Hvor var Gud, da Finn Nørgaard og Dan Uzan blev dræbt?

Ondskaben kom helt tæt på, da to mennesker blev skudt i København. Hvordan forenes ondskab med tanken om en god Gud? Jesus mener, vi skal holde op med at forvente svar på den slags spørgsmål, siger præst

Finn Nørgaard, der mistede livet under skudangrebet mod kulturhuset Krudttønden i sidste weekend, blev i dag bisat fra Grundtvigs Kirke i København. ”Meningsløsheden dirrer i luften,” sagde sognepræst Vivi Andersen under sin prædiken.
Finn Nørgaard, der mistede livet under skudangrebet mod kulturhuset Krudttønden i sidste weekend, blev i dag bisat fra Grundtvigs Kirke i København. ”Meningsløsheden dirrer i luften,” sagde sognepræst Vivi Andersen under sin prædiken. Foto: Leif Tuxen.

Lige siden kristendommens fødsel har især teologer brudt deres hoveder med, hvordan man forener en god Gud med alverdens onde handlinger. Og nemmere blev spørgsmålet ikke efter drabene på to mennesker i København i forrige weekend.

Den ene, filminstruktøren Finn Nørgaard, blev i dag bisat i Grundtvigs Kirke ved København, mens den anden, Dan Uzan fra det jødiske samfund, blev begravet i sidste uge.

”Meningsløsheden dirrer i luften”, som sognepræst Vivi Andersen sagde i sin prædiken under dagens bisættelse.

Så hvor var Gud under mordene på Finn Nørgaard og Dan Uzan? Kan kristendommen givet noget som helst brugbart svar på det?

Ja, mener biskop i Viborg Stift og tidligere generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Henrik Stubkjær. Han svarer med en beretning fra bogen ”Henrejsen” af teologen Dorothee Sölle, som handler om henrettelsen af en jødisk dreng i en tysk koncentrationslejr.

Drengen bliver grebet i at tage et stykke brød for meget, og den tyske øverstbefalende beslutter, at drengen skal hænges til skræk og advarsel for alle i lejren. Samtlige fanger beordres til at se hængningen, og mens drengen hænger og spjætter i galgen og ikke vil give efter for døden, råber én, ”hvor er Gud henne?”. Lidt efter råber en anden, ”han hænger i galgen”.

”Ja,” siger Henrik Stubkjær.

”Gud var netop hos Dan Uzan, da han blev ramt af en kugle. Gud er den kærlighed, vi møder i Kristus på korset, og han er til stede midt i ondskaben, selvom ondskaben stadig er en realitet i verden.”

Men kan det for nogle mon ikke virke lidt provokerende, at Gud er til stede midt i ulykken, men ikke griber ind?

”Jo, det kan synes, som om Gud er fraværende. Men Gud griber ikke ind, for han er ikke nogen marionetfører, der styrer os fra himlen, som var vi dukker. Vi kan blot tro på det kristne håb om, at kærligheden er stærkere og større end døden, og at den dræbte falder i Guds gode hænder,” siger Henrik Stubkjær.

Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp var han på et tidspunkt med til at sende en volontør til en landsby i Malawi, hvor der var hungersnød. Volontøren meldte tilbage, at det var det mest gudsforladte sted, hun nogensinde havde oplevet.

”Senere mødte jeg præsten fra landsbyen, og han sagde, ’nej, det er netop ikke et gudsforladt sted. For hvis Gud ikke var her, kunne vi slet ikke være her’,” siger Henrik Stubkjær.

Præst i Vartov Valgmenighed Niels Grønkjær ser lidt anderledes på det. Vi kan ikke svare på, hvordan Gud kan være god, når der er ondskab til, siger han:

”Jesus mener, vi skal holde op med at forvente svar på den slags spørgsmål.”

Niels Grønkjær henviser til en beretning i Det Nye Testamente, hvor Jesus får at vide, at romerne har nedslagtet nogle jøder fra Galilæa, mens de bragte deres offerdyr til templet, og at et tårn er styrtet sammen over 18 sagesløse mennesker. Jesus reagerer blot ved at spørge: ”Mener I, at de galilæere var større syndere end alle andre, og mere skyldige end alle andre, fordi det gik dem sådan? Det var de ikke. Men I vil alle gå til grunde, hvis I ikke omvender jer”.

”Jesus giver ikke noget svar, for der er ingen forklaring på, at nogle rammes og andre ikke. Men der er måske trøst at hente,” siger Niels Grønkjær:

”For jeg tror ikke, at folk søger en forklaring, selvom de spørger ’hvorfor?’. Hvad trøst ville en forklaring give? Det er ikke det, spørgsmålet søger i retning af. Det er snarere et afmægtigt fortvivlelsesudbrud, som søger trøst. Lidelsen er ikke et problem. Lidelsen er en anfægtelse,” siger han og lægger vægt på Jesu ord om, at vi skal omvende os:

”Det forstår jeg sådan, at vi ved Guds nåde skal omvende os til det menneskelige og ikke søge overordnede forklaringer, men vedgå os det sorgfællesskab, vi nu står midt i. Trøsten stiller sig ikke fremmed over for den lidelse, som nogen er blevet ramt af.”

I den kristne tradition har der været andre måder at forklare det onde på, fortæller Bo Kristian Holm, lektor i teologi ved Aarhus Universitet, som blandt andet beskæftiger sig med begrebet ondskab.

En måde har været troen på, at Gud styrer alting, og at der derfor ikke sker noget, som ikke er Guds vilje. En anden er forestillingen om den straffende Gud. For eksempel i forbindelse med Første Verdenskrig, hvor Tysklands nederlag af nogle teologer blev forstået som Guds straf over et land, som fejlede. Forestillingen findes også blandt nogle kirkeledere rundt om i verden i dag, hvor for eksempel naturkatastrofer eller aids-epidemier er blevet tolket som Guds straf.

Men begge forestillinger er svære at holde fast i, hvis man skal fastholde det kristne billede af Gud som kærlighed, siger Bo Kristian Holm.

I stedet må man begynde ved kristendommens begyndelse – nemlig dér, hvor Gud bliver menneske i Jesus: 

”Hvis Gud er blevet menneske, betyder det, at Gud har sat sig på den menneskelige lidelses side. Det er den forståelse, der vinder frem efter holocaust. Hvis Gud giver mening midt i grusomhederne, så må det være fordi, han er til stede midt i lidelsen som den, der kan skabe godt ud af det onde og fastholde forestillingen om håb midt i håbløsheden. Hvordan det konkret viser sig, kan vi ikke generalisere, for det vil altid knytte sig til den person, som erfarer grusomheden,” siger han.

Et andet vigtigt budskab, kristendommen kommer med, er, at Gud kan tilgive det, som mennesker ikke formår at tilgive, tilføjer Bo Kristian Holm:

”Det er den del, der er sværere at forstå, for det betyder, at der ikke er nogen, der kan holdes uden for budskabet om Guds tilgivelse. Heller ikke gerningsmanden, der skød Finn Nørgaard og Dan Uzan.”

Finn Nørgaard, der mistede livet under skudangrebet mod kulturhuset Krudttønden i sidste weekend, blev i dag bisat fra Grundtvigs Kirke i København. ”Meningsløsheden dirrer i luften,” sagde sognepræst Vivi Andersen under sin prædiken.
Finn Nørgaard, der mistede livet under skudangrebet mod kulturhuset Krudttønden i sidste weekend, blev i dag bisat fra Grundtvigs Kirke i København. ”Meningsløsheden dirrer i luften,” sagde sognepræst Vivi Andersen under sin prædiken.