Anti-katolsk hærværk i Frankrig er tegn på voksende religionsfjendtlighed i Europa

I Frankrig er en bus med katolske pilgrimme blevet angrebet, mens 10 kirker i Bordeaux-området er blevet skændet. Det er udtryk for, at konservative moralske synspunkter mødes med stadigt større fjendtlighed af aktivister, vurderer iagttagere

Anti-katolsk hærværk i Frankrig er tegn på voksende religionsfjendtlighed i Europa
Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix.

Et halvt hundrede franske katolikker blev søndag morgen angrebet af maskerede demonstranter, der ville forhindre deres bus i at forlade parkeringspladsen ved bispesædet i den nordfranske by Caen. Angriberne var udstyret med paintball-pistoler og affyrede patroner med maling mod bussens vinduer.

”De troede formentlig, at vores bus var på vej til en demonstration i Paris mod loven om kunstig befrugtning,” siger Laurent Berthou, der er talsmand for biskoppen i Caen, Jean-Claude Boulanger, til den lokale tv-station France 3.

De katolske buspassagerer var i virkeligheden på pilgrimsrejse. Men omkring 26.000 mennesker demonstrerede i søndags ifølge politiet i Paris mod regeringens lovforslag om kunstig befrugtning, som behandles i Senatet i denne uge. Og den katolske stillingtagen har også udløst andre markante angreb.

Samme dag vågnede byen Bordeaux op til skændinger af i alt 10 kirker og religiøse bygninger. Også her var katolikkernes holdning til kunstig befrugtning et hovedmotiv at dømme efter den graffiti, der dækkede de religiøse bygninger.

”Vi ser en voksende fjendtlighed, når kirken tager stilling i etiske og bio-etiske spørgsmål, og det udløser ret markante reaktioner, når katolikker demonstrerer mod loven om kunstig befrugtning,” siger Jean Rouet, talsmand for den katolske kirke i Bordeaux.

Graffitien i Bordeaux rettede sig også mod kirkens ansvar i en verserende sag om en pædofil præst i storbyen Lyon. Også denne sag har vakt fjendtlighed mod den katolske kirkes manglende evne til at vise rettidig omhu i forhold til seksuelt misbrug i kirken.

Men det er især katolikkernes voksende synlighed med konservative synpunkter, som har udløst de aktuelle reaktioner, som Frédéric Gugelot, specialist i katolsk samtidshistorie ved universitetet i Reims, kalder for en ny, antiklerikal strømning i Frankrig.

”Vi har i de seneste år oplevet markant flere tilfælde af hærværk mod kirkebygninger, men her er det mennesker, man angriber, selvom de sad i en bus. Det er ikke set før, og det hænger klart sammen med, at katolikkerne er begyndt at udtrykke mere konservative synspunkter især i bio-etiske spørgsmål,” siger Frédéric Gugelot.

”Der er ikke den store uenighed, når kirken og katolikkerne taler om fattigdom og udstødelse. Men når det drejer sig om konservative synspunkter, for eksempel om hvor den enkeltes ret til ubegrænset frihed bør standse i et i øvrigt individualistisk samfund, udløser det meget voldsomme reaktioner især på venstrefløjen,” siger Frédéric Gugelot.

Yann Raison du Cleuziou, som forsker i moderne katolicisme ved institut for statskundskab i Bordeaux, ser lignende tendenser i andre europæiske lande. Men snarere end en antireligiøs bølge taler han om, at de konservative synspunkter mødes med markant modstand fra for eksempel LGBT-organisationer.

”Den voldelige karakter i modstanden mod den konservative katolicisme er karakteristisk for Frankrig og ses ikke i så høj grad andre steder. Men også i lande som Spanien og Polen vokser en mere konservativ kristendom frem, der blandt andet vender sig mod for eksempel tildelingen af nye rettigheder til seksuelle mindretal. Her over for opstår nye grupperinger, især LGBT og anarkistiske grupper, som reagerer voldsomt mod disse konservative kristne synspunkter,” siger Yann Raison du Cleziou.

Ellen Fantini fra Observatoriet for Intolerance og Diskrimination mod kristne i Europa, bekræfter, at konservative kristne føler, at deres synspunkter bliver mødt med voksende fjendtlighed:

”Vi ser det på mange planer, blandt andet som hærværk mod julekrybber og kirker, men det er især konservative moralske synspunkter, som er under pres. Det gælder for eksempel kristnes ret til at nægte at deltage i for eksempel aborter, hvis det strider mod deres overbevisning. Det generelle klima er ikke favorabelt for konservative kristne synspunkter,” siger hun.