Serie: De troende superstjerner

Tidens store amerikanske popidoler, med millioner af fans, er også troende. I denne serie dykker Kristeligt Dagblad ned i troens udtryk hos nogle af de største superstjerner

1. Rapperen, der troede, han var Jesus, før han fandt Jesus

Kanye West holder ugentlige musikgudstjenester, har stiftet sit eget gospelkor, og hans seneste album bærer titlen ”Jesus is King” (Jesus er konge). – Foto: Jerritt Clark/Getty Images for Roc Nation.
Kanye West holder ugentlige musikgudstjenester, har stiftet sit eget gospelkor, og hans seneste album bærer titlen ”Jesus is King” (Jesus er konge). – Foto: Jerritt Clark/Getty Images for Roc Nation.

Den amerikanske rapper Kanye West er en kontroversiel figur, der er svær at få hold om. Senest er rapperen sprunget ud som fuldblods forkynder og gospelkorleder samtidig med, at han som altid er selviscenesættelsens mester.

Læs hele artiklen.

2. Er det kristendom eller politik for Taylor Swift?

I sin sang ”Soon You’ll Get Better” fra sidste år, der handler om moderens kræftsygdom, synger den amerikanske superstjerne: ”Desperate mennesker finder tro/ så nu beder jeg også til Jesus”. – Foto: magespace/Shutterstock/Ritzau Scanpix.
I sin sang ”Soon You’ll Get Better” fra sidste år, der handler om moderens kræftsygdom, synger den amerikanske superstjerne: ”Desperate mennesker finder tro/ så nu beder jeg også til Jesus”. – Foto: magespace/Shutterstock/Ritzau Scanpix.

Sangerinden Taylor Swift, der netop har udgivet et nyt album, taler åbent om sin kristentro og sit politiske ståsted i en aktuel dokumentar. Det er ellers ikke vanvittig smart at komme ind på politik, når man er countrysanger, har historien vist.

Læs hele artiklen.

3. For popdronningen Beyoncé er Gud virkelig

Popdronningen Beyoncé er helt åbenlyst kristen. Hun tilskriver Gud sine sejre i livet, og børn er hos hende noget, man ”velsignes” med. Hun tror på en skabende Gud og på et liv efter døden.
Popdronningen Beyoncé er helt åbenlyst kristen. Hun tilskriver Gud sine sejre i livet, og børn er hos hende noget, man ”velsignes” med. Hun tror på en skabende Gud og på et liv efter døden. Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix.

Beyoncé, der netop er aktuel med et nyt album, har gennem sin karriere været åben om sin kristelige tro. Hun tilskriver Gud al hendes succes og lykke. mens flere af hendes sange også omhandler religiøse emner.

Læs hele artiklen.

4. Popprinsen Bieber faldt og rejste sig igen – med Jesus i hånden

Justin Bieber har genfundet troen efter som teenager at have taget afstand fra sin kristne opdragelse. ”Der var så mange mærkelige kristne omkring mig,” husker han om sin barndom.
Justin Bieber har genfundet troen efter som teenager at have taget afstand fra sin kristne opdragelse. ”Der var så mange mærkelige kristne omkring mig,” husker han om sin barndom. Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix.

Popsangeren Justin Bieber var på vej ned i et mørkt hul, da han blev hevet op af troen på Gud. Sangeren genfandt sin ellers vaklende tro i en tid præget af alkohol, stoffer og psykisk sygdom - det ændrede hans tilværelse.

Læs hele artiklen.

5. For Ariana Grande er Gud en kvinde

Ariana Grande er på ingen måde vokset fra at stå på en scene, hvor hun debuterede som otteårig. Til gengæld ville hun ikke længere være katolik, da hun som teenager følte, at der ikke var plads til hendes storebror, Frankie. – Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix.
Ariana Grande er på ingen måde vokset fra at stå på en scene, hvor hun debuterede som otteårig. Til gengæld ville hun ikke længere være katolik, da hun som teenager følte, at der ikke var plads til hendes storebror, Frankie. – Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix.

Den amerikanske popstjerne Ariana Grande tog et opgør med sine katolske rødder, da hun var teenager. I dag finder hun styrke i jødisk mystik og bruger Gud til at fremme en feministisk dagsorden.

Læs hele artiklen her.