Prøv avisen

Enhver bør se Hamlet mindst én gang

Jonas Karlsson og Marie Richardson spiller henholdsvis Hamlet og dronning Gertrud i den svensk-danske opsætning af alle tiders største engelske sceneklassiker. Foto: Axel Schütt Denmark

For første gang i 20 år spilles Shakespeares Hamlet på Aarhus Teater. Instruktør og teaterchef Stefan Larsson ser det som sin opgave at radikalisere teksten, og det har han blandt andet gjort med komisk dansk-svensk-engelsk sprogforvikling

Store scene på Aarhus Teater er fyldt med søm i store bunker. Rigtige søm, som kan købes i ethvert byggemarked, og som det gør afsindigt ondt at træde på.

Skuespillerne spiller i sikkerhedssko og militærstøvler, men i livet som sådan er det umuligt at tage den slags sikkerhedsforanstaltninger: Livet gør ondt, og i livet kan man ikke altid sætte sine fødder, hvor man vil.

Det er blandt andet, hvad verdens mest spillede teaterstykke, William Shakespeares Hamlet, handler om.

LÆS OGSÅ:
Hamlet var ikke dansker

Det mener teaterchef Stefan Larsson, der i aften har premiere på den forestilling, som han betragter som sin karrieres største udfordring som instruktør.

Hamlet er en del af vores vesterlandske kanon, og enhver bør se Hamlet på teatret mindst én gang i sit liv helst to. Fordi det er en stor tekst, der formulerer, hvad det vil sige at skabe sin identitet som menneske. Teksten er på mange måder mærkværdigt moderne, og i hvert fald er den en helt afgørende tekst i teaterhistorien, siger Stefan Larsson.

Selvom der i den grad er tale om en klassiker, skal publikum ikke forvente en klassisk Hamlet-opsætning a la dem, man eksempelvis kender fra The Royal Shakespeare Company. I Aarhus-udgaven er teksten skåret ind til kernen, personerne optræder i moderne kostumer, og scenerummet er råt med gulvet, der er dækket med millioner af søm.

Hamlet er lavet tusindvis af gange før, og i den forbindelse betragter jeg det som min eneste forpligtelse at være radikal i min omgang med teksten, siger Stefan Larsson.

LÆS OGSÅ:
Shakespeare-bog savner lidenskab

Vi sidder på hans kontor på Aarhus Teater og drikker kaffe, og den svenske instruktør indrømmer blankt, at han her lige før premieren er en presset mand.

Det er voldsomt angstprovokerende. Jeg har set masser af Hamlet-forestillinger og har billeder af dem alle sammen inde i hovedet. Det samme har anmelderne garanteret, siger han med et skævt smil.

Opsætningen på Aarhus Teater er gjort tidsløs, for det forunderlige med Hamlet er, at selvom den er skrevet i 1603, så flytter den ligesom ind i enhver tid og er for evigt aktuel, mener teaterchefen, der har forsøgt at skabe et univers, der både er makabert og komisk.

De voksne figurer i dramaet er gjort klovneagtige, og dialogen vil få mange til at trække på smilebåndet. Ikke mindst fordi Stefan Larsson har skabt en Hamlet, der er fyldt med sproglige forviklinger.

Kan en dansk prins eksempelvis tale svensk med sin mor? Ja, på scenen i Aarhus kan han. Her har Stefan Larsson nemlig forenet seks skuespillere fra teatrets eget ensemble med de to svenske skuespillere, Jonas Karlsson og Marie Richardson, der til daglig er tilknyttet den svenske nationalscene, Dramaten, i Stockholm. De spiller henholdsvis Hamlet og dronning Gertrud.

At spille Hamlet på dansk/svensk bringer os lidt væk fra det højtidelige ved Shakespeares sprog, og det håber jeg kan være med til at skabe en munter stemning med ironi og distance. Når mennesker får grinet lidt først, så kan man bedre hugge dem i hjertet bagefter, siger Stefan Larsson.

Det at sætte seks danske skuespillere sammen med to svenske sætter ham samtidig fri i forhold til alle andre tidligere spillede Hamlet-opsætninger, og den frihed har han haft brug for.

Det er et tydeligt signal om, at dette bliver noget andet, og det har givet mig mod, siger han.

Mod vil Stefan Larsson også håbe, at publikum har. Ikke mindst er han stærkt interesseret i at få teenagere og andre unge i tale med sin moderniserede udgave af Shakespeares klassiker.

Jeg tror på, at denne udgave af Hamlet vil tale til de unge. Selvfølgelig er det hele meget alvorligt og sørgeligt, men forestillingen vil også noget andet. Blandt andet kommunikerer skuespillerne direkte med publikum, og jeg har set under to åbne prøver, at unge mennesker elsker den komik, vi får frem. Hamlet er ofte meget højtideligt, men det bliver det ikke i denne opsætning. Det højtidelige bliver mennesker tit bange for, eller de synes, det er kedeligt, hvis teatret tager sig selv alt for alvorligt.Det vil jeg gerne undgå, siger Stefan Larsson.

Sidste gang Hamlet blev opført på Aarhus Teater, var i 1991 i Eyun Johannesens iscenesættelse med Olaf Johannesen som Hamlet, Andrea Vagn Jensen som Ophelia og Merete Voldstedlund som Gertrud.

Hamlet på Aarhus Teater. Premiere i aften og spiller indtil den 22. oktober. Anmeldes i Kristeligt Dagblad i næste uge.