Ord der tæller: Det dunkelt sagte er det dunkelt tænkte

Reklamemanden Jørn Duus mener, at danskerne tænker for lidt, før de taler. Det har skabt en sludrekultur med alt for meget vrøvl

Ord der tæller: Det dunkelt sagte er det dunkelt tænkte

Når der dukker politikere op på tv-skærmen, som begynder at tale i tomgang om alt og ingenting, skifter Jørn Duus kanal. Han kan simpelthen ikke klare at se det. Og når der diskuteres døde giraffer og Dong-aktier på Facebook, ryster han på hovedet for sig selv:

Vi lever i en verden og en tid, hvor der pludres. Facebook er det bedste eksempel, fordi en hvilken som helst person kan udtrykke sig om hvad som helst. Der er for mange, der ikke sætter sig ind i tingene, før de udtaler sig, og alt for mange tænker med maven, siger den 70-årige reklamemand Jørn Duus.

Han er blandt andet kendt fra tv-programmet Kender du typen? og et langt liv i reklamebranchen. Han læste i sin gymnasietid nogle ord fra den svenske 1800-talsdigter Esaias Tegnér (1782-1846):

Det dunkelt sagte er det dunkelt tænkte.

Selvom det efterhånden er en del år siden, han læste det første gang, har budskabet forfulgt ham siden.

LÆS OGSÅ: Begik du livet, bedrev du livet

Hvis man udtrykker sig dunkelt eller uklart, så er det, fordi man ikke har tænkt sig om. Og det handler ikke bare om, at man skal tænke, før man siger noget, men også, at man bare skal huske at tænke helt generelt, forklarer han.

Jeg er jo reklamemand og har arbejdet med sproget altid, og god reklame handler om at skære sit budskab helt ind til benet. Man skal lave køer om til bouillonterninger, som man siger. Og for at kunne det er det vigtigt, at man tænker og snurrer over tingene, for den gode formulering eller det gode slogan kommer altså ikke af sig selv. Det kræver hårdt arbejde at blive god til at tænke over tingene.

Når Jørn Duus selv skal tænke, gør han det ved at gå ture. Han har arbejdet det meste af sit liv i det indre København og vurderer, at han har brugt i hvert fald en femtedel af sin arbejdstid på at gå rundt og tænke over tingene. Og den type refleksioner mangler i dagens reklameverden. Han ærgrer sig over den udvikling, branchen har taget:

Det dunkle i reklameverdenen består i, at man hele tiden finder på alverdens vrøvl. Det handler om content og andre flotte vendinger. Man pakker almindeligheder ind i fine ord for at få mere i honorar. Men dybest set er det sludder og vrøvl.

Og det er symptomatisk for den generelle sludrekultur, der hersker i Danmark, mener Jørn Duus, der gerne så, at der blev inkorporeret en omtanke i den kollektive bevidsthed. Danskerne skal blive bedre til at sætte sig ned, tie stille og bruge hjernen, før de åbner munden eller farer til tasterne.

Det meste af det, der bliver sagt i dag, er dunkelt. Vi skal blive bedre til at tænke, før vi taler.