Prøv avisen

Amerikanere dropper overforbrug

Shopping på Herald Square i New York. Det materielle forbrug, som holder USA?s økonomiske tandhjul i gang, er stadig hovedreglen, men tusinder af andre amerikanere har sluttet sig til en voksende antiforbrugsbevægelse kaldet "The Compact" (pagten). -- Foto: Don EmmertAFP.

En voksende gruppe amerikanere udfordrer sig selv til at stå af forbrugstoget og undlade at købe nye ting i et år

Igennem seks år har John Perry, der bor med sin partner og deres to børn på fire og ni år i San Francisco i Californien, ikke købt nogen nye forbrugsgoder. Mangler datteren eller sønnen en cykel, køber parret den brugt. Er dækket fladt, låner de naboens cykelpumpe. Tøj, køkkenudstyr og andre ting, de måtte mangle, finder familien andenhånds i genbrugsbutikker og på internettet.

"Det er overraskende nemt. Det har været en åbenbaring at opdage, at der er meget få ting, som ikke kan findes brugt," siger han.

46-årige John Perry, der arbejder med marketing og kommunikation i it-branchen, er hverken fattig eller nærig. Nøjsomheden er snarere et oprør mod en forbrugskultur, som han anser for miljøskadelig og åndeligt drænende, og den holdning deler han med tusinder af andre amerikanere i en voksende bevægelse kaldet "The Compact" (pagten). Navnet er inspireret af kolonitidens "Mayflower Compact" - en social kontrakt, der bandt de puritanske pilgrimme til et "liv i en højere tjeneste", da de ankom til Nordamerika i 1620.

"The Compact" fik sin spontane begyndelse under et middagsselskab i San Francisco i 2004, hvor 10 venner, der alle var trætte af deres eget overforbrug, udfordrede hinanden til i det følgende kalenderår ikke at købe nogen nye ting bortset fra det mest uundværlige: mad - restaurantbesøg medregnet - toiletartikler, medicin, undertøj og sikkerhedsgenstande. Alt andet måtte de låne og bytte sig til, reparere eller købe andenhånds.

En gang om måneden mødtes de til et fælles middagsmåltid for at dele erfaringer og dilemmaer.

"Vi har hver især vores svagheder. For mig var det vanskeligste at modstå fristelsen til at hyggeshoppe i weekenden. Der er en hel fritidskultur omkring forbrug, og jeg savnede at bruge timer på at slentre fra butik til butik. Jeg måtte lære, at en higen efter noget ikke betyder, at jeg skal eje det. Det er en radikal idé i et samfund indrettet til konstant forbrug," siger John Perry, som er en af de oprindelige 10 middagsgæster.

Efter 12 måneder havde det moderne livs krav og forventninger indhentet de fleste af de 10 venner i San Francisco. Men året efter, i 2006, bragte juletidens overophedede forbrugsræs gruppen sammen til en fornyelse af pagten. En artikel om projektet i avisen San Francisco Chronicle udløste en flod af henvendelser, og vennegruppen formede et onlinefællesskab på internettjenesten Yahoo, der i dag tæller flere end 10.000 medlemmer i og uden for USA. Hertil kommer et netværk af blogs og lokale grupper, som mødes i det virkelige liv.

Medlemmerne yder hinanden moralsk støtte og udveksler råd til at leve en "Compact-livsstil". Er det eksempelvis i orden at købe et nyt badeforhæng (nej) eller nye husnøgler (ja)? Hvordan forklarer man sine børn, at julemanden kommer med brugt legetøj? Det er stor styrke i at forpligte sig i en gruppe, siger John Perry, der selv har fornyet pagten hvert år siden 2004.

"I begyndelsen kappedes vi om at være den mest ortodokse og blærede os over for hinanden med vores kompromisløshed. Jeg levede med en tilstoppet håndvask i månedsvis, fordi jeg insisterede på at finde et brugt drænrør. I dag er det mere afslappet, men stadig seriøst," fortæller han.

Bevægelsen vækker ikke udelt begejstring i USA, hvor nogle bloggere og andre kommentatorer afskriver "The Compact" som krukket, antikapitalistisk og decideret uamerikansk i sin afstandtagen fra det materielle forbrug, som holder nationens økonomiske tandhjul i gang.

Sparsommelighed og nøjsomhed har imidlertid en lang historie i USA, hvor religiøse grupper såsom mennoniterne, Amish-folket og kvækerne hylder idéen om et enkelt, antimaterialistisk liv, og den aktuelle økonomiske krise koblet med større miljøbevidsthed får mange amerikanere til at tage opturstidens forslugne forbrugsfest op til revision. "The Compact" synes at ramme en tidsånd, konstaterer John Perry.

"Det var bare en uformel pagt mellem 10 venner, og det var aldrig vores hensigt at søsætte en bevægelse eller at ophøje os selv til miljømartyrer. Vi prædiker ikke og forsøger ikke at omvende andre. Vi er bare en gruppe mennesker, som udfordrer os selv og hinanden til at formindske vores fodaftryk på kloden, og der synes at være voksende forståelse for den målsætning," understreger han.

Og udfordringen har vist sig at være personligt og åndeligt berigende, siger John Perry.

"Det har gjort vores familieliv bedre. Vi er ikke længere fokuserede på en rastløs længsel efter nye ting og har fået mere tid til oplevelser og til at være aktive i lokalsamfundet. Der er opstået en social ?lånekultur? blandt vores naboer, hvor vi deler værktøj i stedet for alle at købe hver vores. Vi bruger flere penge på restaurantbesøg, og vi giver langt større beløb til velgørenhed end før. Det føles rigtig godt," forklarer han.

Og indtil videre plager familiens yngste ikke om at fylde børneværelserne med det nyeste inden for legetøjsdiller og elektroniske dimser.

"De er vant til denne livsstil og efterspørger ikke nye forbrugsgoder. Jeg er stolt af de værdier, som de vokser op med. Men det kan da godt være, at de en dag gør oprør og bliver de superforbrugere, som vi selv var førhen," siger John Perry.

nyholm@k.dk