Britiske forretninger konkurrerer om de bedste tilbud på burkinier

Hvor burkinier i Frankrig er blevet del af en kulturkamp, er det muslimske badetøj slagtilbuddet i britiske butikker

En burkini-klædt kvinde bader i Middelhavet ved Marseille i Frankrig.
En burkini-klædt kvinde bader i Middelhavet ved Marseille i Frankrig. . Foto: Reuters.

Mens lokale franske myndigheder har forbudt brugen af burkinier på offentlige strande, går trenden i Storbritannien i den modsatte retning. Her konkurrerer sportskæder og stormagasiner om de bedste tilbud på burkinier.

Den store landsdækkende discountkæde Sports Direct har således introduceret en tredelt burkini med en hætte, hvor selv øjnene er dækket af et net. Den kan fås for beskedne 21 pund, under 200 kroner. Dermed er salget gået fra dyre specialforretninger og postordrebestillinger fra udlandet til at være bredt tilgængeligt.

De kontroversielle burkinier giver traditionelt orienterede muslimske kvinder muligheden for at svømme og bade uden at gå på kompromis med religiøse krav om, at deres krop skal være tildækket.

Sports Direct tilbyder fire forskellige udgaver af både todelte og tredelte burkinier fra det britiske sportsmærke Slazenger, som ellers mest er kendt for sportsudstyr til ærkebritiske sportsgrene som cricket, tennis og hockey.

Burkinierne kommer i alle størrelser fra en lille størrelse otte til XXL, og ifølge avisen The Sunday Times er udbydere af skoleuniformer også begyndt at have burkinier, som matcher skolernes uniformer, i deres sortiment.

Burkinierne har ligeledes fundet vej ind i stormagasiner som Marks & Spencer og House of Fraser. Efterspørgslen har været så stor, at Marks & Spencer har måttet melde alt udsolgt af deres burkinier med blomstermotiver.

Forretningskæden forholder sig ikke til det religiøse element.

”Marks & Spencer udbyder et bredt udvalg af svømmedragter i høj kvalitet. Vi har solgt disse dragter i en række år, og de er meget populære hos vore internationale kunder,” siger en talsmand til avisen The Express.

Hos House of Fraser koster en burkini, produceret af firmaet Shorso fra Birmingham, næsten 500 kroner.

Ejeren og stifteren Jessica Robinson siger til avisen The Sunday Times, at efterspørgslen har været så stor, at hun har været nødt til at ansætte ekstra folk og lancere flere modeller af burkinier.

Selvom debatten om burkinier mest handler om muslimer, er der også blandt andre en efterspørgsel efter badetøj, som dækker hele kroppen. Heldragterne har således deres oprindelse i Australien, og her var formålet at tilbyde badetøj til folk, som gerne ville svømme, men ikke ønskede, at deres hud blev udsat for direkte sollys.

Den kendte britiske tv-kok Nigella Lawson trak således store overskrifter for nogle år siden, da hun blev fotograferet i en burkini på den berømte Bondi Beach i Sydney.

I Frankrig har flere lokale myndigheder udstedt forbud mod at bade i burkinier på offentlige strande i blandt andet Cannes og Nice. Noget, som siden er anket af forskellige organisationer til højere retsinstanser, som ventes at træffe en afgørelse i denne uge.

Det franske forbud har udviklet sig til noget af en kulturkamp. Den algeriskfødte forretningsmand Rachid Nekkaz tilbyder eksempelvis at betale bøder på vegne af badende muslimske kvinder, selvom han personligt er imod brugen af burka og niqab, som dækker hele ansigtet.

”Men jeg tror på individets ret til at være i den offentlige sfære og være iklædt, hvad man ønsker,” lyder hans argumentation ifølge den franske avis Le Monde.