USA tager afsked med shopping-mall-kulturen

Flere generationer af amerikanere er vokset op med ”the malls”, de afgrænsede butikscentre, som deres naturlige indkøbssted. Nu lukker butikscentrene

Et af de mange forladte og forfaldne butikscentre i USA: Rolling Acres Mall i Akron i Ohio. -
Et af de mange forladte og forfaldne butikscentre i USA: Rolling Acres Mall i Akron i Ohio. - . Foto: Seph Lawless.

Det var i USA, at Mads Skjern fra tv-serien ”Matador” kort efter Anden Verdenskrig ”så lyset” som hans hustru, Ingeborg, formulerede det og fik idéen til at omdanne sin traditionelle manufakturhandel til et stormagasin. Var han taget af sted nogle årtier senere, ville han måske have fundet på at grundlægge Korsbæks første butikscenter.

De små afgrænsede butikscentre, ”shopping malls”, har siden midten af 1950'erne nærmest været rygraden i den amerikanske detailhandel. Flere generationer af amerikanere er vokset op med centrenes butikker, cafeterier og uundværlige parkeringspladser, som deres faste omdrejningpunkt, når der skulle købes ind. Det var her, man handlede, fik kaffen og snakken med vennerne. Sådan er det ikke længere.

Siden 2008 er flere end 400 af landets omkring 1100 egentlige butikscentre lukket. Siden 2006 er der ikke bygget et eneste nyt, og eksperter vurderer, at yderligere halvdelen af centrene vil være lukket inden for 15-20 år.

”Min generation ser butikscentrene dø, som vores forældre så deres bymidter dø ud. For vores børn vil butikscentrene være en nostalgisk abstraktion,” skriver forfatteren og antropologen Sarah Kendzior, som bor i St. Louis, i en klumme til den arabiske nyhedsstation Al-Jazeera.

Selvom mange af butikscentrene ikke var arkitektoniske perler, begræder hun deres skæbne, som i vid udstrækning skyldes, at folk i stedet handler på nettet.

”Der er ingen grund til at juble over centrenes endeligt. Det er muligt, at omgivelserne var kunstige, men de mennesker, der var inde i dem, var ægte,” skriver hun.

Sarah Kendzior er ikke den eneste, der finder lukningen af butikscentrene vemodig. Den amerikanske aktivist og fotograf, der arbejder under pseudonymet Seph Lawless (Seph Lovløs), udgav i foråret bogen ”Black Friday” (Sorte Fredag) en fotokavalkade over en række af USA's nedlagte og trøstesløse butikscentre. Seph Lawless mener, at der er gået noget enestående tabt sammen med den udbredte lukning af centre.

”Folk glemmer, at et butikscenter ikke bare var et sted, man handlede. Det var et forsamlingshus. Vi tog derhen for at mødes med vennerne. Vi brugte enorm meget tid i det,” siger han, der selv var ung, da centrene havde deres storhedstid i 1990'erne.

I dag opsøger de unge forbrugere ikke butikscentrene, som Seph Lawless gjorde. Ifølge den amerikanske netavis Huffington Post viser en undersøgelse, at teenageres handel i butikscentre er faldet med 30 procent i USA og Canada.

”Over hele Nordamerika ser vi en tendens til, at færre unge bruger tid på at hænge ud i centrene. Deres sociale liv er blevet mere elektronisk, og hvis de endelig mødes ansigt til ansigt er det på caféer og restauranter,” siger James Smerdon, direktør for Colliers International Canada, et konsulentfirma med speciale i detailhandel.

Butikscentrenes deroute har endda fået deres egen hjemmeside: www.deadmalls.com, hvor en gruppe erhvervshistorikere har samlet historier og informationer om lukkede eller truede butikscentre.

Herhjemme er der også eksempler på butikscentre, der er blevet nedlagt og typisk omdannet til andre formål, men lukninger i massevis har der ikke været tale om. Per Nyborg, direktør og indehaver af Institut for Centerplanlægning, forventer heller ikke, at Danmark får amerikanske tilstande.

”Danmark har en helt anden planlovgivning end USA, og det har betydet, at man har investeret mere kritisk,” siger han.

Per Nyborg betragter det dog som givet, at butikscentrene vil ændre udtryk.

”Der kommer til at ske nogle ting, men centertanken er ikke død. Idéen om, at alt er samlet på et sted, falder godt i tråd med den moderne livsstil, fordi den er effektivt, men der kræves mere af centrene i dag. De skal have en flot arkitektur. De skal være lyse og åbne,” siger han.

I USA er det sidste hit ”livsstil-centre”, hvor man opbygger små byer med butikker, (gå)gader og græsplæner tilsat festlig musik i det fri.

”Den type centre, som forsøger at kopiere de oprindelige bymidter, men nu på en mark uden for boligområderne, er der, hvor man ser den store vækst i detailhandlen i USA,” siger Per Nyborg.

Commercial building in strip mall available for lease
Commercial building in strip mall available for lease Foto: AGE/Scanpix