Prøv avisen

10-årige piger er nøglen til udvikling

”Hvordan verden vil se ud om 15 år, afhænger af, at vi gør alt, hvad der står i vores magt til at sætte gang i en 10-årig piges potentiale i dag,” skriver Babatunde Osotimehin, direktør for FN’s Befolkningsfond, i rapporten. Foto: Polfoto

I går blev en rapport om verdens befolkning lanceret af kronprinsessen og udenrigsministeren på en skole på Lolland. Budskabet lyder, at vejen til en bedre fremtid går gennem verdens piger

I går var ikke en helt almindelig skoledag for eleverne på Søndre Skole i Rødby. Kronprinsesse Mary, der er protektor for FN’s Befolkningsfond, UNFPA, og udenrigsminister Kristian Jensen (V) besøgte nemlig skolen på Lolland. Årsagen til besøget var lanceringen af en rapport fra FN’s Befolkningsfond om verdensbefolkningens tilstand. Rapporten sætter i år fokus på verdens 10-årige piger.

”Hvordan verden vil se ud om 15 år, afhænger af, at vi gør alt, hvad der står i vores magt til at sætte gang i en 10-årig piges potentiale i dag,” skriver Babatunde Osotimehin, direktør for FN’s Befolkningsfond, i rapporten.

Når en pige fylder 10 år, nærmer hun sig puberteten. For nogle piger betyder det, at en verden af muligheder i forhold til uddannelse og fremtiden åbner sig, mens det for andre piger betyder, at barndommen er slut, og at de bliver set som en ejendel, der kan tvangsgiftes.

Derfor er børn i denne aldersgruppe vigtig, og det var også dem, udenrigsministeren under besøget på Lolland havde for øje, da han gav eleverne i 3. og 4. klasse en introduktion til Danmarks udviklingsarbejde og FN’s 17 verdensmål, der også omhandler ligestilling. Virkeligheden i dag er, at verdens piger mange steder ikke har samme rettigheder og uddannelsesmuligheder som drengene. Et af landene, der nævnes i rapporten er Sydsudan. Halvdelen af landets drenge gik i skole i 2015, mens det kun var en tredjedel af landets piger.

Hos udviklingsorganisationen Plan International har piger også været i fokus i en global kampagne gennem de seneste fem år.

”Pigerne er vigtige, for når vi arbejder med rettighedsbaseret og bæredygtig udvikling og med de allermest udsatte i verdens fattigste lande, ser vi, at de mest udsatte oftest er piger. Det er oftest piger, der ikke kommer i skole, som sulter og bliver udsat for vold, og pigerne får i meget mindre grad end drengene opfyldt deres rettigheder,” siger Signe Holme, pressechef i Plan Danmark.

Men det er ikke kun pigerne, der skal lære om pigernes rettigheder.

”Man kan ikke sikre pigers rettigheder uden at inddrage drenge, mødre, fædre, skolelærere, lokalsamfundet og de lokale og nationale myndigheder,” siger hun.

I løbet af de senere år er der generelt kommet et større fokus på piger og kvinders rolle i forhold til udvikling, mener professor i udviklingsstudier ved Roskilde Universitet Preben Kaarsholm og nævner Verdensbankens fokus på kvinder, den store konference Women Deliver, der blev holdt i Købehavn tidligere i år, og de 17 verdensmål som eksempler. Han er i enig i rapportens konklusion om, at hvis verdens piger i fremtiden får bedre vilkår, er det ikke kun positivt for dem, men det vil også føre til økonomisk vækst.

”Kvinder er et uudnyttet potentiale og en ressource, fordi kvinder er blevet diskrimineret, og derfor er der også mulighed for, at udviklingen vil accelerere, hvis man formår at udnytte kvinders potentiale. Det gælder særligt i udviklingslande, men også i Danmark, hvor der er færre kvinder end mænd i lederstillinger,” siger han.

Det store fokus på kvinders økonomiske potentiale kan dog være problematisk, mener Lene Bull Christiansen, lektor ved Kultur- og Sprogmødestudier på Roskilde Universitet.

”Piger skal selvfølgelig have lige så mange rettigheder som drengene, men når man begynder at italesætte det, som om pigerne er løsningen, så bliver deres rettigheder også gjort betinget af, at de skal levere. Når der ofte bliver brugt et argument om, at pigerne skal have bedre rettigheder, fordi det er en god forretning, så fratager det dem muligheden for at have rettigheder, bare fordi de er mennesker,” siger hun.