Sange om Gud, mennesket, kærlig-heden og døden

Stemmen på scenen Leonard Cohen Teaterkoncert i Aarhus er en fortættet triumf

”Leonard Cohen Teaterkoncert”  er benådet med et fantastisk hold af sangere, skuespillere og musikere. Her Pernille Højmark og Jens Jørn Spottag. –
”Leonard Cohen Teaterkoncert” er benådet med et fantastisk hold af sangere, skuespillere og musikere. Her Pernille Højmark og Jens Jørn Spottag. –. Foto: Aarhus Teater.

Bare for at få alt på det rene: Jeg er ikke særlig dedikeret fan af Leonard Cohen.

Kan godt se, at han er brillant, men det er ikke noget, jeg har dyrket for mig selv derhjemme.

LÆS OGSÅ: Leonard Cohen spejler sig i buddhismens begær

Og nu vi er ved erkendelserne: Jeg har for længst nået et mæthedspunkt i genren teaterkoncerter, fordi alle kunstnere efterhånden bliver gjort til genstand for en teaterkoncert uden smålig skelen til, om vedkommendes musik og især tekster egner sig til at blive revet ud af anlægget og komme op på en scene, fortolket af skuespillere i en scenografi og måske også kæmpekostumer.

Så det var mit udgangspunkt, da jeg satte mig på Scala i Aarhus til Leonard Cohen Teaterkoncert.

Halvanden time senere var jeg parat til at købe alt, hvad der fandtes af Cohen på iTunes og i pladebutikker, og jeg havde endelig genfundet meningen med teaterkoncerten som genre. Det er dét her, den skal være og kunne, for så kan genren noget helt unikt. Med vores hoveder og hjerter.

Det vil skille vandene, at Anders Dohn har oversat Cohens sange til dansk. Men den danske oversættelse tvinger på en anden måde en til at lytte og tænke, fordi det er uvant at høre dem på sit eget sprog.

Hans historiefortællinger står knivskarpt i de små, ordløse, nogle gange abstrakte og koreografiske tableauer om mennesker, der måske mødes, men i hvert fald skilles, om verden, der virker, som om den er klar til at gå under og så alligevel ikke helt.

Som i Pergament Hotel, hvor Carsten Svendsen ligger og lytter til parrets vilde sex i det næste rum måske er det hans kone, der er i gang derinde? Det hele foregår på et lille firkantet bord. Med den martrede mand ovenpå, og Teresa Sølvsteen og Thomas Bang, der går til den nedenunder et fuldstændig intimt rum, der i ånd og stemning sender os direkte ind på et usselt, trist landevejsmotel. Scenen er fortættet skabt af skuespillerne og musikken, desperationen og smerten sidder i kroppen længe efter.

Hér rammer Rolf Heims teaterkoncert så stærkt i forhold til de mange, mange andre teaterkoncerter. Alt for mange af dem kaster bare meningsløse effekter og store optrin på uden smålig skelen til grundtonen i det musikalske univers.

Med Leonard Cohen Teaterkoncert er altings udgangspunkt manden selv og hans musikalske univers. Det har en let tilbagelænet elegance i sig trods en helt grå scene. Skuespillerne har almindeligt, pænt tøj på, ikke opulente kostumer. Rolf Heim og holdet tør gå ind i teksterne og lægger snittet i musikken, i udførelsen og i hele stemningen på scenen efter det, der står.

Vildt stærkt i for eksempel Hymne, som Pernille Højmark synger siddende med en mand krøllet sammen om sig.

Og jeg garanterer: Hun har tårer i øjnene. Ægte tårer, der løber stille ned ad hendes kinder, mens hun synger om at ringe den 11. time ind. Så kan teksterne noget, også ude hos os andre på rækkerne.

Leonard Cohen Teaterkoncert er benådet med et fantastisk hold af sangere, skuespillere og musikere med Helene Gjerris, Jens Jørn Spottag, Teresa Sølvsteen, Thomas Bang, Carsen Svendsen og Pernille Højmark og med Niels Søren Hansen, Tom Bilde, Anders Birk og Klaus Thrane som musikere, der stille og intenst glider rundt mellem sangerne.

Til mange andre teaterkoncerter har jeg været i tvivl om, hvorvidt det var instruktøren eller den kunstner, teaterkoncerten havde navn efter, der var hovedpersonen. Det er man aldrig her. Her er det ingen det er egentligt, det er alt. Verden, døden, kærligheden, menneskene, Gud, skæbnen og en drink til at skylle efter med. Set gennem én mands værk, gennem hans sanser og intellekt. Leonard Cohen kommer helt og fuldt til udtryk, for alt er skabt på hans præmisser.

Derfor bliver den lille, enkle teaterkoncert så stor og fortættet en oplevelse.

Leonard Cohen Teaterkoncert. Iscenesættelse: Rolf Heim. Scenograf: Sisse Jørgensen. Oversættelse: Anders Dohn. Aarhus Teater, Scala til den 17. december og med repremiere i foråret 2012. Opføres også på Aveny T i København i efteråret 2012.