Er du sunni eller shia? Nej, jeg er muslim!

Folk er afventende og nærmest mistænksomme, når de spørger om man er sunni- eller shiamuslim. Spørgsmålet skyldes, at folk vil vide, hvor man står politisk i Mellemøstens utallige konflikter, mener muslim og ekstern lektor Saliha Marie Fetteh

"Afvis krigsmagerne og lyt i stedet til religiøse ledere, der vil fred i verden. For vi muslimer har også et ansvar for, at verden bliver et bedre sted at være, et ansvar for hinanden, uanset om vi er shia, sunni eller ingen af delene," skriver muslim Saliha Marie Fetteh.
"Afvis krigsmagerne og lyt i stedet til religiøse ledere, der vil fred i verden. For vi muslimer har også et ansvar for, at verden bliver et bedre sted at være, et ansvar for hinanden, uanset om vi er shia, sunni eller ingen af delene," skriver muslim Saliha Marie Fetteh. Foto: Henrik Frydkjær Denmark

I forbindelse med en frokost hos en veninde mødte jeg for første gang hendes naboer. Og allerbedst som vi sidder der og nyder et godt måltid mad, kigger naboerne på min veninde, uden at tage hensyn til at jeg faktisk sidder der, og spørger hende: Er hun egentlig shia- eller sunnimuslim?

LÆS OGSÅ: Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam?

Et spørgsmål, der for bare få år siden først blev stillet, når man kendte hinanden godt, og selv da var det ikke noget man tillagde større betydning.

Faktisk var der en langsom og positiv udvikling i gang, hvor flere unge giftede sig på tværs af den retning, de selv tilhørte. Modsat i dag, hvor det at gifte sig med en fra den anden gruppe, i nogle kredse svarer til at gifte sig med en vantro.

Din tro vidner om dit politiske ståsted
Hermed siger jeg ikke, at folk ikke tidligere tænkte over, hvilken retning de tilhørte. Naturligvis gjorde de det, men ikke på samme afventende og nærmest mistænksomme måde som i dag, hvilket der er flere årsager til. Blandt andet den, at folk vil vide, hvor man står politisk i Mellemøstens utallige konflikter.

Kort fortalt har de politiske omvæltninger i Mellemøsten medført, at det sunnimuslimske Baathparti i Irak blev afløst af et styre, hvor majoriteten er shiamuslimer. Dette har forbedret landets forhold til nabolandet Iran, hvor flertallet ligeledes bekender sig til shiaislam.

I den sydlige del af Libanon sidder Hizbollah, der også er shiamuslimer, på magten, hvilket igen har påvirket situationen i Syrien, hvor Hizbollah aktivt støtter Hafez al-Assad, der tilhører den shiitiske sekt, alawitterne.

Så i bund og grund handler det vel om, at sunnimuslimer, efter mange år som den dominerende magtfaktor i Mellemøsten, føler sig truet af shiitternes fremmarch på den politiske arena. Jordans kong Abdallah II varslede allerede i 2006 fremkomsten af en shiamuslimsk halvmåne, et område med shiitisk dominans bestående af Iran, Irak, Syrien og Libanon.

Det er blevet halal at dræbe "de andre"
Endvidere puster en stor gruppe af gejstlige shia- og sunnimuslimer online til ilden, med deres manipulerende og hadefulde retorik, hvor de opildner folk til at begå vold i Guds navn. Såkaldte hellige krigere, selvmordsbombere og andet godtfolk er jo bare almindelige mennesker, påvirket af teologers ekstreme fortolkning af islam.

En fortolkning, der blandt andet indebærer at det er halal, det vil sige tilladt ifølge islam at dræbe de andre. Alle de uskyldige mennesker, ja selv børn, der blev og stadig bliver dræbt i Guds navn i for eksempel Irak og Syrien, fordi de tilhører den forkerte side. Burde prominente teologer ikke udsende fatwaer, hvori de tager afstand eller direkte forbyder afskyelige og feje selvmordsaktioner? Åbenbart ikke!

LÆS OGSÅ: Hvad er halal og haram?

I stedet kan man på YouTube høre sunnimuslimske teologer sammenligne shiaislam med kræft og benævne shiamuslimer som vantro, mens shiamuslimske teologer kalder sunnimuslimer for hedninge og urene. For begge gør det sig gældende, at de retfærdiggør deres synspunkter via vers i Koranen eller profetens overlevering, Hadithsamlingen.

I løbet af det sidste halve år er flere shiitiske moskeer både i Pakistan og Irak blevet angrebet. I sidste uge blev fire shiamuslimer dræbt af en ophidset menneskehob i Egypten. Og i tirsdags blev 43 shiamuslimer efter sigende dræbt i Irak, efter at en serie af bomber eksploderede forskellige steder i landet, hvor majoriteten er shiamuslimer. Ingen fra muslimsk side fordømmer højlydt angrebene. Tværtimod er der fra de muslimske teologer en larmende tavshed at spore!

Tag ikke patent på "rigtig" tro
En bekendt af mig bosat i København, blev for nylig spurgt hvorvidt hun er shia eller muslim, hvorved det indikeres at shiitter ikke er rigtige muslimer! Jeg vil meget gerne vide, hvem DU er, dig, der ikke bare peger på et andet menneskes måde at tro på, men også tilsyneladende har taget patent på, hvad en rigtig muslim er? Kanske en der dræber i Guds navn?

Med al respekt er jeg udmærket klar over at shia- og sunnimuslimer har været arvefjender siden perioden efter profeten Muhammeds død i 632 og især efter slaget ved Karbala i 685, hvor den endelige splittelse mellem muslimer blev en realitet.

LÆS OGSÅ: Karbala - shiamuslimernes hellige by

Lyt til ledere, der vil fred
Når det så er sagt, så mener jeg, det er dybt problematisk at begivenheder og magtkampe mellem muslimer, der fandt sted for mere end 1300 år siden, stadigvæk i mange tilfælde er årsag til den sekteriske vold, som finder sted i dag. En sekterisk vold, der allerede påvirker næste generation af muslimer, både i Mellemøsten og her i andedammen Danmark, hvor nogle muslimske skolebørn helt ned i indskolingen, når de lærer nye muslimske børn at kende, indleder bekendtskabet med et: Er du shia- eller sunnimuslim?

Dybest set handler religiøse konflikter gerne om så meget andet end religion. Oftest om magt. Jeg kan kun opfordre alle muslimer, uanset retning, til at ignorere religiøse ledere, der opfordrer til krig og ufred. Afvis krigsmagerne og lyt i stedet til religiøse ledere, der vil fred i verden. For vi muslimer har også et ansvar for, at verden bliver et bedre sted at være, et ansvar for hinanden, uanset om vi er shia, sunni eller ingen af delene.

Saliha Marie Fetteh er muslim, ekstern lektor ved Syddansk Universitet og debattør på religion.dk.