Prøv avisen

Gymnasielærer: Det handler om at blive til nogen – ikke til noget

For den enkelte elev, der har rykket sig fra 4 til 7, betyder det noget, at mor og far også synes, at dét fortjener lige så meget anerkendelse som karakteren 12, mener Allan Gjersbøl Jørgensen, der underviser i samfundsfag og historie på Grenaa Gymnasium. Foto: Privatfoto

De kommende studiner og studenter fortjener ros, uanset om karakteren hedder 4, 7 eller 12. Forældre skal også turde prale, når deres børn får en lavere karakter til sommerens eksaminer, mener gymnasielærer

”Min seje og dygtige søn har i dag fået 4 til sin eksamen i matematik. Jeg er SÅ stolt.”

Sådan kunne en statusopdatering i studentertiden se ud. Alligevel lyder den typiske opdatering fra forældre for tiden mere á la:

"Min skønne og dygtige søn har endnu engang fået 12 til sin eksamen - super flot gået!"

Når glade forældre i disse uger deler vidt og bredt ud om deres børns præstationer til sommerens eksaminer, er det sjældent de lave karakterer, der bliver fremhævet. Karaktererne 10 og 12 er nemlig oftest dem, der fylder i statusopdateringerne på Facebook, over frokosten i kantinen og i vennekredsen.

Men alle præstationer fortjener en fejring, uanset om karakteren hedder 4, 7 eller 12. Det mener gymnasielærer Allan Gjersbøl Jørgensen, som underviser i samfundsfag og historie på Grenaa Gymnasium. I et Facebook-opslag opfordrede han for nylig forældre til også at rose den lave karakter, som rigtig mange gymnasieelever knokler for at få. Opslaget har siden skabt meget debat og fået rosende kommentarer fra både forældre og lærere.

Allan Gjersbøl Jørgensen, hvorfor bør forældre hylde lavere karakterer som 4 og 7?

"Vi har tidligere år i studentertiden set laviner af 10- og 12-taller i medierne, som giver et skævt billede af virkeligheden. Med opslaget ønskede jeg at motivere forældre, hvis børn har fået en lavere karakter, til at bryde den grænse, der kan være ved at prale af, at ens barn har fået 4 eller 7. Jeg ønskede at få dem til at fortælle deres børn, at de er stolte over deres præstation og på den måde afspejle virkeligheden."

De opslag, mange forældre deler om, at deres barn har fået en høj karakter, er vel også med til at skabe et forvrænget billede af, hvilke karakterer der gives flest af. Tror du, det skaber et forventningspres blandt unge, der i forvejen er ret pressede?

"Uden tvivl. Det væld af 10- og 12-taller, vi hører om, giver et skævt billede af virkeligheden og forstærker presset og idéen om, at alle kan få 10 og 12. Det kan få mange gymnasielever til at tænke: Hvis jeg ikke får en høj karakter, er det ikke godt nok til mine forældre at lave en statusopdatering om på Facebook."

Hvorfor tror du, at mange forældre undlader at skrive på Facebook eller fortælle deres venner, at deres barn har fået 2 eller 4?

"Jeg tror, mange forældre er vægelsindede om hvorvidt, en lavere karakter er værd at fortælle om, og derfor undlader at gøre det. På en objektiv skala er 10 og 12 altid flotte karakterer, mens det nogle gange kan diskuteres, om 4 og 7 er det."

Er det ikke okay, at forældre, hvis børn har fået karakteren 10 eller 12, gerne vil dele så flot en præstation?

"Selvfølgelig er det i orden. Det skal man dele lige så tosset, man vil, og det er jeg slet ikke i tvivl om, at masser af forældre har tænkt sig at gøre. Men de forældre, som er så heldige, at deres barn har fået så flot en karakter, skal modvægte de forældre, hvis børn har fået en lavere karakter. På den måde får vi et mere reelt syn på virkeligheden i stedet for et forvrænget billede af, at alle gymnasieelever får 12. For det gør de ikke. Men det er man tilbøjelig til at tro, når det eneste, man ser i sit Facebook-feed, er stolte forældres opslag om 12-taller."

Men hvis vi skal begynde at hylde 2-tallet og 4-tallet, risikerer vi så ikke, at gymnasieelever bliver mere dovne, fordi de ikke behøver præstere nær så meget?

"Vi skal jo ikke hylde 2-tallet eller 4-tallet i en absolut forstand som en fantastisk præstation, der ikke kunne være gjort bedre. Det ville være at pakke gymnasieleverne ind i vat og skærme dem for den virkelighed, som er, at der findes højere karakterer. Men for den enkelte elev, der har rykket sig fra 4 til 7, betyder det noget, at mor og far synes, at dét fortjener lige så meget anerkendelse og opmærksomhed som den elev, der har fået 12. Eleven skal kunne tænke: Mit 7-tal er lige så meget værd, fordi mit udgangspunkt var 4."

Synes du, forældre helt skal undlade at nævne karakterer på Facebook?

"Ja. Forældre bør i højere grad tænke på den dannelsesrejse, deres børn har været igennem, når de til sommer får studenterhuen på. Hvordan de vitterligt har bevæget sig fra barn til voksen på tre år. Et opslag om det på Facebook er da langt mere værd end et opslag om karakterer og præstation."

Har du et godt råd til de elever, der for tiden bekymrer sig om at få en lav karakter?

"Jeg plejer at sige til mine elever, når de bliver studenter: Det handler om at blive til nogen og ikke til noget. Hvem de er, er det, der kommer til at tælle i deres liv. Ikke hvor gode de var til at gå til eksamen."