Børn i Syrien går glip af skolestart på grund af ødelæggelse

Skolerne i Syrien har siden 2011 lidt under krigen i landet. De seneste måneder er det særligt gået ud over børnene i den nordvestlige Idlib-provins. Det får konsekvenser for mulighederne for at genopbygge landet, mener Red Barnet

Skolebørn, der leger foran en af de 635 skoler i Idlib-provinsen i Syrien, der stadig bliver brugt som skole. –
Skolebørn, der leger foran en af de 635 skoler i Idlib-provinsen i Syrien, der stadig bliver brugt som skole. – . Foto: Hurras Network/Red Barnet.

Tæt på halvdelen af de syriske børn, der er i skolealderen, får ikke mulighed for at begynde i skole i Idlib- provinsen.

Skolestarten, der foreløbig er sat til i morgen, har været udskudt ad flere omgange i Idlib-provinsen, der ligger i den nordvestlige del af Syrien, hvor der bor godt 650.000 børn i skolealderen. Lige nu er der kun skoler nok til, at 300.000 børn kan begynde i år. I alt er 40 procent af alle skoler i Syrien blevet skadet eller ødelagt, siden krigen brød ud i 2011.

I Idlib-provinsen er der i alt 1193 skoler. Ud af dem fungerer 635, mens 353 er blevet forladt eller skadet som følge af krigen. Desuden bliver 205 af skolerne brugt til at give folk, der er på flugt fra krigen, tag over hovedet, ifølge den lokale nødhjælpsorganisation Hurras Network.

Skolebørn, der leger foran en af de 635 skoler i Idlib-provinsen i Syrien, der stadig bliver brugt som skole. –
Skolebørn, der leger foran en af de 635 skoler i Idlib-provinsen i Syrien, der stadig bliver brugt som skole. – Foto: – Foto: Hurras Network/Red Barnet

Hjælpeorganisationen Red Barnet, der også arbejder i området, har talt med nogle af børnene i Idlib. En af dem er 10-årige Ali, der flygtede fra sin landsby og for nylig vendte tilbage for at finde ud af, at den skole, han gik på, er destrueret af et luftangreb.

”Jeg så min skole blive ødelagt, og det gjorde mig ked af det. Mine venner og jeg vil gå på den igen. Jeg elsker min skole, og mit ønske er, at den ikke bliver bombet og ødelagt igen, fordi nu vil vi genopbygge den og gøre den endnu bedre end før,” siger han til Red Barnet.

Selvom der er områder i Syrien, hvor børn har lettere adgang til skole end andre, afspejler situationen i Idlib, hvordan det generelt står til i Syrien lyder det fra Helle Gudmandsen, der er chef for international uddannelse i Red Barnet.

”Vi er i gang med at tabe en hel generation på gulvet. Selvfølgelig er der steder i landet, hvor børn går sikkert og trygt i skole, men hvis du kigger på hele Syrien, hvor krigen har stået på i otte år, ender det med at blive en rigtig stor del af børnene, der ikke får en grundskoleud-dannelse, og landet kommer ikke til at fungere uden politibetjente, skolelærere og sygeplejersker,” siger Helle Gudmandsen.

Flere danske politikere har sagt, at de syrere, der befinder sig i Danmark og har fået midlertidig opholdstilladelse, gerne skulle kunne vende tilbage til Syrien og være med til at genopbygge landet. Netop derfor mener Helle Gudmandsen, at uddannelse er blevet overset i Syrien-krisen.

”Det er i sig selv ikke overraskende, at halvdelen af børnene i skolealderen i Idlib ikke har adgang til skole, men det er overraskende, at det internationale samfund bare kigger på,” siger hun.

Hun medgiver, at der er blevet tilført midler til humanitær hjælp til Syrien, som for eksempel også Danmark gjorde sidste uge, da udviklingsminister Rasmus Prehn (S) afsatte 180 millioner kroner til Danmarks humanitære indsats i Syrien, men Helle Gudmandsen mener alligevel, at børns skolegang fortsat er underprioriteret.

”Tallene viser stadig, at det internationale samfund ikke lever op til sine forpligtelser omkring finansiering til uddannelse. Det kan vi også se konkret, når 200 af skolerne i Idlib bliver brugt til at huse flygtninge. Det, mener vi, er ikke holdbart. I stedet burde man oprette midlertidige boliger og sørge for, at de funktionsdygtige skoler, der stadig er der, faktisk bruges til, at børn går i skole,” siger hun.

Indtil videre forventes det, at Danmark kommer til at bidrage med i alt 675 millioner kroner i støtte i forbindelse med Syrien-krisen i 2019. Pengene går til forskellige humanitære- og udviklingsskabende indsatser, blandt andet fonden Education Cannot Wait (Uddannelse kan ikke vente), der arbejder med uddannelse i krisesituationer. Danmark skal til FN’s generalforsamling i næste uge tilkendegive, hvor meget man vil give i støtte til fonden.

”Der er vores appel, at det bliver 150 millioner kroner i stedet for de 50 millioner kroner, der er lagt op til. Når man taler så meget om genopbygning af Syrien og hjælp til nærområderne, kunne man godt overveje, om man synes, at 50 millioner kroner til de allersvageste er nok,” siger Helle Gudmandsen.