Angsten for at binde sig

Filmen En kort en lang er overført flot til scenen på Aalborg Teater

En scene fra filmen "En kort en lang" på Aalborg teater.
En scene fra filmen "En kort en lang" på Aalborg teater. Foto: Henning Bagger Denmark.

5 stjerner ud af seks

Som en publikummer sagde, så er det ret modigt af Aalborg Teater at lave En kort en lang om fra film til teater. Fordi så mange mennesker har set den og har billederne fra den på nethinden. Og vi taler trods alt om nogle af Danmarks mest kendte stjerner som medvirkende.

Publikummeren syntes, det var lykkedes over al forventning at transformere fra film til teater. Jeg er helt enig. Med En kort en lang har Aalborg Teater skabt en potentiel dansk musicalklassiker. Der bør ikke være noget, der kan hindre den i at fortsætte sit sceniske liv rundt på andre teatre.

For selvom filmen er 12 år gammel, holder kernehistorien i En kort en lang stadig. Ikke kun fordi der er endnu mere fokus på regnbuefamilie og homoseksuelle ægteskaber idag, men mest fordi historien om det perfekte par, Jacob og Jørgen, der på højden af deres kærlighedslykke alligevel splittes af utroskab, er så almen og genkendelig, uanset hvor man er i livet, og hvilken seksualitet man har. Det handler om det moderne menneskes angst for at binde sig, blive etableret og sat, om at det ligger dybt i os i dag, at det spændende, de måske største oplevelser, ligger lige rundt om hjørnet. Man skal bare turde række ud efter dem. Men som regel skaber det mere sorg og kaos end lykke og kærlighed. Faktisk kommer følelserne og især Jacobs flyvske, lidt drengede livsindstilling mere frem her på teatret, end de gjorde i filmen. Der er i det hele taget mange steder i musicalen, hvor jeg synes, historien bliver stærkere, hvor vi kommer tættere på personerne end i filmen. Smerten, sorgen, følelsernes forvirring rammer mere her på teatret.

Carsten Svendsen og Mads Rømer Brolin-Tani er et skønt par, de er et naturligt midtpunkt for vennekredsen: sjove, lækre, favnende, de hviler i sig selv og kan rumme alle deres forvirrede festoriginaler af venner. Fra det lesbiske par (Lise Baastrup og Merete Mærkedahl) over Jacobs pigealtædende makker Mads (Kenneth M. Kristensen) til drag- og dramaqueenen Frederik, hvis følsomme, tryghedssøgende side, Nikolaj Bjørn-Andersen fint og følsomt lader os ane i hvirvlen af løse håndled, høje plateausko og stramme glimmerleggings. Med Allan Helgen Jensens luftkaptajn Tom og Rikke Lylloffs frække, forførende Caroline som det eneste klassiske heteroseksuelle par i flokken. Den Caroline, der får hele balancen og bandens tro på kærligheden og på, at der er noget større end sjov og ballade, til at tippe, da hun og Jacob indleder en affære.

Med Martin Brygmanns nye vellavede musicalnumre i Niclas Bendixens både stærke og feststemte iscenesættelse er En kort en lang blevet en moderne musical med en historie, der vil og kan mere end blot give os en glad aften og en sang på læben. Den rammer os både i hjernen og hjertet.