Akkari: Yahya Hassan har ikke overskud til de kærkomne nuancer

Der mangler en sund debatkultur i muslimske kredse. Derfor bliver vejen ud for unge som Yahya Hassan at lade boblen briste og slå murbrokkerne i tusind stykker, så de kan ånde nogenlunde normalt igen, mener tidligere imam Ahmed Akkari

Islam som religion bygger bredt på en bestemt ortodoks tilgang, som nemt kan misbruges til intolerance, affærdigende domme, fordømmelser og frygt, skriver Ahmed Akkari.
Islam som religion bygger bredt på en bestemt ortodoks tilgang, som nemt kan misbruges til intolerance, affærdigende domme, fordømmelser og frygt, skriver Ahmed Akkari. Foto: Privatfoto.

Der er ikke nogen særlig sund debatkultur i muslimske kredse (der kun delvis korrekt kan kendetegnes som en underklasse og arbejderklasse), hvad enten de er ekstremister, radikalister eller bare traditionelle religiøse miljøer; og måden, hvorpå islam som religion fremsættes på, giver ikke meget plads til frisind og åben debat.

LÆS OGSÅ: Yahya Hassans digtsamling runder de 11.000 eksemplarer

Der mangler plads til en kultur, der til sidst ikke er fordømmende og affærdigende, så derfor er vejen ud for mange som Yahya Hassan at lade boblen briste og slå murbrokkerne i tusind stykker, så de kan ånde nogenlunde normalt igen.

Målet er at sige sig fri fra modsigelsen mere end at ville angribe andres ret til at havde deres religiøse livssyn. Yahya Hassan påpeger også konstant, på linje med hvad jeg i øvrigt gør, at muslimer skal leve mere konsekvent i forhold til, hvad de selv siger, at de går ind for.

Islam bliver brugt til at retfærdiggøre hykleri
Jeg er af den overbevisning, at en bestemt fremsat form for dogmatisk islam spiller en central rolle i den måde, mange anvender islam på til at retfærdiggøre deres handlinger. Opdragelse baseret på religiøs lov giver mange en legaliseret tilgang til det, Yahya Hassan meget passende betegner som hykleri.

LÆS OGSÅ:Yahya Hassan skal ikke stå alene

Nok er islam ikke den eneste faktor i, hvad der foregår i hans liv, men uden islams tilstedeværelse som et argument, der bliver brugt imod Yahya Hassan og andre på en måde, man ikke må modsige, vil de rene kulturelle elementer stå isoleret og dermed gradvist forsvinde og tø op i kontakten med de danske renæssanceprægede opdragelsestanker.

Stræb mod en tolerant livsforståelse
Jeg er helt enig med Yahya i, at muslimer må stoppe med at pive over at blive misforstået, forkert behandlet og skåret over én kam, men i stedet gøre noget reelt for at forandre deres kulturelle forståelse og levestil til en bedre tolerant og frisindet tilgang, uanset hvad religiøse og kulturelle bud så end siger.

Mange unge religiøse muslimer med islamistisk præg og påvirkning hævder, at religionen islam ikke spiller nogen rolle og prøver alligevel at ramme Yahya på hans anvendelse af ord, som de finder stødende og ikke vil se anvendt, men de tager fejl i begge forhold.

Islam som religion bygger bredt på en bestemt ortodoks tilgang, som nemt kan misbruges til intolerance, affærdigende domme, fordømmelser og frygt. Hos den muslimske religiøse klasse (af al art), bliver islam nemt et magtmiddel som et led i en fabrikeret frygtkultur, der tillader samvittigheden at udøve mere end den kan bære med henvisning til Guds ord og traditionen om sandheden.

LÆS OGSÅ:Eksperter: Yahya Hassan har et oprør i maven - og det skal vi tage seriøst

Resultatet efter mange års kontrolleret undertrykkelse og dobbeltmoralsk tilstand fører til:

1. Yahya og oprøret (De mest lidende) der, meget forståeligt, ikke lige har overskud til de så kærkomne nuancer.

2. Muslimsk-danske individer (de som havde en mere rolig opvækst), der finder sig en individuel baseret tilgang til at forstå religion. Her trækker disse unge, delvist dansk-sindede sig ud af kollektivet, og baserer deres egen identitetsbase i en kreolisering af religion, kultur og fornuft, som giver dem mening.

3. De traditionelle ortodokse (de stivnede i parallelverdener) der med fortsat fornægtelse af konflikten i forholdet til religionens problematiske dogmer dermed hårdnakket benægter, at der overhovedet er et problem i islams udbredte lukkede selvreference for de muslimske kulturers adfærdsregulering.

Ahmed Akkari er skolelærer, tidligere imam og panelist ved religion.dk.