Prøv avisen

Børne-tv skal undervise børn på flugt

Den kristne arabiske tv-station SAT-7 omdanner halvanden time om dagen sit tv-studie til et virtuelt klasseværelse for flygtningebørn, der derved kan blive undervist ved at se satellit-tv. Foto: Bibelselskabet

Kristen arabisk tv-kanal vil omdanne tv-skærmen til en skole for børn i Mellemøsten på flugt fra krig. Det kræver opfindsomhed, siger FN

En hel generation af børn er i fare for at miste afgørende år af deres skolegang som konsekvens af de konflikter, der de seneste år har drevet millioner af mennesker på flugt i Mellemøsten.

Selvom mange flygtningebørn er forhindret i at tage i skole, dukker der stadig nye muligheder op for dem for alligevel at få lært at regne og skrive. Senest har den kristne, arabiske tv-station SAT-7 lanceret en programserie, hvor den halvanden time om dagen omdanner sendefladen til et virtuelt klasseværelse og sender skole-tv for børn.

”Uanset hvor fattigt og simpelt folk bor, har de næsten altid et tv og en parabol. Satellit-tv er en meget effektiv måde at nå ud til folk på,” siger Synne Garff, bestyrelsesmedlem for SAT-7 og international chef for Bibelselskabet i Danmark, der har været med til at finansiere projektet.

Kanalen har nu produceret 52 udsendelser med undervisning i engelsk, arabisk og matematik, som flygtningebørn kan følge via tv-skærme over hele Mellemøsten og Nordafrika.

”Hvis børnene ikke får undervisning, mister de ikke blot muligheden for senere at finde arbejde - de bliver også meget nemme for de ekstreme grupper at shanghaje,” siger Synne Garff.

Det er efterhånden ved at være et udbredt fænomen, at flygtningebørn får deres undervisning gennem satellit-tv, lyder det fra UNRWA, FN's afdeling for hjælpearbejde blandt palæstinensere. Her har man sendt skole-tv til flygtninge siden 2012 og sender i dag 17 timers daglig undervisning til hele Mellemøsten og Nordafrika.

FN's egne undersøgelser viser, at godt halvdelen af de 1,2 millioner flygtninge, der bor i Gaza, ugentligt ser UNRWA's skole-tv. I Jordan og på Vestbredden er det 35 procent. I krigszoner som i Syrien er det umuligt at måle, men også her er der flere indikationer på, at børn ser skole-tv, siger Peter-Bastian Halberg, leder af UNRWA tv, der har base i Gaza:

”Vi ved, at forbruget af satellit-tv generelt stiger i Syrien. Og vi kan se på vores hjemmeside, at mange også ser skoleprogrammerne online fra Syrien.”

Det er dog ikke uden vanskeligheder at undervise børn gennem en tv-skærm. En af de største udfordringer er at få børnene engageret i undervisningen, sådan som de ville være det i et klasseværelse, forklarer Peter-Bastian Halberg. Det kræver kreativitet fra lærerens side. UNRWA forsøger sig hele tiden med nye metoder til, hvordan man kan henvende sig direkte til børnene gennem skærmen. Det kan for eksempel være ved at få dem til at reflektere over et spørgsmål eller bede dem om at tale med en anden i lokalet om et emne.

En anden stor udfordring er, at programmerne skal henvende sig til flygtninge på tværs af nationer:

”Der er markante forskelle på, hvad man kræver af en elev i tredje klasse i matematik i Syrien og i Gaza,” siger Peter-Bastian Halberg.

Derfor har UNRWA analyseret nationale standardpensa i forskellige lande og sammensat et undervisningsforløb, der rammer så mange fællesnævnere som muligt. Alligevel er der kulturelle forskelle, der gør, at der er emner, der vil være umulige at komme ind på:

”Vi begynder ikke at undervise om, hvordan krigen i Syrien hænger sammen. Det vil skabe problemer,” siger han.

Hos SAT-7 forsøger man også at tage højde for, at undervisningen skal kunne fungere i flere kulturer. Derfor ser man ingen bibelundervisning i udsendelserne, selvom det er en kristen kanal. Det har været et krav fra Bibelselskabets side:

”Vi vil ikke beskyldes for at udnytte så alvorlig en situation til at evangelisere,” siger Synne Garff.