Prøv avisen

Fyret bladtegner fra New York Times: ”Det er blevet sværere at kritisere magten i USA”

Patrick Chappatte har tegnet et hav af kritiske tegninger om Donald Trump for den internationale udgave af New York Times som denne, hvor Trump udtaler, at han godt kunne tænke sig at importere en underdanig mediekultur fra Kina. Foto: Patrick Chappatte for The International New York Times

The New York Times’ stop for satiretegninger viser, at pressen i USA og andre lande er under pres, mener schweiziske Patrick Chappatte

I over 20 år har Patrick Chappatte leveret ugentlige tegninger til The New York Times. Nu har han mistet sit job. Men det, der især bekymrer ham efter det amerikanske dagblads beslutning om ikke længere at bringe politiske karikaturtegninger, er signalværdien i den opsigtsvækkende beslutning.

”The New York Times’ beslutning sender et signal, der er skræmmende. Det illustrerer den magt, de digitale horder på internettet har fået. Den traditionelle presse ved ikke, hvordan den skal reagere, når den udsættes for en storm af hadefulde angreb, og så bakker den ud. Det er på tide at gøre modstand,” siger Patrick Chappatte.

Han har ikke meget tilovers for den tegning af den israelske premierminister, Benjamin Netanyahu, som en gravhund med jødestjerne, der holdes i snor af en kalotklædt præsident Donald Trump, som sidst i april udløste en proteststorm mod The New York Times på de sociale medier, og som nu er endt med at få det ansete dagblad til ikke bare at undskylde, men helt at lukke og slukke for satiriske tegninger i avisen.

”Det er en dårlig tegning, som avisen ikke burde have bragt. Men bag tegningen var det avisen, The New York Times, der blev angrebet. Tegningen var kun en anledning. Og angrebene kom ikke i første omgang fra de jødiske samfund i USA. Det var højreradikale sociale medier som Breitbart News, der indledte stormen. Og det er ikke et særtilfælde,” siger Patrick Chappatte.

”Nogle af de bedste bladtegnere i USA har mistet deres job som for eksempel Pulitzer-prisvinderen Nick Anderson og Rob Rogers fra Pittsburg Post-Gazette, fordi udgiverne syntes, de var for kritiske over for Trump. Karikaturtegninger og politisk satire har altid handlet om at kritisere de magtfulde, men det bliver sværere og sværere. Og det gælder ikke kun i USA,” siger den prisbelønnede schweiziskfødte bladtegner, som foruden amerikanske medier leverer satiriske tegninger til blandt andet det tyske ugemagasin Der Spiegel og det schweiziske dagblad Le Temps.

Han nævner tegnere i så forskellige lande som Tyskland, Tyrkiet og Venezuela, som er under pres, fængslet eller har mistet deres job på grund af kontroversielle tegninger:

”Jeg bliver ofte spurgt, hvad jeg frygter som bladtegner, og ofte forventes det, at dødstrusler og terror er det største problem. Siden Charlie Hebdo ved vi, at terror er den ultimative form for censur. De danske Muhammed-tegninger var det første eksempel på en globaliseret kulturkamp. Og det var før Facebook. Folk skulle selv rejse ud og mobilisere opstanden. Og det var der så nogen, der gjorde.”

”I dag betyder de sociale medier, at de mest ekstreme synspunkter og udtryk får den største opmærksomhed og spredes med lynets hast. Det er pøbelmentaliteten, der får overhånd. Den største trussel i dag er ikke islamiske terrorister. Det er pøbelvældet på Twitter og Facebook, som har fået en helt særlig position med Donald Trumps brug af Twitter. Man kan aldrig vide, om en eller anden blandt de millioner af mennesker, der piskes op til at deltage i hadkampagner på de sociale medier, en dag griber til fysisk vold,” siger Patrick Chappatte.

Han er bekymret for demokratiets og ytringsfrihedens fremtid.

”Sagen om The New York Times handler ikke kun om tegninger, men om journalistik og ytringsfrihed. Det er på tide, at vi begynder at gå til modangreb,” mener den schweiziske tegner.

"Nogle af de bedste bladtegnere i USA har mistet deres job som for eksempel Pulitzer-prisvinderen Nick Anderson og Rob Rogers fra Pittsburg Post-Gazette, fordi udgiverne syntes, de var for kritiske over for Trump,” siger Patrick Chappatte, der nu ikke længere tegner for The New York Times. Foto: Chappatte.com