Prøv avisen

Verdensbanken: Bedre uddannelse reducerer global ulighed

Verdensbanken konkluderer i rapport, at uligheden i verden er faldende, og det skyldes i høj grad en uddannelsesbølge på det globale arbejdsmarked

”Afslut fattigdom”.

Skiltet møder besøgende hos Verdensbanken på organisationens kontor på 12. etage i et højhus i det centrale London med udsigt over Themsen og parlamentet.

Og når det kommer til bekæmpelse af fattigdom, er der opløftende nyt i bankens netop offentliggjorte prognose for den globale økonomi i 2018 og fremover.

Et af kapitlerne er dedikeret til uddannelse og udviklingen i ulighed i verden, og det er en udvikling, der er sket lidt i ubemærkethed, men som fortjener opmærksomhed, lyder det fra cheføkonom Franziska Ohnsorge fra Verdensbankens udviklingsafdeling.

”Der er en helt ny generation af arbejdere på det globale arbejdsmarked, som er meget bedre uddannede end de forudgående generationer. Særligt på vækstmarkederne og i de nye økonomier har de et meget højere uddannelsesniveau end tidligere generationer,” siger Franziska Ohnsorge under præsentationen af rapporten i London.

Det er særligt verdens to mest befolkningsrige lande, Indien og Kina, som fører an i den udvikling.

”Fordi højere uddannede mennesker har en tendens til at få en højere løn, så er det alene med til at reducere uligheden. Men på tværs af lande har det også implika- tioner. Bedre uddannede har generelt en højere produktivitet og medvirker derfor til en højere vækst,” siger Franziska Ohnsorge.

Hun tilføjer, at de nye vækstøkonomier vil hale ind på resten af verden over de næste 10 år, hvilket i sig selv vil reducere uligheden mellem lande.

”Vi taler om en uddannelsesbølge, og vi forventer, at den overordnet reducerer uligheden i verden. I de økonomiske modeller, vi arbejder med, vil det være meget få lande, som ikke bliver en del af den faldende ulighed,” siger hun.

Når Verdensbanken taler om en uddannelsesbølge, så handler det ikke kun om de basale læse-, skrive- og regnefærdigheder.

”Vi kan se, at det ikke længere er nok bare at have lidt ekstra uddannelse. Vi taler om, at du skal være mere veluddannet på det globale arbejdsmarked for at høste den økonomiske gevinst, og det er et andet af vores forbehold.”

En anden usikkerhed er den stadig mere hastige teknologiske udvikling, som betyder, at nogle færdigheder ikke længere er attraktive.

”Nogle vil derfor blive ladt i stikken, selvom vi i vores prognose taler om en verden i fremgang. Men de har nogle færdigheder, som bliver overhalet af den teknologiske udvikling. Men vores modeller kan ikke måle eller forudse, hvor det vil ske,” siger Franziska Ohnsorge.

Rapporten viser, at det primært er i Europa, hvor befolkningen frem mod 2030 ikke vil opleve den store ændring i uligheden i samfundet.

”Vi kan se, at der i de rige lande er en svag nedgang i, hvor meget folk kan få ekstra med en god uddannelse. Der er dog stadig en præmie forbundet med bedre uddannelse, så folk med en god uddannelse vil fortsat tjene mere. Men det er lidt mindre, end hvis der ikke var så mange veluddannede,” siger hun og understreger:

”Det vigtige er, at uligheden vil gå ned i flertallet af lande.”