Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

BILLEDSERIE: Kinas kristne i skjul

I Kina er der i dag 80 millioner kristne, anslår det anerkendte analyseinstitut Pew Research Center. En ud af fire kristne kinesere kommer i statsgodkendte kirker, de resterende tre fjerdedele praktiserer deres tro i det skjulte. - Foto: Kim Schou.

Kom med k.dk indenfor i en hemmelig undergrundskirke i Kina. Se, hvordan gudstjeneste og undervisning forløber

Verdenshistoriens største vækkelse foregår lige nu, og den foregår i Kina.

Følg Kristeligt Dagblads store dækning af den kinesiske vækkelse i avisen i september og på:

TEMA: k.dk/kina

I denne billedserie kommer du med indenfor i en kinesisk undergrundskirke og får en introduktion til forholdene for tre fjerdedele af de anslået 80 millioner kristne, der bor i Kina i dag. De lever i skjul, fordi der ikke er forsamlingsfrihed i Kina.

Selvom der er religionsfrihed, skal man registrere sig som kristen i Kina. Man må kun dyrke sin tro i de officielle, statsgodkendte kirkesamfund, hvor ledelsen udpeges af embedsmænd i den kinesiske et-partis-regering.

Det er der mange kristne, der ikke vil. Derfor vælger de et kristenliv i skjul.

Se også videoen nedenfor:

.

Kom med Kristeligt Dagblad indenfor i en hemmelig undergrundskirke i Kina. Se, hvordan den kristne tro praktiseres i verdens folkerigeste land. - Foto: Kim Schou
Til gudstjenester og undervisning er de første timer altid de samme: Der begyndes med lovsang og bøn. Stemningen kan minde lidt om en dansk pinsekirke. - Foto: Kim Schou
Men for de fleste kinesere er den vigtigste åndelige føde den, der går i hovedet. Når der undervises, kan stemningen minde om et klasselokale fyldt med engagerede elever. De kinesiske kristne går meget op i at lære nyt om kristendommen. - Foto: Kim Schou
For op imod 70 procent af de kinesiske kristne er kristendom stadig nyt og spændende. De er konverteret til kristendommen sent i livet, og de har ikke den kulturkristne baggrund, som vi har i vesten. Derfor er basal kristendomskundskab, som enhver dansk konfirmand vil være bekendt med, noget, kineserne skal lære: At Gud elsker alle, og at Jesus var jøde, er ikke noget, alle og enhver ved. - Foto: Kim Schou
Her undervises. - Foto: Kim Schou
Når der læses op fra Bibelen, står alle op og læser højt i kor. - Foto: Kim Schou
Der gås hårdt til den. Da Kristeligt Dagblad besøger denne undergrundskirke, ser programmet sådan ud: Bøn og undervisning fra klokken 5 til 22. I de korte pauser lægger folk sig ned på skolebænkene og falder straks i søvn. - Foto: Kim Schou
Sidst på eftermiddagen er det slut med undervisning. Nu skal der spilles, synges og bedes. Sangene er på kinesisk, og ofte er det internationalt kendte sange, der synges. Man vil måske genkende melodien men ikke ordene. - Foto: Kim Schou
Bøn for hinanden er noget af det vigtigste for de kristne. Foto: Kim Schou
Kristendommens budskaber om næstekærlighed og Guds kærlighed til mennesker går lige i hjertet på de nye kristne kinesere. Foto: Kim Schou
Det er et simpelt budskab, men det har stærk indvirkning. Måske fordi man i Kina generelt aldrig bruger ordene "jeg elsker dig" (heller ikke til sine børn), har budskabet særlig stor kraft i Kina. - Foto: Kim Schou
Kristendommen breder sig med rekordfart i Kina. For 40 år siden var der 5 millioner kristne i Kina, i dag er der 80 millioner. Hvis udviklingen fortsætter i samme tempo, vil der om tre årtier være 400 millioner kristne i Kina. - Foto: Kim Schou
Størstedelen af de kristen kinesere ønsker af politiske eller andre årsager ikke at komme i den statsgodkendte kirke. Derfor må de praktisere deres tro i det skjulte. Ofte sker det med meget få midler. Her ses et keyboard, der er givet i gave. Sangbogen, derimod, har man måttet skrive i hånden. Foto: Kim Schou
Her ses forholdene uden for en kristen undergrundskirke. Det er ikke prangende. Over 70 procent af de kristne er fra lavere sociale lag, men der sker også en stor vækst i antallet af kristne i byerne og blandt intellektuelle. Den udvikling har især taget fart over de sidste 10 år. - Foto: Kim Schou
Når de kristne, rige såvel som fattige, forsamles til større arrangementer, sker det ofte afsidesliggende steder. Derfor medbringer man sine egne små skamler at sidde på. Dem sidder de så på i mange timer, og det kan være fysisk krævende i sig selv. - Foto: Kim Schou
Historisk set har der været stor mangel på bibler i Kina, men siden bogen blev lovlig i 1988, har de fleste kinesere haft mulighed for at anskaffe sig et eksemplar. - Foto: Kim Schou
Og mange af de kristne har et personligt forhold til deres bibel, som de udsmykker eller syer omslag til. - Foto: Kim Schou