes nye rolle som udearbejdende.

Tidligere når kvinder blev ældre efter et langt liv som husmor, så følte man stærkere og mere personligt, at ens liv gik ind i en anden fase. Det er helt anderledes i dag. Man lader sig ikke på samme måde udmanøvrere, selvom man ikke længere har hjemmeboende børn. Tværtimod oplever man hos modne kvinder ofte en øget interesse for at dyrke samfundet og kulturlivet. Hvor mange mænd derimod kan miste lysten til at gøre ret meget andet end at se sport. Kvinder bliver nærmest mere nysgerrige med årene, og de fleste ældre kvinder i dag har modet til at fortælle, hvad de interesserer sig for, og hvad de har lært igennem livet, mener Lisbeth Smedegaard Andersen.

Hun er slet ikke i tvivl om, at det har en positiv effekt på synet på at ældes, når 81-årige Carmen DellOrefice skridter catwalken for Marimekko, og når magasinet Liv sætter 53-årige Benedikte Hansen på forsiden.

Det er i høj grad et meget positivt signal at sende. Det giver en større accept af, at vi ikke alle er 17 eller 21 år. Jeg synes også, at det giver en langt større diversitet og individualitet. Mens de helt unge modeller er meget ens at se på, er der langt større forskel på, hvordan folk over 60 år ser ud efter et levet liv. Jeg synes personligt, at det er mere spændende og inspirerende, siger Lisbeth Smedegaard Andersen.