Amerikaner beskylder kaffekæde for at føre krig mod julen

Julen er højtid for stridigheder om religiøse symboler, og en amerikansk evangelist er allerede nu gået i kødet på kaffekædegigant med en video, som er set 14 millioner gange

Den amerikanske kaffekæde Starbucks har fravalgt motiver af juletræer og snefnug på sin årlige julekop, og det er alle ikke lige tilfredse med.
Den amerikanske kaffekæde Starbucks har fravalgt motiver af juletræer og snefnug på sin årlige julekop, og det er alle ikke lige tilfredse med. . Foto: Richard B. Levine.

Julen er konflikternes tid.

Når vi nærmer os den søde julemåned, begynder også diskussionen om, hvor meget kristne symboler må fylde i det offentlige rum under den kristne højtid.

Men mens slaget plejer at stå om åbenlyst religiøse symboler såsom krybbespil med Jesusfigurer på offentlige skoler, drejer debatten sig nu om kaffekopper.

Det skriver washingtonpost.com.
 
Den amerikanske kaffekæde Starbucks fører nemlig ”krig mod julen”, mener amerikaneren Joshua Feuerstein, der tidligere har været præst og nu bedriver evangelisation på de sociale medier.

“Starbucks fjernede julen fra deres kopper, fordi de hader Jesus,” siger Joshua Feuerstein i en video på Facebook, som de seneste dage er blevet set mere end 14 millioner gange.

Se videoen med Joshua Feuerstein her - artiklen fortsætter under videoen

Starbucks REMOVED CHRISTMAS from their cups because they hate Jesus ... SO I PRANKED THEM ... and they HATE IT!!!! #shareUse #MERRYCHRISTMASSTARBUCKSFollow --> Joshua Feuerstein

Posted by Joshua Feuerstein on Thursday, 5 November 2015


Sagen er, at den amerikanske kaffekæde tidligere har pyntet sine julekopper med motiver af juletræer og snefnug, men i år har kæden valgt et mere enkelt udtryk, og kopperne er ganske enkelt røde og kun smykket med kaffekædens grønne og hvide logo.
 
Kritikere af Joshua Feuerstein har afskrevet ham som et selvretfærdigt vrøvlehoved, men det kan ikke nægtes, at hans budskab vækker genklang blandt mange mennesker. Næsten to millioner mennesker synes godt om hans Facebook-side, mens flere end 170.000 mennesker synes godt om hans videobudskab, som er blevet delt næsten en halv million gange.

Ifølge Joshua Feuerstein må Starbucks medarbejdere i denne ”politisk korrekte tidsalder” ikke ønske deres kunder ”glædelig jul” (Merry Christmas). Han tvang derfor en medarbejder til at sige ”glædelig jul” ved at oplyse, at ”glædelig jul” var hans navn (Starbucks skriver folks navn på koppen og råber navnet op, når kaffen er klar). Han opfordrer alle kristne amerikanere til at gå ind i en Starbucks og gøre det samme.

Mange af hans følgere bakker op om budskabet, men han møder også kritik fra kristne:

”Kun mennesker kan være kristne! Hold op med at forvente, at virksomheder skal evangelisere!” skriver én.
 
“Jeg kan normalt godt lide dine budskaber, men ikke dette,” skriver en anden:

“Du bliver fornærmet over, at de ikke siger ‘glædelig jul’, men jøder ville blive fornærmet, hvis der kun stod det, og ikke glædelig hanukkah (jødisk højtid i december, red.).”

Ifølge Starbucks skal koppens enkle design give folk en følelse af ro.

”Tidligere har vi med vores design af kopper til helligdage fortalt historier. I år vil vi gerne indvarsle helligdagene med et rent design, der hilser alle vore historier velkommen,” siger Jeffrey Fields fra Starbucks.

Selvom Joshua Feuersteins argumentation kan fremstå tyndbenet, indskriver han sig i en værdikamp, som næsten årligt viser sig i forbindelse med den kristne julehøjtid.

Det mest berømte eksempel er formentlig det retslige opgør mellem kristne og ateister, som fandt sted i Californien, USA, i 2012, hvor en føderal domstol bakkede op om det lokale byråds beslutning om at stoppe en seks årtier lang tradition for krybbespil-udstillinger i en offentlig park.

Sidste år protesterede britiske forældre over, at det traditionelle krybbespil i britiske skoler bliver erstattet af religionsneutrale opførelser.

Herhjemme gjorde den modsatte tendens sig gældende sidste år, da flere skoler, som tidligere har fravalgt juletraditioner, valgte dem til igen.