Manson trodser dårlige anmeldelser

"Manson" på Det Kongelige Teater sælger pænt

Instruktør Jokum Rohde, der har skrevet og instrueret teaterstykket Manson. Foto: Sigrid Nygaard.

"En overspændt filosofitime", "banaliteter svøbt i intellektuelt klæde" og "prætentiøst tomgangsteater". Kritikken af dramatikeren Jokum Rohdes nye stykke, "Manson", på Det Kongelige Teater har været nådesløs, og flere teateranmeldere har direkte opfordret folk til at blive væk, fordi de mener, stykket er "spild af tid". Men langtfra alle har fulgt opfordringen. For efter fem forestillinger melder Det Kongelige Teater om en belægningsprocent på 55-60 ved hver forestilling, fortæller Emmeth Feigenberg, skuespilchef på Det Kongelige Teater, til DR Kultur.

"Vi sælger cirka 500 billetter til stykket om ugen. Hvis vi fremskriver det antal 10 uger frem, vil vi ende med at have solgt knap to tredjedele af det samlede antal billetter. Det ville være helt fint for et stykke som "Manson", mener Emmeth Feigenberg.

Der er dog et stykke vej endnu. 5500 billetter ud af et samlet antal på 14.800 er foreløbig blevet solgt til "Manson", men Emmeth Feigenberg påpeger, at det er det samme antal, som "Richard den Tredje" og "Forbrydelse og Straf" solgte i starten.

En af de anmeldere, der var specielt kritisk, var Lars Wallenberg fra Børsen.

"Det er en møgforestilling, der er komplet uforståelig, og hvis man skulle tænke økonomisk, ville jeg nok have overvejet at sætte den op på en mindre scene, end man gør i dag, hvor den jo bliver vist på Skuespilhusets Store Scene," siger han.

Også Henrik Lyding fra Jyllands-Posten var hård ved "Manson" i sin anmeldelse, og den kritik står han ved.

"'Manson' burde aldrig have været opført i den form, vi ser i dag. Stykket kunne måske gå an, hvis det havde varet to timer i stedet for tre, og hvis man havde valgt en mindre scene," siger Henrik Lyding.

Kristeligt Dagblads anmelder er enig: "Det, der går galt i 'Manson', er bare, at alt det, der er Jokum Rohdes styrke, og selv i en meget fint forløst iscenesættelse af Madeleine Røn Juul, tager magten fra stykket og vejret fra publikum. Men ikke på den gode måde." /ritzau/

kultur@k.dk