Forældrepar laver computerspil om at miste et barn til kræft

Da en amerikansk spildesigner så sin søn tabe kampen mod kræften, valgte han at invitere andre ind i sorgen gennem et computerspil. Troen og håbet spiller en stor rolle i spillet

I spillet "That Dragon, Cancer" følger man forældrene til en dødeligt syg dreng. Det krogede træ i baggrunden symboliserer kræften.
I spillet "That Dragon, Cancer" følger man forældrene til en dødeligt syg dreng. Det krogede træ i baggrunden symboliserer kræften. Foto: That Dragon, Cancer.

For et år siden mistede det amerikanske par Ryan og Amy Green deres fem-årige søn til kræft.

Da sønnen Joel var et år, fandt lægerne en tumor i hans hjerne, og de gav ham få uger at leve i. Men han overlevede i fire år gennem en hel række af tumorer og gentagne behandlinger.

Undervejs i sygdomsforløbet begyndte forældrene at fortælle deres historie gennem et usædvanligt medie. For Ryan Green er programmør og spildesigner, og hans kone Amy er forfatter, og derfor begyndte de at skrive, designe og programmere et computerspil om at være forældre til et barn med en dødelig sygdom.

Spillet hedder "That Dragon, Cancer" ("Den drage, kræft"), og der er ingen point at optjene i spillet, intet egentligt slutmål og heller ingen overnaturlige fjender. Som spiller ser man verden fra forældrenes synspunkt, og man skal blandt andet vugge den syge dreng, mens han får drop, og forsøge at få ham til at drikke, når han skriger af dehydrering.

Nogle scener slutter med, at man skal få sin figur i spillet, faren, til at bede. For kristentroen spiller en stor rolle for Ryan og Amy Green, og derfor fylder den også i det spil, der bygger på deres liv. Flere steder i spillet følger spilleren forældrene så langt ud i afmagten, at de bliver i tvivl om, hvor Gud er.

Men selv om det er en smertefuld vej, spillet beskriver, skriver Ryan Green selv, at det først og fremmest handler om håb:
 
"Det er et computerspil lavet på smerte og håb. Det er fortællingen om min søn. Det er et manuskript, der bliver skrevet dag for dag. Det er livet, der bevæger os rum for rum, drevet af det mysterium, vi kalder nåde."

Computerspillet er med sin fortælling om lidelse og medfølelse en del af en større tendens inden for computerspilsverdenen, hvor flere og flere spil handler om etiske spørgsmål. For "That Dragon, Cancer" handler det om at give spilleren et empatisk indblik i, hvordan det er at miste et barn til kræft, mens andre spil i samme genre forsøger at påvirke spilleren til at handle etisk korrekt eller velovervejet i forhold til for eksempel klimaproblemer og medmenneskelige problemstillinger.

”Der er ingen tvivl, om at vi de seneste år har set et markant boom i spil, der har et etisk eller opbyggeligt sigte, og hvor der tydeligt ligger et ønske om at gøre andet end at opnå gode salgstal,” har computerspilforsker Bo Kampmann Walther tidligere udtalt til Kristeligt Dagblad.

"That Dragon, Cancer" er et såkaldt point-and-click-spil (peg-og-klik-spil), hvor man ved hjælp af musen kan interagere med ting på skærmen og foretage bevægelser, som minder om virkelige bevægelser, for eksempel vugge eller kaste.

"That Dragon, Cancer" kommer til spillekonsollen Ouya, PC og Mac i løbet af 2015.