Prøv avisen

Sådan holder du din hjerne i gang gennem hele livet

Forskning har vist, at socialt samvær kan give et længere og sundere liv. Men samvær med andre mennesker giver også en mere robust og sund hjerne.

Der skal sved og fedt til for at holde hjernen godt kørende gennem hele livet. Her giver hjerneforsker Ellen Garde i tekst og video fem gode råd til den bedste hjernegymnastik

Vi bliver ældre og ældre, og det udfordrer både krop og hjerne. De fleste danskere ved, hvordan de gør noget godt for deres krop. Men hvad med hjernen?

Vores computer i hovedet skal også have motion og passes og plejes. Det er faktisk mindst lige så vigtigt i forhold til, hvordan vi klarer os senere i livet.

For allerede i 40-50 års alderen begynder hjernen at skrumpe, hukommelsen svigter, og senere i livet bliver stadig flere ramt af demens.

Men du har meget at skulle have sagt, og du kan gøre meget med din hjerne - uanset alder - for at gøre den robust og smidig til alderdommen. Selvom hjernen ældes, kan du nemlig styrke den.

Et langt liv giver kun mening, hvis vi giver hjernen udfordringer, påpeger hjerneforsker Ellen Garde fra Hvidovre Hospital og Center for Sund Aldring. Hun forsker i hjernen og sidder med den nyeste viden om, hvordan du får mest ud af din fantastiske hjerne.

Ellen Garde kan med scanninger af hjernen se tegn på livsstilsygdomme. Gener har en stor betydning for eksempelvis demens sygdom, fortæller hun, men fysisk aktivitet gør en stor forskel selv for ældre med demens.

”Man kan med et aktivt liv selv medvirke til at forebygge og udskyde alderdomsbetingede sygdomme,” siger hun.

På Hvidovre Hospitals MR-afdeling arbejder Ellen Garde og andre forskere på at finde ud af, hvad det er for nogle strukturelle ændringer, der sker i de aldrende hjerne og hos patienter med demens.

”Vi kan se de spor, livet har efterladt i hjernen. Scanningerne er som en åben dagbog for en forsker som mig. Det, du udsætter dig selv for gennem livet, afspejles i din hjerne,” fortæller hun.

Her fortæller Ellen Garde om det bedste, du kan gøre for at holde din hjerne i form. 

1. Hold dig fysisk i gang

Som udgangspunkt er kroppen indstillet på at spare på energien og være lidt doven. Det gælder også hjernen. Forskning viser, at fysisk aktivitet er noget af det bedste, vi kan gøre for hjernen.

Det gælder om at få brugt musklerne, få hjertet til at slå hurtigere 10-15 minutter om dagen. Det er godt for både krop og hjerne. Begynder man allerede i ungdomsårene, er det en rigtig god investering. For er man fysisk aktiv som teenager, udsættes det tidspunkt, hvor hjernen svigter. 

2. Sørg for at træne din hjerne

Det er rigtigt, at skak, sudoku og Kryds & Tværs holder hjernen i gang. Men det er vigtigt at tænke i nye baner. Det betyder eksempelvis, at ældre skal på internettet og ikke fravælge e-boks og nem-ide.

Det er allerbedst at lave flere ting på én gang, som at gå en rask tur i naturen og få alle sanser stimuleret. Gør man det gennem hele livet, få vi en mere robust hjerne.

Det er afgørende at udfordre hjernens vaner. Hjerneceller kommunikerer gennem et netværk, der udvikler sig, så længe vi bruger det. Der dannes nye baner med det første skrig, når vi kommer til verden. Det første skridt. Det første kys. Vi bygger motorveje, så vi bliver hurtige og præcise.

Men når man lærer noget nyt, dannes en ny bane. Selv når vi er oppe i årene, kan hjernen formes.

3. Brug familie og venner
 
Det gælder om at være aktive sammen, både fysisk og mentalt. Forskning har vist, at socialt samvær kan give et længere og sundere liv. Men samvær med andre mennesker giver også en mere robust og sund hjerne.

Det kan være svært at finde motivationen til at komme ud og opleve noget alene hver dag, især i takt med alderen. Derfor skal man ifølge Ellen Garde være en UFO-pilot, det vil sige give hinanden Udfordrende, Fælles, Oplevelser.

Holdspil er noget, især mænd finder sammen om. Det styrker også hjernenetværk. Et par øl eller en kop kaffe i gode venners lag er også sundt.

4. Fokuser på hjælp til ægtefælle/partner 

Hver dag kan vi overraske og udfordre vores partner, familie, venner og kolleger. Det handler om at ændre rutiner.

Flyt tekopperne et andet sted hen i skabet. Byt plads i sengen, så benene skal ud på den anden side. Selv små ændringer tæller. Det kræver, vi tænker i nye baner, og det er rigtig godt for hjernen. Så simpelt er det.

5. Godt med fedt smør og sov godt

Hjernen har også brug for mad. Kommunikation i hjernen er elektrisk aktivitet, og som elektriske ledninger er det vigtigt med isolering. Fedt fungerer som isolering i hjernen. Vi slider hele tiden på isoleringen, og når vi danner nye baner, har vi brug for fedt.

Der er jo hele tiden nye kostråd, men umættede fedtsyrer kan fås gennem for eksempel fisk, æg og nødder. Valnødder indeholder mange gode ting og ligner endda hjernen.

Med alderen kan det knibe med appetitten, ældre får ofte ikke spist nok og især ikke nok fedt. Visse fedtstoffer, der er vigtige for hjernen, kan vi ikke selv danne, så det er gennem kosten, vi skal sikre, at hjernen har de rigtige byggesten.

Når vi har udfordret hjernen og vores muskler, er det vigtigt med en god nats søvn, hvor hjernen rydder op og arkiverer, affaldsstoffer renses ud, og kroppen får hvilet, så vi er klar til endnu en dag som UFO-pilot.

Kort sagt: Vil du have en sund hjerne gennem hele livet, så husk at udfordre både krop og hjerneceller.

Det er aldrig for sent!

TV: Se Ellen Garde og Claus Desler Madsen, begge fra Center for Sund Aldring, give gode råd til, hvordan du bedst træner din hjerne.