Amerikansk journalistiks konservative kronjuvel afslørede Facebook. Er avisen ved at blive ”woke”?

Wall Street Journal går lige nu journalistisk sejrsgang med sin dækning af Facebook. Samtidig ulmer en intern konflikt over politisk korrekthed og ”cancel-kultur” på den konservative avis

Wall Street Journals dækning af de såkaldte ”Facebook-papirer” har styrket avisens omdømme som en af USA’s absolut førende seriøse nyhedsmedier. Det er umuligt at sige, om Wall Street Journals seneste journalistiske sejrs-march er et signal om, at det hæderkronede gamle erhvervsblad er ved at genopfinde sig selv.
Wall Street Journals dækning af de såkaldte ”Facebook-papirer” har styrket avisens omdømme som en af USA’s absolut førende seriøse nyhedsmedier. Det er umuligt at sige, om Wall Street Journals seneste journalistiske sejrs-march er et signal om, at det hæderkronede gamle erhvervsblad er ved at genopfinde sig selv. . Foto: Shannon Stapleton/Reuters/Ritzau Scanpix.

Tidligere i år begyndte en koalition af redaktører og nyhedsjournalister på Wall Street Journal at presse på for drastiske ændringer på det 132 år gamle amerikanske finans- og erhvervsblad. Wall Street Journal, mente de, bør sigte bredere og blive stærkere på dækningen af andre områder, eksempelvis tendenser inden for sociale medier og racemæssige uligheder i sundhedsvæsenet. Avisen, lød det, skal ikke længere udelukkende rette sig mod traditionelle kernelæsere såsom erhvervsledere, børsmæglere og rige pensionister, men også appellere til kvindelige, yngre og ikke-hvide læsere.

Ifølge en artikel i avisen New York Times i april var Wall Street Journals øverste ledelse dog ikke overbevist om nødvendigheden af sådanne ændringer.

Ikke desto mindre har avisen de seneste måneder været toneangivende på dækningen af et stofområde, der netop falder ind i krydsfeltet mellem erhverv og moderne kultur: techgiganten Facebooks (nu kendt som Meta) voldsomt kritiserede ageren og konsekvenserne heraf for de milliarder af brugere af dens digitale platforme, heriblandt Facebook og Instagram.

Det var Wall Street Journal, der som det første medie kunne trykke en række opsigtsvækkende artikler baseret på interne dokumenter fra Facebook. Dokumenterne kom fra den tidligere Facebook-medarbejder Frances Haugen, som siden har afgivet vidneudsagn både i USA’s kongres og i det britiske parlament, og som netop i dag er inviteret til at vidne i Europa-Parlamentet.

Wall Street Journals dækning af de såkaldte ”Facebook-papirer” har styrket avisens omdømme som en af USA’s absolut førende seriøse nyhedsmedier. Ifølge et interview i avisen New York Times valgte Frances Haugen at overdrage dokumenter, som hun havde taget med sig ved sin afgang fra Facebook, til Wall Street Journal-journalisten Jeff Horowitz efter at have mødt ham på en vandresti i Oakland i Californien.

”En af årsagerne til, at jeg tog ham, var, at han var mindre sensationslysten end andre valg, jeg kunne have truffet,” forklarer Haugen, der senere i forløbet også gav 17 andre amerikanske nyhedsmedier adgang til materialet.

Konflikter brudt ud i lys lue

Det er umuligt at sige, om Wall Street Journals seneste journalistiske sejrs-march er et signal om, at det hæderkronede gamle erhvervsblad er ved at genopfinde sig selv. Avisen er ejet af mediemogulen Rupert Murdoch, der er stifter af den konservative tv-kanal Fox News, og der har længe været spændinger mellem avisens ledelse og nyhedsredaktion over prioriteringer, identitet og retning.

I løbet af de seneste år er konflikterne flere gange brudt ud i lys lue. Avisens nyhedsjournalister har eksempelvis udtrykt frustration over det, de opfatter som avisens svage dækning af bevægelsen for racelighed, samt over den politisk konservative opinionsredaktions beslutning om at trykke politisk farvede indlæg uden at rette faktuelle fejl. Eksempelvis sendte flere hundrede journalistiske medarbejdere i fjor et protestbrev til avisens udgiver, efter at opinionsredaktionen havde optaget et indlæg fra daværende vicepræsident Mike Pence, der hævdede, at USA ikke var i en ”anden bølge” af coronapandemien. En påstand, der stod i skærende kontrast til avisens egne artikler på nyhedssiderne.

Wall Street Journals lederkollegium svarede igen ved i et brev til læserne at beskrive den interne uro som udtryk for ”en kultur af voksende progressiv konformitet og intolerance”.

”Det var sikkert uundgåeligt, at bølgen af venstreorienteret cancel-kultur ville ankomme på Wall Street Journal, ligesom den har gjort det på næsten alle andre kulturelle, erhvervsmæssige, akademiske og journalistiske institutioner,” lød det.

WSJ må ikke blive woke

Nogle iagttagere giver lederkollegiet ret. Wall Street Journal er en konservativ bastion i et liberalt mediehav og yder et unikt bidrag til amerikansk journalistik, skriver eksempelvis den tidligere politiske korrespondent Robert W. Merry i magasinet The American Conservative.

”Wall Street Journal bør ikke blive woke,” konkluderer han.

Der er da heller ikke meget, der tyder på, at det er ved at ske. Så sent som for halvanden uge siden trykte Wall Street Journal på sine opinionssider et læserbrev fra ekspræsident Donald Trump spækket med falske påstande om svindel ved præsidentvalget i 2020. Det fik kritikere i andre medier på banen, men dagen efter fulgte Wall Street Journal op med en leder om læserbrevet, hvori den skriver, at den uanset de grundløse postulater opfatter Trumps indlæg som nyhedsværdigt.

”Vi har tiltro til, at vores læsere danner deres egen mening om hans udsagn,” lyder det fra avisen.