Prøv avisen

Britiske genbrugsforretninger drukner i billigt tøj

Primark er kendt for sine meget lave priser, men koncernen afviser, at forretningsmodellen er etisk problematisk. Foto: Phil Noble/Ritzau Scanpix

Britisk parlament kritiserer, at tøj er blevet så billigt, at forbrugerne rask væk smider næsten nyt tøj væk

Brug og smid væk. En lang række butikker og online- forretninger sælger nu tøj så billigt, at mange forbrugere kun har tøjet på ganske få – eller måske kun én gang – før de smider det ud. Men selvom tøjet er næsten nyt, er mængden af brugt tøj langt større, end genbrugsforretningerne kan håndtere, og størstedelen bliver derfor sendt videre til forbrændingen.

Det rejser det etiske spørgsmål om det ansvarlige i, at kunder kan købe eksempelvis T-shirts til under 20 kroner og glitterkjoler til 50 kroner. Et fænomen, der er kendt som ”fast fashion” – det vil sige mode, der skifter lige så hurtigt, som folk skifter tøj.

Ifølge den britiske avis The Times bliver der årligt indsamlet 650.000 tons brugt tøj, men kun 39 procent finder vej til genbrugsforretninger. Resten ender på lossepladsen eller forbrændingen. Det er en af årsagerne til, at et miljøudvalg i det britiske parlament i denne uge havde indkaldt tekstilbranchen til en høring om brug og smid væk-kulturen.

”Er det reelle problem med fast fashion-branchen ikke, at når I sælger ting til fem pund (42 kroner, red.), vil folk ikke behandle det med nogen form for respekt, og tøjet vil ende i skraldespanden. Hvordan kan I retfærdiggøre det,” spurgte formanden for udvalget, Labours Mary Creagh blandt andet.

Hendes kritik var blandt andet rettet mod den internationale kæde Primark, der har 174 britiske forretninger, men også er repræsenteret i mange andre europæiske lande samt i USA. Primark er kendt for sine meget lave priser, men koncernen afviser, at forretningsmodellen er etisk problematisk.

”Vi ser på holdbarheden af hvert eneste af vore produkter. Vi er stolte af kvaliteten og holdbarheden i vores tøj. Det er ikke skabt til at blive smidt væk,” lød svaret fra Paul Lister, der er direktør for miljømæssig bæredygtighed i Primark, ifølge den britiske nyhedsstation BBC.

Paul Lister forklarede under høringen, at Primark kan sælge T-shirts til mindre end 20 kroner, fordi man ikke bruger formuer på reklamer. Han tilføjede også, at kæden planlægger et program, hvor kunder kan aflevere tøj, de ikke længere bruger, som derefter vil gå til velgørende organisationer i andre lande.

Et af de udfordrende spørgsmål til tøjbranchen var, hvordan de kan producere eksempelvis kjoler, som koster mindre end den britiske minimumsløn på 66 kroner i timen.

”Vi sælger de kjoler med tab. Det er en del af vores markedsføring, som skal trække kunder til vores hjemmeside,” sagde Carol Kane fra internetforretningen BooHoo ifølge avisen The Guardian.

Hun forklarede videre, at kjolerne er produceret af billige kunststoffer som polyester og hverken har knapper eller lynlåse: Derfor har de en produktionspris på under 30 kroner.

Men det er ikke kun de billige forretninger, der har et moralsk problem. Burberry, et af de klassiske og meget dyre britiske mærker, blev tidligere på året kritiseret voldsomt, da det kom frem, at det sendte nyt tøj på forbrændingen. Firmaet ville hellere holde fast i de høje priser for at beskytte sin status end sælge deres tøj billigt på udsalg. Den praksis er nu stoppet.